Jaarand Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Jeg har da tenkt å oppgradere min 3 år gammle Pc. følgende komponenter tenker jeg å bruke: GPU: GTX 480 MSI CPU: i7 950 (tenker å hive på en Noctua NH-UB9 kjøler) Hovedkort: Rampage II Extreme x58 Ram:Kingston HyperX - Minne - 6 GB ( 3 x 2 GB ) - DIMM 240-pin - DDR3 - 1800 MHz - CL9 - 1.65 V - ikke-bufret - ikke-ECC. (denne ligger vel på 1200kr, litt usikker på valg av ram) ellers har jeg en OCZ 600w psu Standard 7200rpm hardisk tror jeg. vil dette fungere bra sammen, noe jeg kanskje burde gjort anderledes? Takk for Hjelp på Forhånd Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Skjermkortet du har valgt er som en hårføner. Zotac GTX 480 AMP! God ytelse, bra støynivå og natt og dag i forhold til referansekjøler. i7 950 Noctua NH-U12P SE2 Corsair XMS3 6 GiB 3x2 PC3-12800 1600 MHz Cl9 Rampage III Hvis du ønsker et rimeligere hovedkort kan jeg anbefale ASUS P6X58D-E X58 Socket-1366. Har nylig montert en PC med det og det var praktisk, pent å se på og lett å overklokke med. Kanskje ikke det beste kortet for de som skal ha SL/CF. Endret 20. oktober 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Jaarand Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Skjermkortet du har valgt er som en hårføner. Zotac GTX 480 AMP! God ytelse, bra støynivå og natt og dag i forhold til referansekjøler. i7 950 Noctua NH-U12P SE2 Corsair XMS3 6 GiB 3x2 PC3-12800 1600 MHz Cl9 Rampage III Hvis du ønsker et rimeligere hovedkort kan jeg anbefale ASUS P6X58D-E X58 Socket-1366. Har nylig montert en PC med det og det var praktisk, pent å se på og lett å overklokke med. Kanskje ikke det beste kortet for de som skal ha SL/CF. Takk for svar men lurte på en ting til, du sier det sjermkortet jeg har valgt (MSI) er som en "hårføner", men det har vel samme ytelse, for meg betyr det ikke så veldig mye om det støyer litt. mulig jeg kan sette på en annen vifte? (evt. hvilken?) også rampage II og III, er det stor forskjell på disse? jeg tenker egentligt å holde meg til et rampage II. mulig jeg tenker å oppgragerde senere til et til GTX 480 i crossfire/SLI. noctua NH-U12P SE2, jeg har en NH UB9 fra før holder denne? Ram`n du referer til finner jeg ikke på amentio, jeg tenker å handle fra dem siden jeg slipper da å betale frakt , forslag til en annen oss dem i pris klassen 1000-1200 kr. som passer evt. bra til Rampage II. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Ja, du bør sørge for å få USB3 og SATA 600 funksjon på hovedkortet, selv om det ikke er støttet gjennom selve X58-chispet. Det går selvsagt fint med USB2 og SATA 300, men det er kjekt å ha muligheten. Poenget vedrørende skjermkortet er at det støyer ikke bare litt. Det støyer så mye at det er direkte ubehagelig å være til stede mens Zotac 480 AMP! så vidt overdøver systemviftene på full last i spill eller futuremark-applikasjoner. I 2 år gamle spill er ikke kortet hørbart så lenge man capper frameraten på 60. Referansekort blir også 20-30 grader varmere ved last. 60-70 grader mot 80-95. Det som er hensiktsmessig er å kjøpe étt slik kort og vente på 28nm-kortene som kommer høsten 2011 om ca 1 år. Hvis det ikke hadde vært for Zalman VF3000 kjøleren som er på AMP!-kortet kunne jeg ikke hatt GTX 480 overhodet pga støyen. Det er mulig å montere en slik kjøler selv, men det er noe krevende prosess. http://www.amentio.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=2835515&WebSiteMapNodeID=1000001 AMP!-kortet koster 400 kr mer enn MSI-kortet med prisene hos Amentio. Det er det virkelig verd. +for: akseptabelt støynivå, ett av de få 480-kort med akseptabelt støynivå ut av boksen mye lavere temperaturer enn standardkortene bruker mindre effekt enn standardkortene selv om frekvensen er høyere overklokkingsmuligheter ser flott ut (synes noen) -for: stor kjøler men som egentlig ikke er noe problem med mindre man skal ha 3x SLI (3 hårfønere) Fraråder noe slik uten vannkjølte kort. Finner ikke kjøleren du henviser til så jeg antar det er U9B og ikke UB9. Standardversjonen er ikke kompatibel uten ekstra monteringssett, UB9 SE2 er ut av boksen kompatibel med 1366. Det vil funke, men 92mm vifter og dertil mindre dimmensjoner på tårnet vil ikke være like effektivt og støyvennlig. Du kan selvsagt teste ut med den kjøleren du har, men du bør opp på U12P SE2 eller D14 (begge Noctua-kjølere) eller TRUE 120 EXTREME / Prolima Megahalems for å håndtere varmetapet på 4 kjerner full last ved 4GHz 1.25-1.3v på 45-nm prosess. Du kan begrense varmetapet noe (ca 10 grader) ved å skru av hyperthreading. Mine erfaringer: <60 grader med U12P SE2 ved prime95 og 980x @ 4160 MHz, men den er 32nm. 45nm vil legge seg rundt 80 grader (testet med Xeon W3520 som er ekvivalent til i7-920). TRUE 120 EXTREME gav (prime 95 kjørt i en time) <70 grader ved full last med 45nm i7 @ 3.8 GHz men da var hyperthreading skrudd av. De kjølere jeg har erfaring med på 1366 i7 er Noctua NH-U12P SE2, Noctua NH-D14, TRUE 120 EXTREME og Prolima Megahalems. Derfor blir det vanskelig å anbefale noe jeg ikke har testet. Hvis du får tak i monteringssett eller har SE2 så er det bare å kjøre på, men jeg har ikke anbefalt det i7-950 bør med enkelhet greie 23x(24 om hovedkortet lar deg bruke turbo som fast multi) 160-180 BCLK som vil ta deg opp mot 4GHz sjiktet. 3.8-4.3 GHz er realistisk å oppnå worst case / best case. For å få det energieffektivt bør du kun øke spenningen med 0.05/0.075/0.1v og gå så langt i frekvens som det er stabilt i prime95. For å greie 4GHz kan det være du må øke CPU_VTT-spenningen med 0.05v (Jeg fraråder VTT-spenning over 1.36v og 1.25 bør gjøre nytten) Husk å ikke kjøre minnet over 1.65v da det kan skade prosessoren. Endret 20. oktober 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Jaarand Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Ja, du bør sørge for å få USB3 SATA 600 funksjon på hovedkortet, selv om det ikke er støttet gjennom selve chispet. Poenget vedrørende skjermkortet er at det støyer ikke bare litt. Det støyer så mye at det er direkte ubehagelig å være til stede mens Zotac 480 AMP! så vidt overdøver systemviftene på full last i spill eller futuremark-applikasjoner. I 2 år gamle spill er ikke kortet hørbart så lenge man capper frameraten på 60. Referansekort blir også 20-30 grader varmere ved last. 60-70 grader mot 80-95. Det som er hensiktsmessig er å kjøpe étt slik kort og vente på 28nm-kortene som kommer høsten 2011 om ca 1 år. Hvis det ikke hadde vært for Zalman VF3000 kjøleren som er på AMP!-kortet kunne jeg ikke hatt GTX 480 overhodet pga støyen. Det er mulig å montere en slik kjøler selv, men det er noe krevende prosess. http://www.amentio.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=2835515&WebSiteMapNodeID=1000001 AMP!-kortet koster 400 kr mer enn MSI-kortet med prisene hos Amentio. Det er det virkelig verd. +for: akseptabelt støynivå, ett av de få 480-kort med akseptabelt støynivå ut av boksen mye lavere temperaturer enn standardkortene bruker mindre effekt enn standardkortene selv om frekvensen er høyere overklokkingsmuligheter ser flott ut (synes noen) -for: stor kjøler men som egentlig ikke er noe problem med mindre man skal ha 3x SLI (3 hårfønere) Fraråder noe slik uten vannkjølte kort. Sjønner poenget ditt veldig godt., men det er bare det at jeg har fått en helt ok pris på: MSI GTX 480 og et rampage II samlet pris på disse to 3300,- kr og disse er helt nye fabriksvarer. så kommer en i7 950 på 2300 kr og en ram til 1000 - 1200 vil bare ha en billigst mulig oppgradering på min Pc. totallt på disse komponetene: MSI GTX 480 Rampage II Extreme i7 950 ram til 1000-1200 kr Ca totalt pris på dette 6800,- kr burde jeg? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) AMP! og Rampage III koster alene ca 7 lapper og med minne, prosessor og kjøler snakker vi ca 11k. Totalprisen din er oppunder 7. Det kommer an på lommeboken din. Den eneste jeg kan si er at jeg har prøvd referanse-480 kort og jeg kunne aldri hatt det. Hvis du bestiller Zotac AMP! og det hovedkortet jeg nevnte fra Komplett så vil du komme på en totalpris ca 10k. Jeg synes ikke å sitte i konstant viftesus er verd en besparelse på 3000,- men det er dine ører og din lommebok. Jeg kan ikke annet gjøre enn å dele mine erfaringer, så får du gjøre deg opp din egen mening. Hvis du leser reviews om GTX 470 og 480 så er det en fellesnevner at det bråker. Zotac AMP! er det mest støyvennlige skjermkortet jeg har hatt i perioden 2006-2010 og i forhold til GTX 285 FTW kortet jeg hadde før dette så kan jeg nesten ikke tro støynivået på AMP! kortet. Det er også veldig gøy å ha 65 grader på AMP! der andre med referanse har 95 grader. Du bør ha luftsirkulasjon i kabinettet (om så bare 800 RPM vifter) for å få godt resultat. Endret 20. oktober 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå