JCashFan90 Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Regner meg ikke som spesielt relgiøs, men har alltid lurt på hva som egentlig menes med det 2 bud Det står skrevet at man ikke skal misbruke guds navn? kan ikke dette være så mangt da? vet at de fleste kristne tolker dette som at du ikke skal si herregud, omg osv osv.. Jeg ser egentlig dette som veldig usannsynlig at folk gikk rundt for flere tusen år siden å brukte denne typen språk i det hele tatt, "oh my god" er det en annen mening bak dette? som f.eks å bruke guds navn til å forsvare krig e.l Diskuter! Lenke til kommentar
okasin Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Personlig ser jeg på missbruk av Guds navn som å bruke det til å rettferdiggjøre seg selv eller sin sak.. feks å føre en krig.. Bush er et godt eksempel på missbruk av Guds ord.. hmm det er i grunn SVÆRT mange eksempler opp gjennom tidene.. dessverre!! Prester hadde vell i grunn større makt en kongene i diverse land i mange hundre år.. ved missbruk av Guds navn.. og vi ser det samme i dag.. ganske tydelig i USA, men også Norge.. Jehovas vitner som tolker bibelen akkurat som de vil.. og alt for mange andre menigheter.. Men det står vell ganske klart skrevet at: "den som ikke kjenner skriften, vil gå vill".. for i dag er det så mange forskjellige menigheter og trosretninger at det er ikke rart man går "vill" eller får et "hat" til religion,, Bare her i Grenland som jeg bor så er det vell 13 forskjellige menigheter, og mange av dem lover "gull og grønne skoger" bare man tilber Gud.. blir grinete av slikt jeg.. Virkeligheten er jo en helt annen.. Anser meg selv som Kristen, men går ikke i noen menighet.. skulle gjerne ha funnet en menighet som jeg følt meg hjemme i.. har besøkt en del av dem.. men liker ikke det jeg ser og hører.. Så det har jeg gitt opp.. Men tilbake til spørsmålet ditt.. jo det å missbruke Guds navn kan være så mangt.. men i hovedsak å bruke det for å fremme sin sak, eller skjule seg bak det ved å vri å vende på på bibelske sitater,, Lenke til kommentar
JCashFan90 Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Personlig ser jeg på missbruk av Guds navn som å bruke det til å rettferdiggjøre seg selv eller sin sak.. feks å føre en krig.. Bush er et godt eksempel på missbruk av Guds ord.. hmm det er i grunn SVÆRT mange eksempler opp gjennom tidene.. dessverre!! Prester hadde vell i grunn større makt en kongene i diverse land i mange hundre år.. ved missbruk av Guds navn.. og vi ser det samme i dag.. ganske tydelig i USA, men også Norge.. Jehovas vitner som tolker bibelen akkurat som de vil.. og alt for mange andre menigheter.. Men det står vell ganske klart skrevet at: "den som ikke kjenner skriften, vil gå vill".. for i dag er det så mange forskjellige menigheter og trosretninger at det er ikke rart man går "vill" eller får et "hat" til religion,, Bare her i Grenland som jeg bor så er det vell 13 forskjellige menigheter, og mange av dem lover "gull og grønne skoger" bare man tilber Gud.. blir grinete av slikt jeg.. Virkeligheten er jo en helt annen.. Anser meg selv som Kristen, men går ikke i noen menighet.. skulle gjerne ha funnet en menighet som jeg følt meg hjemme i.. har besøkt en del av dem.. men liker ikke det jeg ser og hører.. Så det har jeg gitt opp.. Men tilbake til spørsmålet ditt.. jo det å missbruke Guds navn kan være så mangt.. men i hovedsak å bruke det for å fremme sin sak, eller skjule seg bak det ved å vri å vende på på bibelske sitater,, er enig med deg her, kan bruke meg selv som eksempel, hva ville jeg ha ment med dette budet, må si at jeg hadde blitt delvis "glad" hvis noen referete til meg når det var noe de var uenig i,eller hadde slått tommelen blå,hadde nok tolket dette som et rop om hjelp.., men å bruke navnet mitt til å rettferdiggjøre drap, voldtekt osv hadde jeg absolutt ikke tillat.. Endret 19. oktober 2010 av JCashFan90 Lenke til kommentar
okasin Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Jepp.. da er vi av samme oppfatning.. og forhåpentligvis de fleste med sunt folkevett skjønner dette he he.. Lenke til kommentar
Sisyphus Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Elohim eller Yahweh er navnet du ikke må misbruke. Gud er kun en samlebetegnelse på noe som er overnaturlig. I alle tilfeller så sto det ikke det norske ordet Gud i budet, så det ordet er vel ikke patentert. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Så mye sludder i de ti bud at dette budet neppe er overraskende... For det første må vi finne en gud for å få navngitt ham, eller han kan presentere seg selv... For hvem vet egentlig navnet til gud? Det er jo SÅÅÅ farlig å si at hvis noen sa det ville de dø og derfor ble navnet til gud gjemt... Elohim, yahwe, jehova osv er vel bare noen av navnene på gud.... Å si herregud er jo ikke å missbruke guds navn, tvert i mot er det jo å påkalle han slik jeg ser det for en kristenmann når han sier herregud eller oh my god eller lignende. Nå er det jo forbudt å banne også av en eller annen grunn, selv om det som de mest infame kristne ser på som banning kun er kraftutrykk som de fleste av oss ytrer under stress, ved smerte eller overraskelse (Nordlenninger har jo laget kunst av det å banne... De KAN banne, vi andre er bare ydmyke amatører he he) Men først syntes jeg vi skal ta rede på om det finnes en gud, deretter skal vi ta rede på hva fyren heter og SÅ kan vi ta rede på om han har noe i mot at vi bruker navnet hans. Ærlig talt, hvis fyren har skapt 500 milliarder galakser tror jeg faktisk at fyren har litt mer tungtveiende ting å drive med enn å bry seg om hva en bitte liten skapning på denne bitte lille kloden sier i det daglige altså... Hvis ikke er han en merkelig og utrolig nidkjær og dømmende gud som rett og slett er så lavmål at han ikke fortjener vår tilbedelse.... Lenke til kommentar
Sarah78 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Så mye sludder i de ti bud at dette budet neppe er overraskende... For det første må vi finne en gud for å få navngitt ham, eller han kan presentere seg selv... For hvem vet egentlig navnet til gud? Det er jo SÅÅÅ farlig å si at hvis noen sa det ville de dø og derfor ble navnet til gud gjemt... Elohim, yahwe, jehova osv er vel bare noen av navnene på gud.... Å si herregud er jo ikke å missbruke guds navn, tvert i mot er det jo å påkalle han slik jeg ser det for en kristenmann når han sier herregud eller oh my god eller lignende. Nå er det jo forbudt å banne også av en eller annen grunn, selv om det som de mest infame kristne ser på som banning kun er kraftutrykk som de fleste av oss ytrer under stress, ved smerte eller overraskelse (Nordlenninger har jo laget kunst av det å banne... De KAN banne, vi andre er bare ydmyke amatører he he) Men først syntes jeg vi skal ta rede på om det finnes en gud, deretter skal vi ta rede på hva fyren heter og SÅ kan vi ta rede på om han har noe i mot at vi bruker navnet hans. Ærlig talt, hvis fyren har skapt 500 milliarder galakser tror jeg faktisk at fyren har litt mer tungtveiende ting å drive med enn å bry seg om hva en bitte liten skapning på denne bitte lille kloden sier i det daglige altså... Hvis ikke er han en merkelig og utrolig nidkjær og dømmende gud som rett og slett er så lavmål at han ikke fortjener vår tilbedelse.... Hva mener du me at det er mye sludder i di ti bud? Ble litt skuffet fordi jeg trodde dette var en normal del av oppdragelsen enten man er kristen elle ei.... og er foresten enig i han som har svart over at det er misbruk av guds ord som menes.. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hvis man skal misbruke Guds navn må man for det første finne ut hva navnet er. Tetragrammet i de hebraiske tekstene (som kjennetegnes som det gamle testamentet) definerer Guds navn som ’JHVH’ eller ’YHWH’ (på norsk og engelsk). Norsk oversatt blir dette Jahve eller Jehova. Andre uttalelser er for eksempel Yahweh, men er nok mer anvendt på engelsk og i eldre sammenheng. Hva menes så med å misbruke Guds navn? Det er åpenbart at det er å snakke nedsettende eller gjøre andre ting som vanærer navnet. Å begå drap i Guds navn er et misbruk. Å banne ved å bruke navnet er også misbruk. [… og så videre …] Alle med en relativt kreativ evne vil nok klare å resonnere seg til hva som defineres som misbruk av Guds navn. 1 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Hva mener du me at det er mye sludder i di ti bud?Ble litt skuffet fordi jeg trodde dette var en normal del av oppdragelsen enten man er kristen elle ei.... og er foresten enig i han som har svart over at det er misbruk av guds ord som menes.. 1. Du skal ikke ha andre guder enn meg. Først må vi være ærlige nok til å innrømme at vi må ha en gud for å kunne tro på ham, ikke sant? 2. Du skal ikke misbruke Guds navn. Også bare tull, for hva er egentlig navnet til en gud ingen noensinne har sett? 3. Du skal holde hviledagen hellig. Søndag (eller lørdag) er en helt vanlig dag som alle andre og noe som henger igjen fra tiden da vi trodde at skapelsen var sann. Et samfunn kan ikke eksistere hvis vi skulle holdt dette budet, så det er i prisipp bare tull 4. Du skal hedre din far og din mor. Da må de faktisk gjøre seg fortjent til det! Slik heder kommer ikke automatisk! 5. Du skal ikke slå i hjel. Dette budet går under ærlighet(Se nederst). 6. Du skal ikke bryte ekteskapet. Også bare tull. Hvorfor skal vi i det hele tatt gifte oss da? Å gifte seg er ikke noe vidunderlim som får ekteskap til å sitte bedre. Så dette budet faller på egen urimelighet, da verden slett ikke er sort/hvit som religion prøver å innbille oss. 7. Du skal ikke stjele. Går under ærlighet 8. Du skal ikke tale usant om din neste. Går også under ærlighet (Og man trenger ikke å tro på gud for å være dønn ærlig!! 9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom. En av drivkreftene i samfunn er jo nettopp at du begjærer din nestes eiendom og gjerne ville hatt maken. Er ikke noe galt i det, det gir jo bare folk ambisjoner det... 10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste. Tull dette også, satt sammen av ignorante menn som trodde at verden var så svart/hvit og uten nyanser at det ikke skulle være lov å gløtte litt på den veldreide nabo kona, på de flinke arbeids folkene hans eller eiendelene hans. Igjen, ambisjoner. Ikke noe galt i noe av dette, så budet er i seg selv bare tull og kan ikke etterleves. Og hva i all verden er vitsen med å ha en hel haug med regler som aldri blir etterlevd? Hykleri kalles slikt... Ærlighet dekker disse budene LANGT bedre enn slik de står i dag. Er du ærlig mot deg selv og mot andre stjeler du ikke, du lyver ikke (ikke annet enn de vanlige små hvite løgnene vi alle omgir oss med i det daglige ihvertfall.) og du dreper ikke. Du er heller ikke utro, men utroskap er ikke bassert på rent begjær alene, men også en indikasjon på at noe er galt i forholdet og derfor en ting som angår begge i et forhold der utroskap har forekommet. Så stell pent med partneren og du slipper utroskap (i de forhold som består av normalt tenkende mennesker ihvertfall... Du vil alltid ha noen som faller utenfor her også...) Normal oppdragelse i dag er å lære barnet om hva SAMFUNNET i dag finner rett og galt, ikke hva gamle myter forteller om saken. Dette gjelder for kristne i samfunnet også, det er bare det at de tror at alle følger bibelens 10 bud i disse sakene fordi de tror at de ti bud er noe som kristendommen/jødene kom slepende med og som var spesielt nytenkende, noe det altså ikke er. Et samfunn kan klare seg fint uten disse ti budene, vi gjør det jo i dag. For hvem er det som ville funnet på å hedre en far som slo deg og mishandlet deg fra du kunne gå? Kan ikke tenke meg noen jeg... Og dette skal da overstyres med det ene budet? Nope, tror ikke det... Respekt må fortjenes det, det kommer ikkeav seg selv. Selv hos en stamme som aldri har hørt om jesus og bibelen er det samfunnet som bestemmer hva som er rett og hva som er galt å gjøre, med mindre de er korruptert av en religion da.... For religion har en tendens til å gå inn og forsøke å gjøre verden svart/hvit ved å innføre regler som forbyr ditt og forbyr datt mens de samtidig styrer reglene slik at guden de postitulerer skal være det overordnende som alle skal rette seg etter.... Og det har aldri og vil aldri komme noe godt ut av det! Det merkelige er at de aller fleste kristne bare fnyser av det som står i GT, som jo er den gamle pakten, og vil ikke høre på noe av det som står der, men de er selektive nok til å dra frem de ti bud hver gang det er snakk om noe.... og hvor står de ti bud? Ja akkurat.... Endret 20. oktober 2010 av RWS 5 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Hva mener du me at det er mye sludder i di ti bud? Ble litt skuffet fordi jeg trodde dette var en normal del av oppdragelsen enten man er kristen elle ei.... og er foresten enig i han som har svart over at det er misbruk av guds ord som menes.. Vel, de tre første budene er meningsløse for de som ikke er kristne eller jøder, og de to siste har med tanker å gjøre. Loven har ingenting med hva vi tenker å gjøre. Når det gjelder det fjerde bud "Du skal heidre far din og mor di" så er det riktig hvis de er gode foreldre. Men det er ikke slik at alle foreldre fortjener å bli hedret. Det sjette bud "Du skal ikkje bryte ekteskapet" går under det samme. Det er ikke alle som passer sammen, og noen finner det ut for sent. Er det barn inne i bildet på det tidspunkt så er det en del mer komplisert, men uten de så er det ikke noen grunn til å bli værende med noen du ikke passer sammen med. For det sjuende bud "Du skal ikkje stele", så trengs det mer kontekst. Hva er det å stjele? Hva er det å eie? Stjele kan være så enkelt som å ta noe noen andre har. Men hvorfor har de det? Fortjener de å ha det? Hadde de stjålet det selv før de fikk tak i det? Eier de det, eller eier de det ikke? Og hva med de som virkelig er i nød uten at noen vil hjelpe dem. Er det feil av dem å stjele mat? Har det kanskje noe å si hvem de stjeler fra? To bud står igjen som relativt fornuftige i de fleste sammenhenger. Det femte "Du skal ikkje slå ihjel" og det åttende "Du skal ikkje vitne falskt mot nesten din". Jeg har ikke problemer med de budene i seg selv, men det femte ser ut til å ikke bli fulgt i høy grad i resten av Gamle Testamentet som vi får budene fra. Endret 20. oktober 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
NavStar22 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Her er noen gode oppklarende fotnoter fra ESV Study Bible.( http://www.esvonline.org ) Ex. 20:7 Taking the Lord's name in vain (see note on Deut. 5:11) refers primarily to someone taking a deceptive oath in God's name or invoking God's name to sanction an act in which the person is being dishonest (Lev. 19:12). It also bans using God's name in magic, or irreverently, or disrespectfully (Lev. 24:10–16). The Lord revealed his name to Moses (Ex. 3:14–15), and he has continued to identify himself in connection with his acts on Israel's behalf (see 6:2, 6–8). Yahweh is warning Israel against using his name as if it were disconnected from his person, presence, and power. Deut. 5:11 To take the name is to utter it, as in an oath (cf. Ps. 16:4); in vain indicates “for a worthless purpose” (e.g., deceitfully). This commandment thus prohibits using God's name when making a vow or oath that is intentionally left unfulfilled. It also prohibits perjury, as well as the wrong attribution of character or motive to God (such as in Deut. 1:27). Endret 20. oktober 2010 av MySaviourDied4u2 Lenke til kommentar
TheCatIsALie Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Herre god, ZOMFG, Gud er teit. Poster jeg ikke igjen innen 24 timer, har noen tatt med for det jeg nettopp gjorde. Update: Ingenting til nå. Ser ut til at det gikk fint. Endret 20. oktober 2010 av Jevrio 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Her er noen gode oppklarende fotnoter fra ESV Study Bible.( http://www.esvonline.org ) Så de 10 bud trenger fotnoter? Hvilken fallitterklæring! (Men også: hvilken mulighet for maktpersoner som ønsker å vri ting til sin egen fordel ...) Jeg synes George Carlin summerte det opp ganske greit, jeg: "Be honest, and try to kill as few people as possible." 2 Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Her er noen gode oppklarende fotnoter fra ESV Study Bible.( http://www.esvonline.org ) Så de 10 bud trenger fotnoter? Hvilken fallitterklæring! (Men også: hvilken mulighet for maktpersoner som ønsker å vri ting til sin egen fordel ...) Jeg synes George Carlin summerte det opp ganske greit, jeg: "Be honest, and try to kill as few people as possible." Selvsagt trenger man fotnoter. Eneste måten å starte opp en ny franchise på.. ny menighet altså.. Nei, bibelen er en bok, og boken bekrefter at det den skriver er sant. På grunn av dette insisterer ett par milliarder mennesker at dette må jo da være sant. Ikke på grunn av boken forresten, men på grunn av at de er vokst opp med å mene at det som står er rett.. Ikke misbruke Guds navn? Egentlig rart at noe slikt fikk plass i de ti bud.. Gud skulle ramse opp ti bud vi skulle holde oss til, ett av dem var å ikke kødde med navnet hans.. Litt arroganse her eller? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Synes Ishq spakk spikeren godt her. De færreste har sikkert lest det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1269011&view=findpost&p=16359479 Ser mange her ikke gidder å lese postene i tråden og bare kommer med random piss, som de tre forrige posterne. Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Husker jeg hadde en lang samtale med min amerikanske pastor. Jeg forstår det slik at å missbruke Guds navn er å bruke det i en negativ sammenheng, "herregud" og liknende er altså å missbruke Guds navn. Jeg vil også si at mange kristne har gått over til ord som "Oh my Gosh", I og for seg kan dette også tolkes som missbruk av Guds navn, ettersom at det har opphav, og mening som peker til Gud. Ps, ønsker ikke debattere Guds eksistens i denne tråden. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Jeg forstår det slik at å missbruke Guds navn er å bruke det i en negativ sammenheng, "herregud" Hvordan kan det være å misbruke Guds navn når du ikke engang har nevnt Guds navn? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hvis man skal misbruke Guds navn må man for det første finne ut hva navnet er. Tetragrammet i de hebraiske tekstene (som kjennetegnes som det gamle testamentet) definerer Guds navn som ’JHVH’ eller ’YHWH’ (på norsk og engelsk). Norsk oversatt blir dette Jahve eller Jehova. Andre uttalelser er for eksempel Yahweh, men er nok mer anvendt på engelsk og i eldre sammenheng. Hva menes så med å misbruke Guds navn? Det er åpenbart at det er å snakke nedsettende eller gjøre andre ting som vanærer navnet. Å begå drap i Guds navn er et misbruk. Å banne ved å bruke navnet er også misbruk. [… og så videre …] På hvilken måte vil det å drepe noen være relatert til tetragrammene JHVH eller YHWH? Hva betyr det egentlig å "drepe i Guds navn"? Må man uttale et av tetragrammene mens man dreper? Hva om man er usikker på uttalen og kommer i skade for å si "Yivvie"? Har man da misbrukt Guds navn, eller har man uttalt feil navn og således ikke begått noe misbruk? Denne bokstavelige tolkningen var ny for meg, så jeg er naturlig nok litt usikker på hvilke rammer man her har å forholde seg til. Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) På hvilken måte vil det å drepe noen være relatert til tetragrammene JHVH eller YHWH? Hvis du leser litt godt etter, spør trådstarter etter en diskusjon rundt misbruk av Guds navn, og ifølge det gamle testamentet er tetragrammet JHVH. Hva betyr det egentlig å "drepe i Guds navn"? Må man uttale et av tetragrammene mens man dreper? Hvis du virkelig ikke forstår dette selv har jeg dårlige nyheter for deg… Er det virkelig nødvendig å stille et spørsmål til et såpass åpenbart svar? Tenk litt. (!) Hva om man er usikker på uttalen og kommer i skade for å si "Yivvie"? Har man da misbrukt Guds navn, eller har man uttalt feil navn og således ikke begått noe misbruk? Dette blir for dumt. Troller du nå, eller prøver du å være seriøs? Hvis du ikke takler en seriøs diskusjon, vennligst ikke delta. Endret 20. oktober 2010 av Ishq Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hvis du ikke takler en seriøs diskusjon, vennligst ikke delta. Hvis du ikke har noe gode svar å komme med, vennligst avstå fra å kommentere. Det er muklig det er innlysende for deg hva det vil si å gjøre noe i Guds navn, men for meg er det ganske så uklart, så hvis du vet hva det vil si ville jeg sette pris på at du forsøkte å beskrive det med ord. Politiet kan gjøre ting "i lovens navn" når de pågriper gjerningsmenn eller mistenkte, for de har lover, forskrifter og vedtekter å gå etter. De kan til og med løsne potensielt dødelige skudd mot andre mennesker "i lovens navn". Norske soldater i Afghanistan er gitt myndighet til å utøve makt som kan innebærende bruk av dødelige våpen og kan således også sies å drepe i lovens navn. Jeg vet ikke om kristne soldater også føler/mener at de dreper i Guds navn - hva nå det må bety. Under korstogene var det ikke uvanlig å høre utrop som "God wills it!" og "Dieu le veux!", noe som i hvert fall indikerer at de trodde de utførte Guds gjerning når de drepte. (Jeg var naturlig nok ikke tilstede under korstogene, så her må jeg stole på at historiebøkene har gjengitt dette korrekt.) Eller skal man tolke "i Guds navn" som "på vegne av Gud", evt. "på oppdrag fra Gud"? Jeg vet altså ikke - jeg bare spør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå