MarcelSB Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Cray har valgt SuSE Linux til å drive USAs kommende kraftigste superdatamaskin Red Storm, med AMD Opteron-prosessorer. Ja, verdens kraftigste maskin kjører selvfølgelig SuSE :wink: Positivt at folk oppdager linux' effektivitet og lave ressursbruk Artikkelen finner du her :wink: MarcelSB Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Det kommer som en overraskelse at Cray ikke mekker sammen sitt eget OS (basert på Linux-kjernen eller en annen Unix-variant). Selv om de antakelig fixer litt på standardpakka (hvem kjører X på en stormaskin?), så vil man vel med distrubsjoner som SuSE få med ufattelig mye dritt, dritt som bruker dyrbar prosessortid og gjør systemet vanskeligere å vedlikeholde. Det som kanskje er mer realistisk er at man bruker en SuSE-variant av linux-kjernen (SuSE var jo som kjent tidlig ute med støtte for Opteron), mens man utelater enkelte programmer som f.eks Gnibbles, Tux Racer, AbiWord, OpenOffice.org, Lame osv. Uansett så kan det at man velger Linux til å drive noe så prestisjetungt som USAs kraftigste datamaskin, tolkes som en stor seier for Open source-miljøet (dette må vel provosere SCO?) EDIT: Korrigert SuSE :-) Lenke til kommentar
MarcelSB Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 Vi snakker da ikke om desktop versjonen av SuSE her da Cray kommer til å kjøre "SuSE Linux Enterprise Server for AMD64" som er optimalisert for serverbruk, altså ingen X Tuxracer osv.... MarcelSB Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Det kommer som en overraskelse at Cray ikke mekker sammen sitt eget OS (basert på Linux-kjernen eller en annen Unix-variant). Selv om de antakelig fixer litt på standardpakka (hvem kjører X på en stormaskin?), så vil man vel med distrubsjoner som SuSE få med ufattelig mye dritt, dritt som bruker dyrbar prosessortid og gjør systemet vanskeligere å vedlikeholde. Kanskje ikke så rart at folk velger GNU/Linux fremfor kommersielle UNIX-løsninger i disse tider. Bare se på disse hårreisende avtalene SCO (Seriously Corrupt Organization) opererer med. IBM er vel bla. anklaget for å ha portet JFS filsystemet fra AIX til Linux. Det som er så sjokkerende er jo at det er IBM som har laget dette - IKKE SCO. Men SCO mener at de ikke har retten til sine egne programmer (derivative works). Tusen takk for Linux og GPL sier bare jeg PS. Dette med at systemet blir fullt av dritt hvis man velger Suse o.l. kan vel diskuteres. Det er en ganske vanlig enighet om at disse distroene bare kan brukes av n00bs til desktopbruk, mens skikkelige servere må kjøre Debian, Slackware o.l. Jeg er totalt uenig - hos meg er det for tiden omvendt , den dårligste PC'en min brukes som server og kjører Suse (den står uten skjerm++ og jeg valgte derfor suse fordi den er kjappt å få up&running), mens desktop-maskinen min kjører Slackware 9.0 for på den maskinen har jeg både tid og lyst til å "knote" litt mer. Minnebruken på Suse-burken rett etter boot er på drøyt 10MB, da er ssh, ftp og webserver startet. Er den full av tøys og fjas - neppe! Lenke til kommentar
iDude Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Cray har valgt SuSE Linux til å drive USAs kommende kraftigste superdatamaskin Red Storm, med AMD Opteron-prosessorer. Ja, verdens kraftigste maskin kjører selvfølgelig SuSE :wink: Positivt at folk oppdager linux' effektivitet og lave ressursbruk IBM sine cluster-løsninger kjører på SuSE også. Og redhat. I tillegg har så å si alle tidligere UNIX tilbydere (Sun, HP, SGI, IBM etc etc) begynt å tilby servere/cluster med linux-løsninger. Fett! Må snart få rydda plass til et Cluster i kjelleren ;-) Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Skikkelige servere kjører ikke debian eller slackware, de kjører Redhat og andre komersielle distro'er pga support og gode driftsavtaler. Det er veldig mange konsulentfirmaer som bruker nettopp redhat. Det gjelder bare om å vite hva du driver med. RH "out of the box" er jo rett og slett dumt... Uansett så ruler jo freebsd dem alle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå