Jo Are Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hei Jeg lurer på om jeg har noen muligheter til å låne 20 000 kr? Jeg er 19 år gammel og student, lever stort sett av lånekassen (89 000 i året) men har noen vikar jobber her og der i tillegg. Søkte i postbanken om et forbrukslån på 25 000 men fikk nei, er det andre muligheter eller må man ha fast jobb for å få et lån? Takker for svar Lenke til kommentar
okasin Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Det burde egentlig ikke være noe problem.. 20laken er ikke mye penger i dag.. Banken er en "butikk" !! De burde bare være glad for å få en kunde til.. Gå å snakk med en kunderådgiver igjen, men i en annen bank.. og legg frem situasjonen og så bør de kunne legge opp en betalingsplan som passe begge parter 400kr i mnd i 5 år burde selv en student kunne fikse.. (ikke regnet på det.. men,, burde ikke bli noe særlig mer enn det..) Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Det samme tenker jeg, skulle nok klart så mye som 600 i måneden også. vet du om noen banker på nett jeg kan søke hos? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Det KAN være ett problem. De fleste banker krever at du har hatt en stabil inntekt de siste 12-14 månedene. Var nettopp igjennom det samme for å få meg lån selv og det var bare så vidt det gikk. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Når jeg søkte hos postbanken ble jeg litt usikker på punktet som handlet om utdanning. Skal man velge den utdanningen man har fullført eller skal man ta den man går? Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Tror du skal skrive på det du har fullført. Men la oss si det slik. Jeg tjente 150.000 i år, 140.000 i fjor og jobber nå på Aker og har enda mer i årsinntekt. Fremdeles så nektet de meg nesten ett forbrukslån på 10.000 kroner... Og eneste gjelda jeg har er billån på 27.000 fra før. Og det er på 9 års nedbetaling Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hvem er så dumme at de ber om forbrukslån når de er studenter? Det er jo galskap. Bra at Postbanken satte foten ned, å ta opp et slikt lån er i alle tilfeller totalt uansvarlig. Det vitner ikke akkurat om god forståelse for viktigheten av å ha en god økonomi. Hørt om renter? For de er nemlig skyhøye på forbrukslån. Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Nominell rente på årsbasis på mitt var på 24% så ja. Helt sykt. Jeg får betalt det ned etter jul da så jeg har ikke store problemer med det akkurat nå. Evt det du KAN gjøre. Er å be foreldrene dine ta opp lån og betale til dem det de vil betale i månen. Endret 20. oktober 2010 av Mikkel™ Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Jeg lånte nettopp 330000kr (med 20000 i egenkapital) på bil og har nettopp blitt ferdigutdannet. Inntekten min de siste fire årene har ligget på 60-70000kr. Har studielån på 220000kr i tillegg. Jeg fikk lån uten problem. De sjekket siste utbetaling fra jobb, samt skatteoppgjøret fra i fjor. Det har også litt med vandelen din (inkassoer bl.a.) og historikken i banken slik jeg forstår det. Går du konstant i 0kr eller negativt beløp før du får utbetalt lønn/stipend, vil det minske sjansene for lån, fikk jeg høre iallefall. Uansett, 20000kr burde normalt sett ikke være noe problem som de andre sier. Hør med DnB, Skandiabanken, sparebank1, storebrand osv. Og for guds skyld IKKE benytt deg av Citibank og liknende tullebanker! EDIT: Du er student ja.. Kanskje vurdere om du faktisk MÅ ha det lånet. Man blir ikke akkurat rik av å være student, så jo mindre du må betale på per mnd jo bedre kår får du. Endret 20. oktober 2010 av Kongklykken Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Prøv å låne fra foreldre istedenfor. Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Må si meg litt enig her med svarene når det kommer til det å ta opp forbrukslån som student, spesielt når en ikke har en stabil inntekt ved siden av. Plutselig faller inntektene litt fra og da blir plutselig 500-600 kr i mnd litt mye likevel når en lever på kun studielån. Og faller en fra med betalingen også så eskalerer slike ting FORT. Jeg har sett flere medstudenter som har bygget seg opp gjeld på denne måten og med kredittkort, og det er absolutt ikke å anbefale. Nå vet jeg ikke hvor lett det er å få slike lån når en ikke har fast inntekt, men etter svarene over her å dømme så er det heldigvis ikke så lett. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Hadde primært tenkt å bruke lånet til å betale tilbake 2 lån jeg har fra før, master card og avbetaling på PC. Har regnet med frem til at jeg på den måten vil spare ca. 3 - 4000 i året. Jeg tror heller ikke betaling skal bli noe problem, da jeg har en ganske stabil økonomi, selv om jeg er student. Har nå igjen 1200 kr etter at jeg er ferdig med alt av regninger og lagt av penger til mat, så tror ikke betaling skal bli noe problem. Edit: Ser at en over her fraråder meg å bruke citibank, og det skal jeg selvfølgelig ikke gjøre, skal bruke en ordentlig bank. Endret 20. oktober 2010 av Jo Are Lenke til kommentar
Mikkel™ Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Gjeld for å slette gjeld er ingen vei å gå ... Hva oppnår du med det da? Jeg måtte ta opp lån denne månen for å kunne leve. Bytta jo jobb som sagt og her er det etterbetaling av lønn så jeg måtte ha forbrukslånet til å kunne betale husleie og mat denne månen. Trist nok som det er ... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Hadde primært tenkt å bruke lånet til å betale tilbake 2 lån jeg har fra før, master card og avbetaling på PC. Har regnet med frem til at jeg på den måten vil spare ca. 3 - 4000 i året. Jeg tror heller ikke betaling skal bli noe problem, da jeg har en ganske stabil økonomi, selv om jeg er student. Har nå igjen 1200 kr etter at jeg er ferdig med alt av regninger og lagt av penger til mat, så tror ikke betaling skal bli noe problem. Edit: Ser at en over her fraråder meg å bruke citibank, og det skal jeg selvfølgelig ikke gjøre, skal bruke en ordentlig bank. Opprette gjeld for å slette gjeld? Dette blir bare verre og verre. Kanskje jeg ser deg i Luksusfellen snart? Nei, skaff deg heller en jobb og tjen pengene for å betale tilbake det du skylder. Du har virkelig ikke skjønt noe hva angår å ha en stabil og sunn økonomi. Hvis du ønsker deg en ting, men ikke har råd, vent til du har råd og spar opp pengene istedet. Du sier du har sunn økonomi. Det tror jeg ikke noe på, det du driver med er helt forkastelig. Slutt å snakke tull. Edit: jeg ser også at du har en ganske lettvint holdning til bruk av kredittkort. Heller ikke noe som trekker opp ift. banken. Skjønner veldig godt at banken din ga deg avslag (blankt avslag, håper jeg). Edit edit: jeg var også såkalt fattig student i mange år, og det siste jeg tenkte på var å bruke kredittkort og ta opp forbrukslån for å dekke diverse behov. Hadde jeg lite penger, så hadde jeg lite penger. Å ta opp smålån var aldri et alternativ. Endret 20. oktober 2010 av stigfjel Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Enig med stigfjel, men ville formulert meg på en "snillere" måte. Du er student, og slik er studentlivet dessverre. Kjøp kun det nødvendigste. Anbefaler deg å tenke GODT gjennom dine økonomiske valg når det kommer til lån. Aldri bruk penger du ikke har (klipp mastercardet), og som er tememlig usikkert at du kan få i løpet av nærmeste fremtid. Kalkulér inn uforutsette utgifter med godt slingringsmonn i ditt budsjett. Blir du sittende med lån og regninger du ikke kan betale vil du slite for det i fremtiden også. Ingen banker låner ut penger til en person med historikk som dårlig betaler, så når du som ferdigutdannet f.eks skal kjøpe deg bolig vil du ikke få lån pga historikken din. Kjipe valg du tok som ung og "uvitende" vil ødelegge for deg i lang tid fremover. Skaff deg heller en jobb eller evt spør foreldrene/slektninger pent. Endret 20. oktober 2010 av Kongklykken Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) På grunn av at jeg selv har holdt en stram linje hva angår egen økonomi, samt at jeg tok en bra utdannelse har jeg nå fått innvilget et lån til en leilighet jeg skal kjøpe og flytter inn i til neste år. Lånet fikk jeg fordi jeg har hatt en sunn økonomi, ikke brukt kredittkort uvettig, betalt regninger i tide, spart flittig på BSU i lang tid. Og selvfølgelig også at jeg har en grei inntekt. Lånet finansierer 90% av leilighetens kjøpesum (selveier i Oslo, nybygg) pluss at jeg har et studielån på langt over 200 000 kr. De bemerket at lånet lå i grenseland for hva de trodde jeg var i stand til. Men banken sa OK, fordi de ser på meg som en stødig betaler. Og det var etter at finanstilsynet strammet kraftig inn på utlånspraksisen til bakene. Hadde jeg holdt på som trådstarter nå gjør, hadde banken sagt klart og tydelig NEI!. Endret 20. oktober 2010 av stigfjel Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Opprette gjeld for å slette gjeld? Dette blir bare verre og verre. Kanskje jeg ser deg i Luksusfellen snart? Nei, skaff deg heller en jobb og tjen pengene for å betale tilbake det du skylder. Du har virkelig ikke skjønt noe hva angår å ha en stabil og sunn økonomi. Hvis du ønsker deg en ting, men ikke har råd, vent til du har råd og spar opp pengene istedet. Du sier du har sunn økonomi. Det tror jeg ikke noe på, det du driver med er helt forkastelig. Slutt å snakke tull. Edit: jeg ser også at du har en ganske lettvint holdning til bruk av kredittkort. Heller ikke noe som trekker opp ift. banken. Skjønner veldig godt at banken din ga deg avslag (blankt avslag, håper jeg). Edit edit: jeg var også såkalt fattig student i mange år, og det siste jeg tenkte på var å bruke kredittkort og ta opp forbrukslån for å dekke diverse behov. Hadde jeg lite penger, så hadde jeg lite penger. Å ta opp smålån var aldri et alternativ. Syns du skal være litt forsiktig med å utale deg om andre folk sin økonomi. For det første er ikke det med jobb så lett, her hvor jeg bor er det komplett umulig å få seg en deltids jobb (jeg har prøvd flere ganger bare i år). Men det har lyktes meg å få vikar stillinger da, men det blir ikke så mye penger ut av det når en ikke får så mange jobbmuligheter. Videre har jeg aldri sagt at jeg har en sunn økonomi, jeg sa jeg har en stabil en. Dette sier jeg da jeg vet helt sikkert hva som kommer inn og hva som går ut av kontoen hver måned. Jeg har heller ikke en lettvint holdning til bruk av kredittkort, de pengene jeg har brukt av mitt mastercard har gått til å betale regninger og mat. Jeg har også avbetaling på PC da dette var noe jeg måtte ha i utdanningen, og siden jeg ikke har rike foreldre måtte jeg ordne det selv på et eller annet vis. Men nok om det, jeg har nå skrinlagt låne planene mine. Jeg trodde ikke det skulle bli verre, snarere tvert i mot. Da jeg i følge mitt regnestykke ville spare 2 - 300 kr i måneden ved å samle begge lånene i ett. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Syns du skal være litt forsiktig med å utale deg om andre folk sin økonomi. For det første er ikke det med jobb så lett, her hvor jeg bor er det komplett umulig å få seg en deltids jobb (jeg har prøvd flere ganger bare i år). Men det har lyktes meg å få vikar stillinger da, men det blir ikke så mye penger ut av det når en ikke får så mange jobbmuligheter. Videre har jeg aldri sagt at jeg har en sunn økonomi, jeg sa jeg har en stabil en. Dette sier jeg da jeg vet helt sikkert hva som kommer inn og hva som går ut av kontoen hver måned. Jeg har heller ikke en lettvint holdning til bruk av kredittkort, de pengene jeg har brukt av mitt mastercard har gått til å betale regninger og mat. Jeg har også avbetaling på PC da dette var noe jeg måtte ha i utdanningen, og siden jeg ikke har rike foreldre måtte jeg ordne det selv på et eller annet vis. Men nok om det, jeg har nå skrinlagt låne planene mine. Jeg trodde ikke det skulle bli verre, snarere tvert i mot. Da jeg i følge mitt regnestykke ville spare 2 - 300 kr i måneden ved å samle begge lånene i ett. Jeg kan uttale meg fordi jeg selv har vært student og vet hva slags økonomi man da har, og hvordan man må snu på krona for å få det hele til å gå rundt. "Stabil" kan tolkes som sunn. En økonomi der utgiftene står til inntektene kan kalles "stabil" eller "sunn". Når man må ta opp lån eller bruke kredittkort for å betale regninger eller dekke levekostnadene har man verken en stabil eller en sunn økonomi. Et nytt lån for å dekke opp for de to andre vil ikke gjøre din situasjon lettere. Det som derimot skjer er at du utvikler en uvane som raskt kan føre til økonomisk ruin og som er totalt uansvarlig. Her må du nok prøve enda hardere. Hva gjør du når du ikke studerer? Bor foreldrene dine der du nå studerer? Hva PC angår, så blir PCen fort 50-100% dyrere på avbetaling enn om du betaler kontant. Og du får PCer helt ned i 3000-4000 kr. Kvaliteten er så som så, men du får i hvert fall en form for datamaskin. Poenget med innlegget mitt var at du skulle få opp øynene for at du begir deg inn på en svært farlig vei sett med økonomiske øyne når du spør om hvordan man kan få et lån for å dekke opp annen gjeld. Det er noe som heter at man ikke kan leve over evne. Har man ikke penger, så skal man heller ikke kjøpe noe, annet enn det aller mest nødvendige. Støtten fra Lånekassen er faktisk nok til å dekke de aller mest nødvendige behov, hvis man snur på hver eneste krone. Klart, man har ikke mye å rutte med, men det er mulig. Jeg har som sagt selv klart det, jeg har fått betalt mine regninger, jeg har kunnet leve et sosialt liv. Men det var veldig trangt. Og viktigst av alt: jeg tok ikke opp en krone i forbrukslån eller trakk kredittkortet hvis jeg ikke hadde samme sum stående på lønnskontoen. Og jeg bodde veldig billig, bodde på studentby der husleien var lav. Så jeg har mer enn nok kompetanse for å uttale meg om din økonomi utifra det du selv beskriver. Jeg prøver tross alt å gi deg noen råd for hva du bør gjøre, og hva du bør unngå. Jeg kan jo nevne at jeg nå har fått en jobb der jeg tjener greit med penger. Men jeg har ikke øket forbruket mitt så veldig i forhold til da jeg var student. Og som flere her sier, brølere man gjør når man er ung får man svi for senere. Endret 20. oktober 2010 av stigfjel Lenke til kommentar
Hei Sveis Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Opprette gjeld for å slette gjeld? Dette blir bare verre og verre. Kanskje jeg ser deg i Luksusfellen snart? Hvis man har to forbrukslån, og samler dette i ett forbrukslån spare man mye. 1 Lenke til kommentar
Turtlefence Skrevet 11. november 2010 Del Skrevet 11. november 2010 Hadde jeg holdt på som trådstarter nå gjør, hadde banken sagt klart og tydelig NEI!. Tull! Dersom en tar opp lån og betaler disse tilbake i tide ser bankene på det som en positiv ting! Det viser nemlig at en "klarer" å låne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå