Gå til innhold

Vifteløst budsjettkort ... ?

Anbefalte innlegg

Vurderer ATI's 9000/9100/9200 (Hva er egentlig forskjellen? Kun støtte for DX 8.1 likevell) eller GF FX5200.

Følgende kriterier:

Lydløst

128 MB

ca. 700 :oops:

Vel, noen må da sitte med budsjettkort og ... enn så lenge.

Er det stor fordel at FX korta har DX 9.0 støtte? Så en test på www.NordicHardware.com som viste at FX korta var overlegne 9XXX serien ... noen som vet om tilsvarende tester.

Takker for svar og anbefalinger :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9100 (=8500LE) skal visstnok gi best ytelse av disse kortene. Hovedsakelig på grunn av at de i motsetning til 9000/9200 behandler 2 texturer pr. pipelines (om dette sier deg noe). Er litt usikker på hvor stor forskjellen er i praksis.

Lenke til kommentar
Her har du demobrukt utstyr fra Komplett, da har du kanskje råd til å gå opp litt ihvertfall...

http://www.komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&Ca...ID=6&t=1650&l=2

Foreløpig er vel tom. GF4 MX korta hakket bedre enn de rimeligste FX korta?

oBTW, er det kritisk at den er vifteløs?

Har sjekka demosiden til komplett ofte ja ...

Kortet er vel ikke basert på å stå i maskinen min i lang tid ... Akkurat nå er det viktig at det er lydløst (stille) da jeg sitter mye og jobber foran den.

Tror jeg går for MSI FX5200T med passiv kjøling ... funnet mange bra tester på det (vel, på TDR ver. med vifte) ... Int. å se hvor mange produkter som ikke ligger inne på HWs prisguide

Lenke til kommentar
kjøp 9100, det er best. har vært tatt opp før.

Har lett, men finner ikke lignende poster ... på ATI's HP er det ingen info om 9100, bare 9000 og 9200. Dersom noen kunne fortelt mer om forskjellene her hadde jeg vært takknemlig.

Hvor mye har det å si at disse kortene ikke er DX 9.0 komp.?

Vil man merke forskjell på 64 MB og 128?

Hvorfor i h*****e anbefaler alle disse korta fremfor FX, når FX banker dem (i hvertfall 9200) i NHW's test?

Takker for innspill og svar!

Lenke til kommentar

Fordi nordichardware ikke er vår GUD som bestemmer hva som er bra eller ikke :p

Men jeg ser ingenting galt i ditt valg på geforce fx 5200 med passiv kjøling. De yter GREIT nok og er vifteløse og kommer til å yte bedre i fremtidige spill enn ati sine 9000/100/200.

Lenke til kommentar

Takker for fin link! Den sammenlignet ikke med FX kortene eller var vifteløse, men jeg har sett at de FX kortene som matcher Radeon i lav pris klassen kun har 64 bits minne :cry:

Skal i hvertfall syre unna det, og vurderer nok et R-kort... skjønner mer av innspillene nå!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nylig anskaffet meg Radeon 9100, og ser du etter et støysvakt grafikkort bør du nok se etter noe annet. Viften lager en irriterende kvine-lyd som jeg har hørt andre har klaget seg over òg. Den er raskere enn 9200-kortet, men den har ikke vifte!

PS! Har noen forslag til hvordan en kan få satt ned hastigheten på viften, få satt den til å kjøre på 5 V istedet for 12 V, så hadde det vært fint..!

Lenke til kommentar

Kjøpte selv et vifyeløst FX5200 fra Gainward (64-bits minne :( ) pga. prisen (440 demo @ komplett)

Er usikker på hovrdan du skal få den til å gå på 5V istedenfor 12V, men mener å ha lest dette en plass på forumet.

Husk at kjølingen da blir dårligere....

... kan kompenseres med ved bruk av denne: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...TTC003&toc=3860

Den skal være svært stillle ... kanskje holder det med denne http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...MNB32J&toc=3870 på skjermkortet da ... ? Ellers finnes det mange spennende vifter på Microplex som du kan dytte på skjermkortet, med dB <20 !!!

Lykke til!

Støy er noe dritt ![/url]

Lenke til kommentar

Har Barebone-system, så har ikke plass til store kjøleribber. Radeon 9200 har en elegant liten kjøleribbe. Skulle fått festa på en slik. Men er fortsatt interessert i hvordan jeg med enkle grep kan få viften jeg allerede har til å rotere litt saktere. Håper at jeg slipper å installere ekstern programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...