Gå til innhold

Hvilket ungdomsparti skal man velge?

Anbefalte innlegg

Dette kommer mye ann på hva du ønsker å få ut av medlemskapet. Å lære, å diskutere, å påvirke, samvær med likesinnede, bli kjent med de som styrer Norge om 20 år eller selv få en politisk karriære? Selv om jeg ikke er enig med dem politisk er AUF antagelig det mest veldrevne politiske ungdomspartiet med kursing (både indoktrinering og nyttig info for eksempel om organisasjonsdrift), sponsede turer og de er "broilerfabrikk" for den kommende makteliten.

Du må også være klar over at ungdomspartiene er mer ytterliggåene enn moderpartiene. AUF er politisk nærmere SV enn Ap, SU er nærmere Rød enn SV og UH er nærmere FRP enn Høyre. Og så har vi UngKommunistene og Liberalistisk Ungdom som er langt ute i det filosofiske fantasiland og som ikke ligger ann til noengang å få makt eller påvirkning.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere tennkt over hvorfor Stoltenberg, Solberg og alle partilederne på Stortinget sier at "det viktigste er ikke at man stemmer på oss men at man går til stemmeurnene"? Det skyldes nok at det til syvende og sist er fint lite som skiller venstresiden fra høyresiden. Det norske politiske landskapet er paddeflatt, noe følgende sitat bekrefter:

jeg vipper mellom AP og Høyre

Høyre er det seriøse partiet på høyresiden, mens AP er det seriøse partiet på venstresiden.

Og hva legger du i "seriøs"?

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar
Liberalistisk Ungdom er langt ute i det filosofiske fantasiland

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1269750

"og som ikke ligger ann til noengang å få makt eller påvirkning." ble fjernet fra sitatet.

Ja, en eller to personer kan spamme forumet her under stadig nye brukernavn og de kan mene de har "bevist" at de har rett eller har vunnet en diskusjon, men overalt i Norge hvor politikk faktisk bestemmes er deres synspunkter og meningsfeller fullstendig fraværende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
som ikke ligger ann til noengang å få makt eller påvirkning.

Hvis det er makt over andres liv du er ute etter, så bør du holde deg langt unna DLF. DLF er nemlig ikke interessert i makt over andres liv, vi er interessert i makt over eget liv.

Hvis du derimot er ute etter å påvirke det politiske landskapet i Norge i riktig retning, da er DLF den eneste veien å gå. Ikke Venstre, ikke Høyre, ikke FrP.

Hvorfor? Vektstangprinsippet.

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar

Hm.. Nopp, jeg som medlem i Unge Høyre i Bodø og i Nordland er med på å påvirke mitt moderparti i byen/fylket mitt, vi sitter i diverse komiteer i vårt parti og er med på å skape hva Bodø/Nordland Høyre skal mene. Vi lager egne politiske meninger og er på god vei til å komme med innspill til kommune/fylkes valget.

Ditt argument med at bare DLF kan påvirke i riktig retting i Norge faller i fisk, og fisken druknet! :)

Jeg har og vil ha annen mening enn deg, dog har du ikke fattet evne til å respektere det, litt synd egentlig..

Lenke til kommentar
Hvis du derimot er ute etter å påvirke det politiske landskapet i Norge i riktig retning, da er DLF den eneste veien å gå. Ikke Venstre, ikke Høyre, ikke FrP.
Jeg vil som de fleste definere "det politiske landskapet i Norge" som der hvor politiske partier er representert i diverse styre og stell og hvor DLF er fullstendig fraværende. For alternative definisjoner av hva det politiske landskapet er viser jeg igjen til uttrykket "det filosofiske fantasiland".

Ellers er jeg neppe den eneste som ser det ironiske i at en som argumenterer for et parti som sier å sette respekt for individet høyest velger å spamme i en tråd startet av en person som klart sier han befinner seg politisk mellom Ap og Høyre.

Er du stor nok til å stoppe avsporingen her og holde deg til tråder hvor DLF faktisk blir diskutert?

Lenke til kommentar

Jeg har og vil ha annen mening enn deg, dog har du ikke fattet evne til å respektere det, litt synd egentlig..

Nå troller du fælt, jeg har forklart flere ganger at dette ikke dreier seg om et trivielt avvik i mening. Du er "uenig" med meg omtrent på samme måte som en slaveeier er uenig med slaven sin.

Endret av A_R_I
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Unge Høyre, jeg ble nettop medlem selv! Men herregud hvor mye jeg har lært! Jeg ble medlem rett over sommeren og er allerede viseformann i Modum Unge Høyre, har deltatt på mitt første gen.fors, og fått en resolusjon igjennom (snart går nok resolusjon nummer to igjennom)

Unge Høyre er også det ungdomspartiet som har mest tilknyttning til voksenpartiet, hvor SU,AUF og UV er langt unna sine voksenpartier, noe som gjør at de ignoreres!

Dessuten er det ikke uten grunn at Høyre er i vinden for tiden. Og hvis du blir aktiv i Oslo, er jeg stort sett sikker på at skoleringer får du mye av, for er det noe Høyre er god på, så er det skoleringer!

Lenke til kommentar

Unge Høyre er også det ungdomspartiet som har mest tilknyttning til voksenpartiet, hvor SU,AUF og UV er langt unna sine voksenpartier, noe som gjør at de ignoreres!

UV har enorm påvirkningskraft på Venstre. Unge Venstre var de første til å advare mot DLD, noe som resulterte i at Venstre var de første på stortinget til å gå inn for veto mot direktivet. Det var også takket være UV at Venstre gikk inn for heroin-assistert behandling og at de nå vurderer Portugal-modellen (nok en gang som de første på tinget). Stadig flere fylkeslag vedtar UV-politikk.

Du har dog rett i at AP overser AUF. AUF er AP sin lekegrind.

Lenke til kommentar

Jeg er medlem i SU, og vil si vi har god kontakt med SV, selv om vi er uenige på noen punkter. Vi samarbeider også veldig godt med dem lokalt og får påvirke mye.

Jeg ville valgt meg ut noen ungdomspartier du vet du sympatiserer med, og så stukket innom møter. Jeg ble brutalt avvist av både Unge Høyre og FPU her i Drammen, da jeg som prøvde å bli med på et møte (Før jeg hadde meldt meg inn noe sted). Men det kan godt være annerledes der du bor, særlig om du satser på Oslo. SU har iallfall alltid åpne møter, og du er velkommen til hva det måtte være. Jeg har vært aktiv i SU et år nå, og har både høyere karakter i Samfunnsfag og jeg har lært utrolig mye. Vi har også utrolig gode skoleringer, og jeg er heldig å ha et aktivt lokallag. SU i Oslo er forresten veldig flinke.

Hvis du er usikker på hva du mener, vil jeg råde deg til å ikke binde deg til et parti fra begynnelsen av, men heller se litt på forskjellige, da man ofte ender opp med å være lenket til ett parti.

Endret av fakeplastictrees
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er medlem i SU, og vil si vi har god kontakt med SV, selv om vi er uenige på noen punkter. Vi samarbeider også veldig godt med dem lokalt og får påvirke mye.

Jeg ville valgt meg ut noen ungdomspartier du vet du sympatiserer med, og så stukket innom møter. Jeg ble brutalt avvist av både Unge Høyre og FPU her i Drammen, da jeg som prøvde å bli med på et møte (Før jeg hadde meldt meg inn noe sted). Men det kan godt være annerledes der du bor, særlig om du satser på Oslo. SU har iallfall alltid åpne møter, og du er velkommen til hva det måtte være. Jeg har vært aktiv i SU et år nå, og har både høyere karakter i Samfunnsfag og jeg har lært utrolig mye. Vi har også utrolig gode skoleringer, og jeg er heldig å ha et aktivt lokallag. SU i Oslo er forresten veldig flinke.

Hvis du er usikker på hva du mener, vil jeg råde deg til å ikke binde deg til et parti fra begynnelsen av, men heller se litt på forskjellige, da man ofte ender opp med å være lenket til ett parti.

Brutalt avvist av UH i Drammen? Var det et infomøte, eller et annet møte?

Lenke til kommentar

Brutalt avvist av UH i Drammen? Var det et infomøte, eller et annet møte?

Det er langt over et år siden nå, men da jeg pratet med dem på stand, sa de at jeg ikke fikk lov til å delta på vanlig møte dersom jeg ikke var medlem, og jeg fikk ingen info om noen åpne møter heller. Allikevel, FPU var minst hyggelige, UH var ialfall høflige.

Endret av fakeplastictrees
Lenke til kommentar

:dontgetit:

Det var en merkelig UH stand, makan, blir flau jeg...

Mitt aller første møte med Unge Høyre var at jeg sendte en mail til fylkeslederen (sende feil, skulle egentlig sende til lokallagslederen) og han inviterte meg på deres årsmøte, fikk skolering og gratis middag på Peppes, dette uten å være medlem. Ser ut som at enkelte lokallag har mye å lære av en slik holdning Nordland/Bodø Unge Høyre har... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...