1915 Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 bil: opel omega B stv 2001 16v 2.2 145 hk manuell bakhjulsdrift ble byttet clutch for 3 månder siden. bilen er kunn kjørt 6000 etter clutch skifte. bilen er gådd 139000 nå. idag begynte den med et irriterende problem som jeg hadde på gammel bilen min. og det var at når jeg starta den og skulle ha den i revers så fikk jeg den ikke i revers (ja jeg tok opp reverssperra). jeg prøvde et annet gir og så revers. så kom den i revers. og da jeg rygget og skulle sette den i 1 gir så fikk jeg den ikke i 1 gir. måtte sette den i 4 gir så fikk jeg den i 1 gir etter det. og så kjørte jeg på jobb uten problemer. og da jeg skulle kjøre litt senere så tok jeg den i fri, tok på beltet og så skulle jeg sette den i 1 gir men fikk den ikke i første gir. så prøvde jeg et annet gir og så i fikk jeg den i 1 gir. men det er kunn når den står iro. ikke under kjøring at jeg ikke får den i et annet gir og men kunn når jeg står i ro. clutchen virker ikke unormal. den virker som den skal. (det er hydraulisk clutch) hva kan være problemet? :S Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Bare ett skudd i blinde fra en som ikke vet så mye om motorer: Har du sjekket at det er olje på kassa? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Bare ett skudd i blinde fra en som ikke vet så mye om motorer: Har du sjekket at det er olje på kassa? ja selvfølgelig Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Før du skulle sette den i revers, hadde du da motoren igang og girspaken i fri, med clutchen ute? Isåfall kan det skyldes at girkassen ikke har synkronisert revers, og da må du føre spaken innom et av de andre girene før du setter den i revers. Jeg vet ikke hvordan din girkasse ser ut, men de fleste kasser er ikke synkronisert, og jeg tror svært få er klar over dette. Gammelbilen du også opplevde dette med, er det Saaben som står i signaturen din? Revers er ikke synkronisert på den (det kom ikke før i '93-94 da b204-motoren ble introdusert). Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Tipper det er mekanismen mellom girspak og girkasse. Kan godt hende at dette ikke er montert riktig sammen i forbindelse med cluchbytte. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Før du skulle sette den i revers, hadde du da motoren igang og girspaken i fri, med clutchen ute? Isåfall kan det skyldes at girkassen ikke har synkronisert revers, og da må du føre spaken innom et av de andre girene før du setter den i revers. Jeg vet ikke hvordan din girkasse ser ut, men de fleste kasser er ikke synkronisert, og jeg tror svært få er klar over dette. Gammelbilen du også opplevde dette med, er det Saaben som står i signaturen din? Revers er ikke synkronisert på den (det kom ikke før i '93-94 da b204-motoren ble introdusert). Dette gjelder forsåvidt også synkroniserte gir. Problemet kan være at akslingen har stoppet på et punkt hvor den ikke går forbi synken, og for tilfellet med reverset at tenner kolliderer og ikke kan gå inn. En _teori_ der, hentet fra lufta, er at noe bremser akslingen og gjør at den stopper før den skal. Dersom motoren står stille med frikoblet motor og clutch innkoblet (pedal oppe) skal alt frem til girkassen rotere. Frakobles den med clutchen skal det fortsatt være rotasjon nok til at den kan synkronisere korrekt. Stopper man akslingen ved feilsynk f.eks vil den kunne stå på feil sted til å kunne gå inn i i giret. Det er forresten verdt å merke seg at selv om en bil ikke har "synkronisert" revers, så må den fortsatt ha en måte å synkronisere hastigheten på. Dette gjøres da ved at man går ut fra at hjulene står helt stille og det dermed er nok å få den til å stoppe opp. Dette kan implementeres via å bruke 5.giret sin synkronisering f.eks. Så lenge bilen står helt stille vil den synkronisere (stoppe helt opp), men går den fremover eller bakover synkroniseres den da i motsatt retning og kan ikke gå inn. Jeg personlig vil nok tro at problemet ligger i at clutchen ikke kobler helt fra på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Ja, kan godt hende at clutch ikke er helt frakolbet som GXS skriver. Moderne gir er jo sperret fra giring uten cluch inne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå