Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleie kontrakt - Hvordan komme seg ut?

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg studere ved UIA. Jeg var desperat etter en leilighet og jeg fant en som leide ut hybler på 37 kvm til 6000 i mnd. Faren min mente dette var en grei pris siden det inkluderte alt. Strøm, avløp osv.

Etter en periode nå har jeg funnet ut at det er veldig dyrt og at det er andre som langt mindre. Som feks. 4000.

Selv om faren min er arkitekt og har penge, så har ikke jeg altfor mye penger. Han mente det var umulig for meg å komme seg ut av kontrakten, siden jeg har skrevet under på et 10 månders leieforhold.

Jeg har ikke kontrakten foran meg her nå. Så jeg kan ikke si hva som konkret står der.

Men hvilke rettigheter har jeg?

Har huseier lov til å binde meg for 10 månder? Er det noen mulighet for å komme seg ut av denne kontrakten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10 måneder er som regel en ugyldig tidsperiode.

Jeg siterer fra en annen side:

Unntak fra reglene om minstetid på henholdsvis tre eller ett år kan gjøres når husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden. Det forutsetter for det første at leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig er gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen. For det annet må faktisk uteieren eller husstandsmedlemmet flytte inn når den tidsbestemte avtalen opphører. Skjer ikke det kan leier normalt fortsette å bo der.

Det kan også gjøres unntak fra reglene om minstetid dersom utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Eksempel på annen saklig grunn for tidsavgrensning er at boligen skal renoveres eller selges om kort tid.

Det er ikke en saklig grunn at utleier eller leietaker ønsker en 10 måneders leiekontrakt som løper fra august til juni tilpasset skoleåret fordi han leier ut til skoleelever/studenter.

Tidsbestemte avtaler som er kortere enn tre år er i strid med husleieloven. Konsekvensen av dette er at tidsbegrensningen regnes som ugyldig. Da kan blir avtalen oppsigelig og kan sies opp med tre måneders oppsigelse.

http://forbrukerportalen.no/temaer/leie_bolig/inngaaelse_av_avtale/tidsbestemt_eller_tidsubestemt

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått tak i kontrakten og der står følgende skrevet:

3. Varighet:

Leieforholdet starter den 15/08 2010 og opphører uten oppsigelse den 15/6 2010.

Det gjøres oppmerksom på at husleieloven bestemmelser om minstetid i leieforhold er fraveket ved kommunalt vedtak etter husleielovens § 11-2, 1, ledd, 2.pkt. Årsaken er at leiligheten leies ut til personer med spesielle boligbehov av midlertidlig karakter. Dette gir leietakeren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.

Hva er det jeg har skrevet under på? Dette høres ymse ut. Har jeg ingen rettigheter? Er det ikke mulig å komme seg ut av denne kontrakten?

Lenke til kommentar

Her er første ledd i husleielovens § 11-2, "pkt" står for "punktum" og refererer til første og andre setning i leddet, eller avsnittet:

§ 11-2. Elev- og studentboliger

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder utleie av bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av elever og studenter. Bestemmelsene gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder slik bolig, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.

Hvem er utleier? Finnes det virkelig kommunalt vedtak på at dette er en studentbolig? Dersom du leier av en studentsamskipnad eller lignende, vil dette kunne stemme. Men dersom du leier av en privatperson, ville jeg sjekket på rådhuset om det virkelig finnes noe vedtak etter første punktum om dette som gjelder din bolig.

Hvis det ikke finnes, og utleier bare prøver seg på en frekk en, hjelper det lite at han "opplyser" etter andre punktum om et påstått slikt vedtak. I så fall er den formuleringen ugyldig, og er det ikke oppgitt noen gyldig grunn for tidsbestemt leieavtale med så kort leietid, går avtalen over til å være tidsubestemt. Dersom ingen oppsigelsestid er oppgitt, kan du da si opp etter standard oppsigelsestid i husleielovens § 9-6.

Tror jeg, jeg er ikke jurist, bare leieboer fra 1991 til 2010, og fra i vår omsider huseier som nå leier ut en leilighet. :)

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet kommunestyret som skal fatte et slikt vedtak, men kompetansen er normalt delegert til det kommunale boligkontoret. Du kan kontakte dem for å finne ut om det er fattet et slikt vedtak og i så fall hva innholdet i vedtaket er. Det er ikke noen regel i loven som sier at en privat utleier ikke kan drive utleie med særvilkår fra § 11-2 - men han må ha et kommunalt/fylkeskommunalt/statlig vedtak i ryggen.

Slike vedtak kalles normalt "vedtak om øremerking" eller lignende.

(Hvis du leier av en studentsamskipnad er vedtaket normalt gjort av staten, ikke kommunen.)

Merk for øvrig at husleieloven § 11-2 ikke gir noen hjemmel for unntak fra husleieloven § 4-1 som fastslår at det ikke kan avtales urimelig leie i forhold til det som vanligvis oppnås ved utleie av studentboliger ("på lignende avtalevilkår").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...