Gå til innhold

Hva synes godtfolket om hatter?

41 stemmer

1. 1. Hva synes du om hatter?

• Dritkult!
      6
    • Tja, den rette hatten til det rette antrekket, kanskje
      31
    • Håpløst avleggs!
      4

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jeg holder for guds skyld caps og diverse tørkleplagg utenfor. Det dreier seg om alt fra sixpence og oppover. Flosshatter ekskluderes naturlig, da det jo kun passer til livkjoleantrekk.

Nå synes jeg personlig at sixpence har alt for høy gubbefaktor til å være kult, da har jeg mer sansen for fedoraer og trilbyer. Spesielt i de litt mer moderne utgavene så mener jeg at de passer til nesten ethvert antrekk.

Lenke til kommentar

Bilderull!

shia-labeouf-fedora-05.jpg

Fedora. Nå går jeg ikke god for antrekket i sin helhet, men det er etter min mening ikke hatten som er problemet der. ;)

BDG-linen-fedora1.jpg

Fedora på jente. «Back to the roots», på en måte (fedoraer var opprinnelig et hodeplagg for kvinner). Dette antrekket er stilig, synes jeg.

hugh-jackman-fedora.jpg

Wolverine! Med fedora.

5851411611200_Blue_m1.jpg

Trilby. Ligner veldig på fedoraen, men har en mye smalere brem og får dermed en mer markert oppsving i bakkant og nedsving i forkant.

image1xl.jpg

Trilby igjen.

Og til slutt noen klassikere:

Frank_Sinatra_trilby_hat.jpg

Sinatra. Hva kan man si?

humphrey-bogart-fedora.jpg

Humphrey Bogart. Denne looken er vel nærmest synonymt med noir-stilen.

Når det gjelder klassisk vs. moderne, så er de moderne hattene ofte mer varierte i hva man får tak i av mønstre og farger enn hva hattene var i gamle dager og kan dermed kombineres med flere antrekk og stiler. Det var ikke lett å finne eksempler på det siden det tross alt ikke er fryktelig vanlig, men jeg fant da noen. :)

Lenke til kommentar

Ja, det hjelper ikke å dra på seg riktig outfit om man i utgangspunktet ikke kan dra det.

Faren min har en Borsalino han bruker støtt og stadig, gjerne sammen med sine Wayfarers (ja, favorittmusikken hans er blues) - det funker. Jeg har prøvd hatten og kan ærlig si at jeg ville følt meg dum om jeg skulle brukt den offentlig. Nei, hatter er for noen få, heldige utvalgte.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig med dette «kun for noen få». Det handler for det første om å finne hatten som passer - de finnes i alle former og fasonger. Dernest handler det om å eie looken - føler man seg vel i noe, så vises det i hele attituden og swaggeren, som det nevntes over her. At noen da ikke liker det en har på seg har da ikke noe med at man «kler seg feil» å gjøre, da er det kun preferanser hos observatøren som gir utslaget.

Jeg ser ingen prinsipiell forskjell mellom hatter og skjerf, da begge deler primært er funksjonelle plagg som i kun liten grad er koblet sammen med resten av antrekket. Og på samme måte som man ikke snakker om at «ikke alle kan bære et skjerf» (jeg har aldri hørt noen påstå noe slikt i hvert fall), så mener jeg at man ikke kan si det om hatter heller.

Mine 2 kroner, bare. :)

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Hatten er feil. Den er for høy til hans smale ansikt og gjerne litt vel brei. Så ser nå det rart ut å gå med denne type hatt når man ikke har på frakk, siden hatt nå engang er ett ytterplagg.

Buksene er helt korrekte i følge stilen, men fordi moten nå er annerledes, ser de både for vide og for korte ut - men det er altså sånn de skal være. Jakken sitter helt perfekt, og demper hans litt smale brystkasse. Skjorteermene er litt for lange.

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...