Næringsinnhold Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Jeg kjøpte en laptop hos Elkjøp 29.juni i år. Jeg hadde forklart selgeren at jeg måtte ha en stille maskin fordi jeg lett får migrene. Selgeren sa at han kunne garantere meg at denne maskinen var stille, og hvis den skulle vise seg å ikke være det så kunne jeg enten få ny eller heve kjøpet hvis jeg ønsket det. Etter en kort stund (4-6 uker) fikk PCen flere feil: viften gikk berserk (migrene-utløser), cpu var altfor høy, maskinen ble altfor varm (Idle: 60 grader), cd/dvd-rom'en ville ikke slippe ut cd'er og lagde mye bråk (migrene-utløser) osv. Listen var lang! Jeg leverte den inn til reparasjon, hvor de bare sa at ingenting var galt med den. PCen ble så klart ikke bedre av dette, så jeg sendte den inn igjen til reparasjon for andre gang kort tid etter. Da sendte Elkjøp den videre til et autorisert verksted hvor de byttet prossessor og hovedkort. Dette hjalp heller ikke. Og denne gangen hadde skjermen fått små hakk, lokket hadde riper og noen skruer manglet! Jeg dro tilbake til Elkjøp for å klage, og ville heve kjøpet (har hørt at man kan det hvis den må til reparasjon for samme ting to ganger), men da fikk jeg vite at det var ikke mye jeg kunne gjøre annet enn å få en helt lik, ny PC. Elkjøp sa at det ikke var noe galt med PCen min fordi "Ingen andre hadde klaget på denne modellen..." Denne skulle da være stille og bedre enn den første, som var "et dårlig engangtilfelle" i følge Elkjøp. Den nye PCen har akkurat de samme feilene som den første... PCen er absolutt ikke hva jeg ble garantert! Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 tror denne tråden hadde passet bedre inn under forbrukerrett delen av forumet. ellers så regnes vel det å gi deg ny maskin som et avhjelpforsøk og hvis du fremdeles opplever samme feil og har levert den inn to ganger tidligere ser jeg ikke noe problem med at du skal kunne forlange heving av kjøpet etter forbrukerkjøpsloven(så langt det er et forbrukerkjøp) det at ingen andre opplever feilen er ikke et gyldig argument, du opplever feilen på din maskin, og så langt den er reproduserbar slik at du kan vise den til de på elkjøp kan de ikke avfeie deg uten videre. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Forbrukarkjøpslova § 15: § 15. Tingens egenskaper Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet. § 16: § 16. Mangel Tingen har en mangel dersom a) den ikke er i samsvar med ett eller flere av kravene i § 15 b) selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk som han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å regne med å få, dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet c) den ikke svarer til opplysninger som selgeren i sin markedsføring eller ellers har gitt om tingen eller dens bruk, dersom selgeren ikke viser at opplysningene før kjøpet er rettet på en tydelig måte, eller at de ikke kan ha innvirket på kjøpet d) nødvendige opplysninger om installering, montering, bruk, stell og oppbevaring ikke følger med tingen. Første ledd bokstav c gjelder tilsvarende for opplysninger noen annen enn selgeren har gitt på tingens innpakning, i annonse eller annen markedsføring på vegne av selgeren eller tidligere salgsledd. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet. Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe som har sin årsak i materialer som er levert av forbrukeren. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren på grunn av materialenes uegnethet burde ha frarådet bruken av dem. Her er det § 15c eg er ute etter. Ut frå innlegget ditt spesifiserte du for selgar at du var avhengig av ei stille maskin, og du kan vise til at dette ikkje er tilfelle. Dette gjer at lydnivået vert rekna som ein mangel (§ 16a), og du har krav på avhjelp for denne mangelen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Etter en kort stund (4-6 uker) fikk PCen flere feil: viften gikk berserk (migrene-utløser), cpu var altfor høy, maskinen ble altfor varm (Idle: 60 grader), cd/dvd-rom'en ville ikke slippe ut cd'er og lagde mye bråk (migrene-utløser) osv. Listen var lang! Jeg leverte den inn til reparasjon, hvor de bare sa at ingenting var galt med den. Det kan høres ut som om laptop'en får for dårlig kjøling når du bruker den - står den slik til at noen av luftinntakene blir blokkert? Det kan i så fall forklare hvorfor de ikke opplevde det samme på verkstedet ... Eller, hvis du har har noe SW som bruker 100% av ledig CPU-kapasitet, så kan det også føre til at maskinen blir varm og kjøleviften(e) går for fullt. Begge disse tingene er noe man vanligvis ikke kan laste produsenten eller selgeren for, og noe som burde kunne fikses på brukersiden. Når det er sagt så er det selvfølgelig mulig at maskinen har utviklet en feil som du har krav på å få utbedret (på den ene eller andre måten), eller at den i utgangspunktet er for "svak" for ditt bruksområde, slik at den blir for varm pga "anstrengelsen". Lenke til kommentar
Næringsinnhold Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Takk for svar! Så når jeg leverer inn den nye pcen i dag, kan jeg heve kjøpet da? Jeg bruker ingen tunge programmer. Jeg bruker MSN, et tekstprogram i ny og ne, og ellers sitter jeg på forum og nettaviser Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Jeg bruker ingen tunge programmer. Jeg bruker MSN, et tekstprogram i ny og ne, og ellers sitter jeg på forum og nettaviser Kanskje du kjører noe SW som du ikke er klar over at du kjører ...? (Jeg tenker på spyware/malware av ulikt slag ..) Du kan jo f.eks. kjøre Secunia PSI for å sjekke status på den SW du har installert. Hvis du ikke er fast bestemt på å kvitte deg med maskinen, da. (Forbrukerrettigheter i teori og praksis har jeg gitt opp å diskutere, for der er det like mange meninger som det er debattanter.) Lenke til kommentar
Næringsinnhold Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Jeg bruker ingen tunge programmer. Jeg bruker MSN, et tekstprogram i ny og ne, og ellers sitter jeg på forum og nettaviser Kanskje du kjører noe SW som du ikke er klar over at du kjører ...? (Jeg tenker på spyware/malware av ulikt slag ..) Du kan jo f.eks. kjøre Secunia PSI for å sjekke status på den SW du har installert. Hvis du ikke er fast bestemt på å kvitte deg med maskinen, da. (Forbrukerrettigheter i teori og praksis har jeg gitt opp å diskutere, for der er det like mange meninger som det er debattanter.) Takk for svar. Ikke som jeg har sett, men jeg skal prøve Secunia PSI når jeg kommer hjem. Hadde maskinen vært så stille som selgeren sa at den skulle være så hadde jeg villet ha den, for den er digg å skrive på Lenke til kommentar
darket Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 hvilken pc har du kjøpt? dette er noe relevant, da for å se hvordan denne passer til ditt bruk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå