Gå til innhold

Bygge selv gaming PC til rundt 16.000kr

Anbefalte innlegg

Ser etter en gaming-pc som må klare de "tyngste" spillene.

Har noen krav:

- SSD (Kanskje 128GB)

- HDD, helst 1 TB og SATA 6 Gb/s

- Hovedkort, USB 3,0 og SATA 600

- Skjermkort, skal ha 2-3 skjermer og kjøre spill med høy grafikk

- CPU, helst Intel-basert

Ellers har jeg ikke noe krav utenom at delene må kunne klare de "tyngste" spillene.

Noen forslag til kjøling, vann eller vifte?

Har mus, tastatur og det dere, trenger bare selve PCen. (Skjermer finner jeg selv)

Har et budsjett på maks 20.000kr, men har tenkt på rundt 16.000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Før vi går noen som helst vei videre vil jeg bare informere deg om at nye skjermkort fra AMD blir lansert i løpet av uken + det kommer nye SSD-disker fra Intel i nærmeste tid.

Så mitt beste tips, vent litt.

Lenke til kommentar

Før vi går noen som helst vei videre vil jeg bare informere deg om at nye skjermkort fra AMD blir lansert i løpet av uken + det kommer nye SSD-disker fra Intel i nærmeste tid.

Så mitt beste tips, vent litt.

Ja, jeg vet. Planen er å kjøpe etter jul, men ville bare ha en cirka pris og utstyrsliste...

Lenke til kommentar

Vel jeg sitter akkurat med det samme budsjettet som deg og jeg har forsovet det samme spørsmålet som deg ang. SSD disker. Og jeg har funnet en god løsning til dette, du kan bruke en Revo Drive (basically 2 ssd i raid for prisen av rund 2600kr) her er link: https://prisguiden.no/produkt/133333?&productId=133333

Ellers kan du følge i7 950 builden min, den har alt du trenger + mer.

i7 950 Setup Pris

Intel Core i7 950 Quad 3,06Ghz 2225

Asus Rampage III Extreme 2679

Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB 2999

Cooler Master HAF X 942, Fulltower, sort 1495

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 2895

Corsair strømforsyning, HX1000W 1790

Corsair H70 Hydro Series CPU Kjøler 939

Samsung DVD±RW burner, SH-S223C 199

Samsung Spinpoint F3 1TB 475

D-Link Xtreme N PCI Express Desktop 695

Arctic Silver Alumina Kjølepasta 85

Antistatisk Armchain 6 feet 99

Totalt: (uten RevoDrive) =16575,- kr

Totalt: med RevoDrive = 19105,- kr

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Oppsettet til tusen0 ser veldig greit ut, ville bare gi beskjed om at vist du ikke har noen plan om ekstrem overklokking så er minne og hovedkort veldig overkill.

Jeg er og sterkt uenig at enn trenger 12gb minne i en gaming rig. Jeg bruker aldri opp mine 4 gb i min gaming rig, og da multitasker jeg som regel over 2 skjermer med flere program oppe på en gang.

Mengde av minneforbruk program bruker, har fryst relativt de sistene årene, en del utviklere jobber faktisk med og få minneforbruket ned.

Et asus eller gigabyte kort til rundt 2000 og 6 GB minne til under 1500,- med 1600mhz bør holde for de fleste.

Lenke til kommentar

Hør hva IT-henrik sier angående minne og hovedkort; det er ikke noe poeng å bruke mer penger når du ikke får noe reell opplevd ytelsesøkning. Tomshardware har sett på ytelse ved forskjellige minnehastigheter samt minnemengde.

For å si det slik; placeboeffekten har mer å si hos dem som kjøper 12GB 2000Mhz minnne enn det som kommer ut som reell ytelsesøkning :tease:

Noen ytterst få driver forsåvidt med svært minneintensive oppgaver så jeg skal ikke kategorisk putte alle med 12GB RAM i denne gruppen. I forhold til spilling vil selv 3GB RAM være nok idag og det neste året sansynligvis.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hør hva IT-henrik sier angående minne og hovedkort; det er ikke noe poeng å bruke mer penger når du ikke får noe reell opplevd ytelsesøkning. Tomshardware har sett på ytelse ved forskjellige minnehastigheter samt minnemengde.

For å si det slik; placeboeffekten har mer å si hos dem som kjøper 12GB 2000Mhz minnne enn det som kommer ut som reell ytelsesøkning :tease:

Noen ytterst få driver forsåvidt med svært minneintensive oppgaver så jeg skal ikke kategorisk putte alle med 12GB RAM i denne gruppen. I forhold til spilling vil selv 3GB RAM være nok idag og det neste året sansynligvis.

For og ikke snakke om at hovedkortet ikke støtter men 1333mhz uten overklokk, med andre ord 2000mhz brikkene blir til 1333mhz.

Lenke til kommentar

For og ikke snakke om at hovedkortet ikke støtter men 1333mhz uten overklokk, med andre ord 2000mhz brikkene blir til 1333mhz.

Støtter ikke ASUS Rampage III 2000mhz ram uten overklokk ? Trodde den gjorde det jeg :S

Lenke til kommentar

Blir jo teit å si da - du må jo overklokke minnebrikkene uansett da de kjøres stock 1066Mhz på nesten alle i7 platformer.

Kjører mine minnebrikker på rundt 19xx Mhz CL7. (De er egentlig 1600 Mhz CL9)

Anyways - går fint på Asus Rampage III Extreme, men spørsmål om hvor mye TS trenger det til en gaming PC. Et p6x58d-e holder mer enn nok til alle gamers bruk og vil tilfredstille 95% av alle overklokkere.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Blir jo teit å si da - du må jo overklokke minnebrikkene uansett da de kjøres stock 1066Mhz på nesten alle i7 platformer.

Ja, og nettopp derfor blir det for dumt og bruke så mye penger på et hovedkort og minne.

Lenke til kommentar

Støtter den TRIM? Hvis ikke ville jeg ikke rørt den til en hjemme PC.

Har uansett ikke tilgang til fler PCI-e slots på rigget haha.

Bah kjiipern ;( jeg som trodde den støttet TRIM, isåfall er det bare vente på 3. generasjons Intel ssder :D

Personlig så venter jeg selv spent på Sandforce 2xxx serien med sata III. 500mb read/write og oppmot 60k IOPS. Det er noen enterprise modeller i salg nå, men MLC skal komme i løpet av Q1 2011. Er ikke så mye lengre å vente.

Personlig hadde jeg håpet på at Gen 3 skulle bli Sata III devicer, men jaja, en kan ikke få alt her i verden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...