Gå til innhold

Nybegynner trenger redigeringsprogram

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på utkikk etter et program for filmredigering.

Har to forskjellige videoklipp som jeg vil klippe litt på for så å lime disse to sammen til en film.

Har også planer om å bruke flere videoklipp og bruke dette til en lengre film.

Skal legge til musikk og det skal være muliget for å spille av filmen i raskt og tregt tempo.

Hvilke programmer anbefales det å bruke for en som er nybegynner innen videoredigering?

Har ingen problemer om programvaren på kjøpes.

Henvendeles mottas med takk!

vZ.

Endret av vZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halla!

Til akkurat de tingene du nevner duger vel faktisk Windows Moviemaker (Som du kanskje allerede har på maskinen din?)

Ellers anbefaler jeg Sony Vegas. Greit å lære seg samtidig som det finnes 100vis av tutorials på youtube som viser hvordan du gjør alt i fra basics til masse kule effekter :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sony Vegas er et flott og kraftig program. Kanskje ikke akkurat for nybegynnere.

Som sagt ovenfor, Windows Movie Maker, også Camtasia er bra. 30 dagers prøveperiode på Camtasia.

Sony Vegas kjøper du ikke med engang, vist du ikke vet så mye om redigering. I og med at det er et kostbart program :) Selvfølgelig finnes det prøveversion av det. Se link.

Sony Vegas prøveversion

Endret av DoubleF
Lenke til kommentar

Sony Vegas er langt fra kostbart, bare Sony Vegas Pro er kostbart, og det er overkill for de fleste uansett.

Camtasia er ikke et videoredigeringsprogram - det er et program for opptak og redigering av "skjermvideo"(Screen Recording and Editing software). Jeg bruker det på ukentlig basis og fant allikevel ut at til skikkelig video måtte jeg bruke noe annet - det ble alt for begrenset i effekter/muligheter. I tillegg er det relativt dyrt - nærmere 2 000 kr.

Så til trådstarters spørsmål:

Windows Movie Maker eller Windows Live Movie Maker som den heter for Windows 7 kan kort sies å være nærmest ubrukelig. Live Movie Maker er mer ubrukelig enn den gamle versjonen.

Etter min mening er de reelle alternativene Adobe Premiere Elements 9 eller Sony Vegas Movie HD Platinium 10. Begge koster ca 650 - 700 kr i nedlastbar versjon. Personlig liker jeg Sony Vegas bedre enn Premiere Elements og valgte derfor dette. Men om man har bruk for Photoshop Elements også er bundelen med Premiere Elements rimelig. Sony Vegas er faktisk ikke håpløst når det gjelder krav til maskinvare - jeg håndterer mine 1080p opptak og rendrer disse i 720p på en 4 år gammel bærbar.

Begge kan lastes ned i 30 dagers prøveversjon - så det er bare å prøve.

Sony Vegas har ellers den rimeligste oppgraderingsveien om man skulle ønske proversjonen senere. Sony Vegas Movie HD Platinium har også et grensenitt relativt likt storebror.

PS! Jeg har også tester Pinnacle - glem det.

Lenke til kommentar

Sony Vegas Pro jeg mente, ja.

Camtasia kan du også redigere i.

Ja, du kan redigere i det - jeg har vel redigert en ca 50 opplæringsvideoer (screenrecording) på fra 2 til 25 min i Camtasia. Men mulighetene er langt mer begrenset, også formatstøtten inn og ut. Men det har en del funksjonalitet, f.eks smartfokus som fungerer glimrende til sreenrecording. Men det mangler fundamentale funksjoner knyttet til video.

Og når det da koster omtrent tre ganger mer enn Sony Vegas Movie HD Platinium og Adobe Premiere Elements 9, så er det i realiteten uegnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...