Gå til innhold

Ubuntu server, komme i gang. Nå: Samba og MDADM

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å sette i gang med planene som jeg har hatt i lengre tid om å kjøre serveren min på Ubuntu Server istedet for windows.

Jeg har nå installert Ubuntu 10.10 server 64 via VMware Player.

Media disker: 2x 2GB

Backup 2x 1GB

Bruksområder: Filserver, torrent-klient, ftp-server og squeezeserver.

Det jeg ønsker å kommei gang med først og fremst er å få en form for disk kontroll. Hva slags program skal jeg bruke for å jobbe med diskene?

Jeg ønsker at Backup diskene skal speile hverandre og kun gitte brukere skal ha tilgang her(lese og skrive). Media diskene er jeg litt usikker på, her er ikke backup så viktig. Finnes det en måte jeg kan legge dem i JBOD? Eller vil jeg miste alt da om 1 disk ryker?

Endret av everlong
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du ikke mulighet til å sette opp diskene i RAID under installasjon? Det er ofte lettere enn å sette det opp i etterkant.

Du kan sette opp et "JBOD" med LVM, men jeg syns ikke det er noen god løsning, da du (sannsynligvis) vil miste alt hvis en disk ryker.

Til speiling er det ikke noe vits i å vurdere annet enn RAID-1. Settes opp greit med mdadm, men som sagt, har du muligheten til å velge dette under installasjon blir det mye greiere.

Personlig ville jeg ikke kjørt noe som helst uten redundans, altså RAID, men du vet jo selv hva som er viktig for deg.

Lenke til kommentar

Fikk ikke opp noe ang raid i installasjonen. Eneste valget jeg fikk var om jeg ville bruke hele disken til OS med LVM, noe jeg klikket OK på.

Nå har jeg jo 4 disker, hvor jeg ønsker 2 av dem i RAID-1 og 2 av dem som single(går bort fra JBOD).

Bruker jeg fdisk først og så mdadm etterpå på de 2x 1GB diskene?

Lenke til kommentar

Er ikke noe særlig kjent med SoftRAID i Linux men noen andre fine verktøy du kan merke deg er:

fdisk

sudo fdisk -l

Viser en god dose info om diskene

sudo fdisk /mnt/sdXX

brukes til å partisjonere diskene dine

df

df -h -T

Slenker ut en kjapp liten tabel med filssytem type og størelse på partisjonene

fsck

fsck -t ext4 /dev/sdXX

Sjekker og evt reparerer filsystemet

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Nå er diskene kommet opp:

b@quicksilver:~$ df -h
Filsystem            Size  Used Avail Use% Montert på
/dev/mapper/quicksilver-root
                     4,5G  2,1G  2,2G  49% /
none                  491M  208K  491M   1% /dev
none                  499M  4,0K  499M   1% /dev/shm
none                  499M  372K  499M   1% /var/run
none                  499M     0  499M   0% /var/lock
none                  4,5G  2,1G  2,2G  49% /var/lib/ureadahead/debugfs
/dev/sda1             228M   23M  193M  11% /boot
/dev/sdb              2,0G   68M  1,9G   4% /media/film
/dev/sdc              2,0G   68M  1,9G   4% /media/tv
/dev/sde             1008M   34M  924M   4% /privat/backup
/home/b/.Private      4,5G  2,1G  2,2G  49% /home/b

Torrentflux og squeezeboxserver kjører bra på maskinen :) Nå skal jeg prøve å sette opp litt fildeling.

Endret av everlong
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg kikker litt på Samba nå, og er det slik at brukere som kun skal ha tilgang til fildeling og ikke bin/bash tilgang kan man kunne legge til som bruker via Samba? Eller må jeg bruke adduser på dem og?

Noen som har en link til en grei Samba howto, syntes for mange av dem der ute går altfor dypt inn i tingene :)

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar Del. Men tror jeg venter litt med Raid, etter litt grubling har jeg kommet fram til at jeg bare kjører single disnker.

MEN, har startet på Samba.

Startet med å lage 3(b, e og xbmc) sambabrukere; "smbpasswd -a bruker"

Opprettet så 3 mapper som jeg skal dele:

drwxr-xr-x  4 root root 4096 2010-11-03 14:17 film
drwxr-xr-x  2 root root 4096 2010-11-03 17:45 tmp
drwxr-xr-x  4 root root 4096 2010-11-03 17:22 tv

Jeg lagde disse mappene ved hjelp av sudo.

Satt så opp denne smb.conf:

[global]
server string = quicksilver.samba
workgroup = whitehouse
hosts allow = 192.168.1. 127.
log file = /var/log/samba/%m.log
security = user
encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

[Film]
comment = Film
path = /media/film
public = no
valid users = b e xbmc
read only = yes
force create mode = 0770
force directory mode = 0770

[Tv]
comment = Tv
path = /media/tv
public = no
valid users = b e xbmc
read only = yes
force create mode = 0770

[Tmp]
comment = Tmp
path = /media/tmp
public = no
valid users = b e xbmc
read only = no
force create mode = 0770

Men når jeg restarter samba, sudo /etc/init.d/samba4 restart:

* Stopping Samba 4 daemon samba                                                                                                                                 [ OK ]
* Starting Samba 4 daemon samba                                                                                         Unknown parameter encountered: "smb passwd file"
Ignoring unknown parameter "smb passwd file"
Unknown parameter encountered: "public"
Ignoring unknown parameter "public"
Unknown parameter encountered: "valid users"
Ignoring unknown parameter "valid users"
                                                                                                                                                                [ OK ]

Finner ikke ut hvorfor jeg får disse feilmeldingene?

Problemet mitt er at jeg ikke greier å skaffe meg skrive-rettigheter på /media/tmp, får bare lese rettigheter. Jeg greier greit å logge meg på fra forskjellige maskiner og ser innholdet.

Er det fordi jeg opprettet mappene som root?

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Essensielt ja. Samba følger rettighetene filene har på systemet ditt, og kun rot har skriverettigheter til mappene. Dvs. at du må koble deg opp på de delte mappene som rot for å ha skrivetilgang. Den enkle løsningen er å gi alle skriverettigheter til mappene. Hvis du ønsker brukerkontroll bør du unngå rot. Bruk vanlige brukere, og opprett disse som sambabrukere også. Det er forklart i signaturen min. Endret av Del
Lenke til kommentar

Essensielt ja. Samba følger rettighetene filene har på systemet ditt, og kun rot har skriverettigheter til mappene. Dvs. at du må koble deg opp på de delte mappene som rot for å ha skrivetilgang. Den enkle løsningen er å gi alle skriverettigheter til mappene. Hvis du ønsker brukerkontroll bør du unngå rot. Bruk vanlige brukere, og opprett disse som sambabrukere også. Det er forklart i signaturen min.

Ok.

Jeg har jo laget brukere både i ubuntu og samba nå, med like passord. Bruker 'e' og 'xbmc' har fått '/bin/false'. men regner ikke med det betyr noe?

Så da må jeg ta en chown og chmod? Husker ikke så mye fra dette med permissions, men:

chown -R b /media/film

chown -R b /media/tv

chown -R b /media/tmp

Men nå skal jo egentlig kun 'b' ha muligheten til å endre på filene, legge til nye osv. 'e' og 'xbmc' skal kun lese og kjøre dem. Hvordan blir oppsettet videre da?

Prøvde å lese det du har skrevet i

* Opprett de brukerne du vil ha i Samba som ordinære brukere på systemet, Start System Settings, under fanebladet Advanced finner du User Management. Her legger brukerne du ønsker til systemet.

* Gå til Samba-oppsettet i System Settings, så legger du til brukerne som Samba-brukere.

* Sett sikkerhetsnivå til User hvis det ikke allerede er det,

* Sett opp rettigheter på de delte mappene. Du er fra punktet over inne i Samba-oppsettet, velg du fanebladet Shares, (du kan nå legge til ekstra delte mapper med Add New Share...),velg aktuell mappe, og Edit Share..., sett opp rettighetene du ønsker til denne (typisk vil du ikke at den skal være Public dersom den skal ha log-in). Under fanebladet Users klikker du Expert og legger inn Sambabrukeren som skal ha adgang som Valid users og enten i Read list eller i Write list (altså skriv inn brukernavn(ene) i feltene). Trykk OK hele veien tilbake.

Jeg sitter bare i console, så er ikke så enkelt å forstå hvordan det skal utføres.

Lenke til kommentar

Konsoll går fint.

Skift gruppe også når du skifter eier, slik:

chown -R b:b /media/film

Legg til brukere til systemet med

sudo adduser brukernavn

Så legger du de til som Sambabrukere med:

sudo smbpasswd -a brukernavn

Endret av Del
Lenke til kommentar

Konsoll går fint.

Skift gruppe også når du skifter eier, slik:

chown -R b:b /media/film

Legg til brukere til systemet med

sudo adduser brukernavn

Så legger du de til som Sambabrukere med:

sudo smbpasswd -a brukernavn

Ja, jeg tok 'chown -R b /media/film' og 'chgrp -R b /media/film' men b:b gjør kanskje alt i et.

Nå får jeg til å skrive med brukeren 'b', men de andre brukerne får ikke skrevet, igjen regner jeg det har noe med file permissions.

Men hvordan få dem andre også til å skrive til /media/film? Si at jeg feks ønsker ei felles mappe, hvor jeg vil at alle skal kunne lese, skrive og slette på hvilken som helst fil uavhengig av hvem av brukerene som har lagt den der(root er ikke medberegnet)

Endret av everlong
Lenke til kommentar

Jeg opprettet en 'stream' gruppe og la til brukeren 'e' til den, så tok jeg 'chgrp -R stream /media/tmp' slik at jeg fikk:

drwxr-xr-x  3 b    stream 4096 2010-11-04 13:18 tmp

b@quicksilver:~$ id e
uid=1002(e) gid=1002(e) grupper=1002(e),1001(stream)

Men jeg får fortsatt ikke til å opprette mapper ol med brukeren 'e'. Jeg har også restartet samba.

Lenke til kommentar

Forsøk å montere den delte mappen med mount.cifs kommandoen, da kan du sette bruker id og gruppe id. Blir da noe slikt:

mkdir /home/b/film
sudo mount.cifs //sambaserver/film /home/b/film -o uid=b,gid=stream

EDIT: Du har ikke gitt gruppe skriverettighet:

chmod -R g+w tmp

Endret av Del
Lenke til kommentar

Nå er det jo windows maskiner som blir klienter og ikke linux så da blir det litt vanskelig å montere den.

Andre forslag? Syntes det er veldig rart at jeg ikke får til å skrive med 'e'. Nå er jo hele mappa lagt til gruppa 'stream' og 'e' er i gruppa 'stream'

Andre måter å teste det på?

Lenke til kommentar

Ok, litt suksess nå!

Skiftet permission på tmp med 'chmod -R 770 /media/tmp'.

drwxrwx---  5 b    stream 4096 2010-11-04 18:08 tmp

Så nå har eieren og gruppa full tilgang. Men, får ikke til å slette mapper og filer fra 'e' som 'b' har opprettet, men får til omvendt, 'b' kan slette det som 'e' har laget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...