Antatra Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hei Det har seg slik at maskinen, over lengre tid nå, stopper opp. Bilde fryser og lyden stopper og skurrer. Jeg trodde først det kunne være grafikkortet og at temperaturen der var for høy, men har sjekket tempen under load, og den er godt under 60 grader. Så tenkte jeg kanskje det var minne, testet dette noen runder med memtest, uten feil. Så kom jeg på at jeg hadde jo installert alt på nytt på ny SSD med SATA III kontroller. Testet uten kontroller, det hjalp ikke. Så jeg regner med det er SSD disken. Den er av typen Crucial RealSSD C300. Er det noen måte å teste denne for feil på? Har ikke så mye erfaring med test av SSD. Eventuelt andre forslag til hva det kan være? Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Kan du teste SSD'en med AS SSD Legg så ut screenshot av testen. Hva slags specs har du på dataen ? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Specs: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P AMD Phenom II X4 955 XFX Radeon HD 4890 1GB Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB Endret 20. oktober 2010 av Antatra Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Resultatet var ikke helt topp nei. Jeg ville uten tvil ha kjørt en HDDErase 3.3 Er det denne kontrolleren du bruker ? Har du deaktivert pagefila ? Jeg foreslår også at du poster resultatet i SSD benketråden slik at ekspertene kan få sett på det. Endret 20. oktober 2010 av johome Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Har denne kontrolleren. Har ikke deaktivert pagefilen nei. Har forsøkt en re installering av alt, men det hjalp ikke. Regner med HHDErase sletter alt, så venter litt med å prøve det. Er det noen måte å få sjekket disken for feil på? Regner med det dårlige resultatet har noe med feilene jeg opplever. Hadde uansett vært greit å vist til noe hvis jeg eventuelt må sende disken i retur. Lenke til kommentar
johome Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 HDDErase sletter alt ja. Da blir SSD'en like rask, som den var som ny. Det tviler jeg på at en reinstall gjør. Hva slags OS bruker du ? Hva slags modus står din BIOS i ? Er det lenge siden du kjøpte SDD'en ? Jeg vet at noen batcher trengte en firmware oppdatering (det måtte jeg også gjøre med min Intel SSD ).Sjekket det ? Jeg vet ikke om program som sjekker opp feil på SSD. AS SSD viser at den yter langt under det den er god for. På en SATA III kontroller skal den yte opptil 560 poeng. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Reinstalleringen var bare for å teste om det kunne være noe feil ved første installering, som bare var en måned etter at den var kjøpt. Regner med at en SSD ikke skal lide slikt ytelsestap etter bare en måneds bruk. Jeg kjører Win7 64bit. BIOS har jeg gjort lite med. Det er uansett egen BIOS for kontrollerkortet. Der står den som JBOD. Jeg har ikke funnet noe spesifikt angående firmware oppdateringer, men kan sjekke det nærmere. Hva foreslår du jeg gjør videre? Er egentlig veldig klar for å bare sende den inn til komplett, så får de se på den. Problemet er jo ikke i første rekke ytelsen, men at maskinen fryser. At ytelsen er dårlig er vel bare enda et tegn på at noe er galt. Takk for all hjelp så langt Lenke til kommentar
johome Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Det kan være flere ting som gjør at maskinen fryser. BIOS har jeg gjort lite med Da tipper jeg på den står i IDE modus. IDE modus gir dårlig ytelse. Det beste er om den står i AHCI. Sjekke dette. Hvordan kontrollkortet påvirker dette, er jeg usikker på.Jeg har ikke noen erfaring med slike kontrollkort. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 21. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2010 Joda, sant det. Nå har jeg testet det meste annet da, så jeg går ut i fra at det må være disken. Ytelses tap kan jeg leve med, men ikke at PCen fryser i hytt og gevær. Nå er det først og fremst problemene med at PCen fryser jeg vil ta for meg først, for eventuelt ta ytelsen i SSD benketråden. Må vel formatere alt når jeg skifter til AHCI om jeg husker riktig? Får forsøke en siste reinstallering gang før jeg går videre. Lenke til kommentar
johome Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Det beste er nok å ta en full reinstall ja. Så kan du teste med AS SSD på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå