Gå til innhold

Vaktmester'n bygger HTPC - Kommentartråd

Anbefalte innlegg

Den eneste grunnen til at jeg har satt inn ATI kortet er fordi jeg trenger en S-video utgang inntil videre. Så fort jeg får meg en fetere TV (med HDMI) fjerner jeg dette kortet. Jeg skal selvfølgelig lakkere hele boksen ordentlig, men må vente på varmere tider :) Har lyst til å lakkere PSU'en også, men vet ikke om jeg tør og demontere den med fare for å ødlegge den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke rører så mye inni psu'en så skal det gå fint.. Jeg fikk ikke dette til på en gammel en jeg hadde, siden jeg ikke fikk fjernet strømpluggen eller bryteren bak, så jeg fikk ikke lakkert min, og endte med at den ikke fungerte når jeg monterte den sammen igjen :(

du får se hva du får til :)

Lenke til kommentar

Ang psu, så er det ikke skummelt å demontere. Det eneste du må huske, som forøvrig også er ekstremt viktig, er å hverken ta på eller endre de interne komponentene, og at det er ekstremt viktig å montere alle jordledninger etc på nytt inne i strømforskyninga.

Hvis du tar nevnte forbehold, er det ingen problemer å ta av skallet og lakkere det ;)

Et lite tips, hvis det er mange ledninger festet i chassiset på PSU-en, så ta et par bilder før du skrur dem løs. Da ser du nøyaktig hvor ting skal sitte!

Lenke til kommentar

Prøvde det samme når jeg var litt uerfaren. Klarte å komme meg så langt som å skru av topplokket, og la den stå over natta på et bord. På mårran så var jeg trøtt og klarte å komme borti den så den smalt i gulvet. Heldighvis så var det ikke noe dyre greier.

Tror nok ikke det skal være noe problem bare man tar seg god tid, og planlegger det litt.

En viktig ting, helst la den stå uten strøm over natta da den nesten garantert har et par kraftige kondensatorer.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Ja, det er også viktig. IKKE, under noen som helst omstendigheter, ta på noe som helst metall på kretskortet i strømforskyninga. Da kan du komme til å angre stort! Ta på deg gummihansker/skinnhansker og ikke ta på noe som helst! Ta på kantene på brettet. Det er veldig mange volt og veldig mange amper der inne, og det kommer til å gjøre veldig vondt å ta på feil ting!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er direkte farlig, men jeg kan love deg at det gjør vondt om du kommer borti feil deler og får deg et støt. Jeg husker ikke nøyaktig hva det var jeg fikk strømmen av men det føltes hvertfall nesten like vondt som når jeg fikk strømmen av en 16 ampere kurs. Så vær forsiktig som de andre sier :)

Lenke til kommentar

Takk, for posetive tilbakemeldinger og gode råd anng. demontering av PSU :D

@ASGE: Jeg bruker vanligvis glassfiber sparkel som jeg kjøper på diverse bilrekvisita forretninger. Bilextra, Biltema, Torshov, osv. Du får sikkert kjøpt det på Maxbo ol. også. Pleier og koste rundt 80 kr. for en boks. Før brukte jeg mye stålplast sparkel, men denne er mye hardere og kjippere og pusse ned.

Lenke til kommentar

Kommer vel litt ann på hva du skal tette igjen. Du må som regel legge noe på baksiden av hullet du skal tette igjen sånn at du har noe å legge sparkelen imot. Jeg brukte gaffateip på baksiden av frontdekslet. Blir kanskje vanskeligere å legge hvis det vertikalt.

Hva er det du skal tette? Har sett på Six Hundred prosjektet ditt og du har gjordt en flott jobb der :D Du har ihvertfall ekte lakk i motsetning til min "gaffalakkering" hehehe ;)

Lenke til kommentar

er den bayen der du kan bruke hotswap ;) har ikke bruk for den ;) jeg driver og lakker om nå men har litt problemer med at lakken ikke vil sitte skikkelig på plasten, skal se om jeg får fiksa det til sommeren igjen ! :) orker ikke tulle mer med det nå. men da får jeg se om jeg skal prøve og få tetta igjen også :)

Lenke til kommentar

Når du skal lakkere plast og sliter med å få lakken til og sitte kan du prøve å rense overflaten med silikonfjerner først. Lakka en støtfanger på bil engang og hadde samme problemmet som deg at lakken ikke satt fast. Funka med silikonfjerner. Det kan jo også hende at grunningen du bruker ikke er beregnet for plast. Verdt å sjekke ut.

Lenke til kommentar

Pent arbeid. Imidlertid er jeg usikker på om 3450-kortet støtter 23.976hz (24P), 24.000hz og 29.970hz. Hvis det ikke gjør det vil du ikke få skikkelig flyt når du spiller av film, noe som spesielt merkes ved panoreringer. Med forbehold om at jeg tar feil må du opp på 5-serien fra Ati/AMD før du får full støtte for det, men da får du støtte for bitstreaming av lyd over hdmi på kjøpet også. De rimeligste kortene koster noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Apropos demontering av PSU. Åpnet en PSU til Dell OptiPlex GX280 for å bytte noen kondensatorer, og det var ikke noe farlig. Tok meg selv i å lene meg på undersiden av kretskortet, og dermed utsette meg selv for kondensatorene. Gikk bra.

Klarte forøvrig ikke å fikse strømforskyningen :(

EDIT: Poenget er at det nok går bra å lakkere PSU om du tar forbehold ;)

Endret av conflict
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...