Gå til innhold

Hvilken egenskaper trenger man som gründer?

Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enorm arbeidskapasitet, evnen til og kunne leve som fattig er en fordel da man ofte kan oppleve lange perioder med svært lav inntekt, man må være villig til og ta risiko og greie og leve med at man ikke vet hva morgendagen bringer.

Og det finnes ingen utdanning som gjør deg til en grunder, enten har man det i seg eller så bør man finne seg en ordinær jobb.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Oki, jeg mener jeg klarer og være en grunder da. :)

Er det noe utdanning som vil hjelpe meg og komme lettere i gang med bedrift osv? Høyskole?

Lenke til kommentar

Ja, det finnes en del utdannelser som retter seg spesifikt mot det å starte bedrift.

Eks:

Bachelor Entreprenørskap på BI

I tillegg finnes det en del masterstudier, som du kan ta etter å ha tatt Bachelor i et annet fag:

NTNUs Entreprenørskole krever at du har gått tre år på siv. ing på NTNU, eller har en ingeniørgrad fra annen skole.

Master Innovation and Entrepreneurship

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Oki, det var jo bra!

Jeg lurer også på om jeg kan gjøre dette;

VGS: Elektro, brønnteknikk, almenn (For å få generell studie greie)

Lærling: 2 år som lærling for brønnteknikk.

Høyskole: Bachelor i entreprenørskap.

Planen etter: Søke seg jobb offshore med 2uker på og 4uker av, mens jeg holder på med bedrift vedsiden av jobben.

Noen store hull i planen jeg må fylle?

Lenke til kommentar

Man bør helst besitte en frekkhetens nådegave som gjør en i stand til å sette sin rett til progresjon over alle andres, alltid. Alle ledere jeg har vært borti har denne egenskapen. De balanserer et minimumsnivå av anstendighet med en ikke direkte bøllete, men mer "noen må jo ha det beste, så hvorfor ikke meg"-holdning. Altså: Du må orke å konkurrere, og tåle at du får uvenner underveis.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Høyskole: Bachelor i entreprenørskap.

Planen etter: Søke seg jobb offshore med 2uker på og 4uker av, mens jeg holder på med bedrift vedsiden av jobben.

Hvis man må på høyskole for og lære og bli grunder kan man antagelig like greit la være....

Gjetter meg til at de som går disse linjene neppe blir noen grundere med mindre de var det før de begynte, vil tro de som

går ut får seg konsulentstillinger i innovasjon Norge e.l.

Kanskje de kommer til og holde flotte kurs og dyre seminarer for grundere og selv aldri har hatt annet enn vanlig lønnsarbeid eller

noensinne drevet ett firma, har møtt slike og det er helt fantastisk hvor fjerne mange av de er.

Har du en salgbar Ide? Kan du noe som andre vil leie deg inn for og gjøre?

Har sett endel innlegge på div forum opp igjennom årene som går omtrent slik:

Skal starte firma, noen som har en ide om hva jeg kan begynne med?

Er du der så har du ett problem.

Ett tips er og se om det finnes etablererkurs i ditt område, de er som regel gratis og kan hvertfall gi endel info om det grunnleggende

med og starte opp ett firma og drive for seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Hvis man må på høyskole for og lære og bli grunder kan man antagelig like greit la være....

Jeg skal gå på høyskole for og lære meg om hva som skal til for og drive et firma. Ikke for og bli "grunder" og man må faktisk ha endel kunnskaper før man starter et firma (som du kanskje ikke visste). :)

Er heller ikke enig i at man blir født grunder, man får det av oppveksten sin.

Lenke til kommentar

agvg: Det er ikke noe firma som "krever" at du har høyskole for å kunne starte det. Hvem som helst kan starte et firma, og forsåvidt lykkes. Jeg har selv vært med på å starte et par.

Her lærer man hvordan du skal skrive forretningsplan, hvordan jobbe med strategi, hvordan jobbe i et styre, basis økonomistyring+++ Mange av disse tingene er områder nye grundere feiler på (og går på dunken) eller må ha mye hjelpe til når bedriften begynner å bli større.

Så, det er god utdannelse i brunn for å starte for seg selv og hvis man ønsker å jobbe med dette fagfeltet (mange som har andre faster jobber etter slik utdannelse også). Men aboslutt ikke nødvendig for å kunne starte en vellykket bedrift.

Lenke til kommentar

Samarbeid, du må finne noen som har kapital og ønsker å satse på ditt prosjekt (som oftest da mot en eierandel). Dette kan være enkeltpersoner, andre firma, eller statlige organer (som innovasjon Norge). Hvis man skal starte et stort prosjekt er det gjerne dette som er den harde kampen i første omgang. Jeg har vært med på tilfeller der man har jobbet i tre år for å få det på plass, og mange klarer det aldri.

Noen kan også få lån i banken, men hvis du har 0 i egenkaptial kan du bare glemme det.

Lenke til kommentar

agvg: Det er ikke noe firma som "krever" at du har høyskole for å kunne starte det. Hvem som helst kan starte et firma, og forsåvidt lykkes. Jeg har selv vært med på å starte et par.

Her lærer man hvordan du skal skrive forretningsplan, hvordan jobbe med strategi, hvordan jobbe i et styre, basis økonomistyring+++ Mange av disse tingene er områder nye grundere feiler på (og går på dunken) eller må ha mye hjelpe til når bedriften begynner å bli større.

Så, det er god utdannelse i brunn for å starte for seg selv og hvis man ønsker å jobbe med dette fagfeltet (mange som har andre faster jobber etter slik utdannelse også). Men aboslutt ikke nødvendig for å kunne starte en vellykket bedrift.

Joda, problemet er jo ofte så enkelt at skal man ta høyde for alt, ha tenkt på alt, skaffet seg kunnskaper om alt så kommer man aldri i gang eller får så store

betenkeligheter at man dropper det.

Og så er det jo noe med skalaen, skal man starte en stor bedrift med mange ansatte og tunge investeringer så krever det noe annet enn og kjøpe seg en varebil og begynne og

sette opp hus som tømrer, selv om man har 10 ansatte så krever dette ikke allverdens kunnskap.

Det store problemet for grundere hvis de lykkes er at mange av de egenskapene som de har ikke er like verdifulle når firmaet går bra og man ikke kan personlig styre alt, har sett mange som har ødelagt alt for seg ved og ikke greie og slippe driften og har latt egen suksess narre dem til og tro de kan alt og skal bestemme alt.

Lenke til kommentar

Så er det noen generelle råd for grundere når man blander inn andre firmaer eller personer som eiere eller partnere.

Avtal aldri noe muntlig!!!

Ta deg tid til og lese avtaler, det er som regel aldri så om og gjøre at dette ikke er mulig.

Ta deg råd til og få vurdert viktige avtaler av en advokat før du skriver under, etterpå så hjelper det lite og klage...

Det samme gjelder avtaler som du har skrevet selv, mange har gått skoene av seg på "lure" hjemmelagede avtaler.

Ikke legg ut i det vide og brede om dine ideer hvis dette er unikt og du ikke er i gang.

Alt er greit så lenge det ikke er penger og hente, så fort pengene strømmer inn så kommer det ofte frem andre sider ved folk enn de du kjente til, griskheten kan bli enorm...

Vær kynisk, ingen gir deg noe gratis med mindre de har en baktanke, ingen er snille uten grunn.

Prøv og unngå familie og venner som investorer/utlånere eller som ansatte, går ting rett til helvete så blir slikt fryktelig tungt og ubehagelig. Og hvor lett er det og sparke udugelige venner og familie?

Bor du på en mindre plass kan det være en tanke og ikke bruke samme advokat og regnskapsfører som dine konkurrenter, det samme med bank i endel tilfeller.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...