Gå til innhold

Utbetalte feriepenger, feil på selvangivelse?

verwooks

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke veldig klok på økonomi og selvangivelse generelt. Håper jeg kan finne noe hjelp her før jeg evt kanskje ringer skatteetaten da. Men ser for meg at det er litt snevert av support de kan gi i forhold til generelle spørsmål, med mindre jeg mener de har gjort noe galt. Jeg vet ikke om de har gjort noe galt, eller om jeg rett og slett er stokk dum.

Jeg er en av de som får utbetalt i oktober (tydeligvis).

Fikk et brev tidligere med info om feriepenger som ikke var meldt inn på selvangivelse for 2009.

Disse feriepengene er fra forrige arbeidsplass i 2008. Mener jeg fikk disse utbetalt i januar 2009.

Dette resulterte jo i at jeg sitter nå med restskatt istedenfor 12000,- utbetalt til gode.

Det jeg nå lurer på om er om disse feriepengene skulle ligget i 2008 ligningen eller 2009 ligningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikker på hva det har med restskatten din å gjøre, men reglene er slik at hvis feriepengene utbetales det året de er opptjent så skal det trekkes skatt, mens hvis de utbetales neste år (som er vanlig) så er de "skattefrie" (de er selvsagt ikke skattefrie, men skatten trekkes over din totale skatt forrige år istedet for når du får de utbetalt.

Den eneste måten dette påvirker skatten din på er jo hvis de ikke er innberettet i det hele tatt (og det er jo litt rart, for de er jo en fast prosent av lønnen din, og ikke et "tillegg") - men skatten må jo betales uansett når du betaler den, så med mindre dette er en straffeskatt (som du kanskje kan klage på hvis det ikke var ditt ansvar å innberette) så må du bare sjekke om den virkelig er innberettet eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...