Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forhjulstilling på ny bil - garantisak?


xvis

Anbefalte innlegg

Har en ett år gammel Touran (2010 modell) hvor det ble oppdaget så stor slitasje på innsiden av det ene forhjulet at mekanikeren som la om dekk for meg ville kassere det. Han ba samtidig om at jeg måtte få ordnet forhjulstillingen så fort som mulig, så ikke vinterdekket skulle lide samme skjebne.

 

Har 1 år igjen av nybilsgarantien, og sendte avgårde en forespørsel til nærmeste Møller-verktsted. De svarer bare med at prisen for forhjulstillingskontroll er 2656,5 + mva. Bilen var forøvrig til første service for et par uker siden, og det er merkelig at de ikke oppdaget dette da. Ser av servicepapirene at de har notert seg at slitasjen er større på forhjulene enn for bakhjulene, men tenkte bare at det ville være naturlig på en forhjulsdrevet bil.

 

Nå er ikke beløpet i seg selv noe å lage bråk om, men hva i alle dager dekker nybilsgaranti etc for en ett års gammel bil, om ikke noe slikt? Forhjulstillingen kan vel ikke karkteriseres som slitedel i samme grad som bremseskiver etc? Og skal vel uansett ikke ryke på så kort tid?

 

Vil tro det er fartsdumper og kjøring på hullete grusveger som tar knekken på forhjulstillingen, og jeg kan forsikre om at det er lite av begge deler der jeg ferdes. Bor midt i en by, og ferdes stort sett bare på asfalterte veistrekninger.

 

Dette er min første VW, så jeg håper ikke jeg skal bli nok en skuffet Møller-kunde. Hvilken tilnærming anbefales? Kontakte NAF kanskje?

Endret av xvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jøss, trodde dette var et forbigått problem på Touran. Kjenner flere som har hatt feil på diverse stag på disse, med stor slark og tilhørende skjevslitasje på dekk som resultat. Alle de jeg vet om har fått dette på garanti, men Møller har vært grinete og trege til å fikse feilene. Om ikke du har knallet i en fortauskant elns, skal du selvsagt ikke ha slike problemer med en så ny bil, om ikke du kjører 100KKM i året da ;-)

Sånn du beskriver det bør du ha en særs sterk sak i.f.t. Møller. Et tips: Sørg for å få alt som blir sagt/påstått//lovet skriftlig, og ta vare på det.

Lenke til kommentar

Du skriver ingenting om hvor langt bilen har gått.

Jeg vil si at om du har kjørt bilen la oss si 20.000 og den plutselig begynner å slite dekk så er det ikke en fabrikasjonsfeil, men om du har kjørt la oss si 5000 km og det ser ut til å ha slitt hele tiden så vil det være en fabrikasjonsfeil.

Lenke til kommentar

Er nok stilt feil på fabrikken. Har hørt om flere som har måtte krangle lenge for å få det på garantien. 2600 kr for hjulstillingskontroll er rådyrt! På meknonomen for eksempel så får du det til 1000 kr. På en såpass ny bil så er heller ingen av justeringene som har rustet fast så det er toppen 40 minutters arbeid.

Lenke til kommentar

Er nok stilt feil på fabrikken. Har hørt om flere som har måtte krangle lenge for å få det på garantien. 2600 kr for hjulstillingskontroll er rådyrt! På meknonomen for eksempel så får du det til 1000 kr. På en såpass ny bil så er heller ingen av justeringene som har rustet fast så det er toppen 40 minutters arbeid.

 

Takk for tipset om Mekonomen, kan være greit å ty til de om jeg ikke blir enig med Møller. Ja, det er dyrt (2600+mva), men det er ikke beløpet som er viktig, men om jeg med rimelighet kan anse dette som en garantisak. Hva kan en anse som vanlig slitasje på en forhjulstilling. For meg høres utslitt forhjulstilling etter ganske nøyaktig ett år, mye ut. Bilen passerte nylig 26.000km, slukte mange km på motorveien i Europa i sommer.

 

Bilen var til første service for noen få uker tilbake. De noterte at forhjulene var mer slitt enn bakhjulene, men det ingenting om forhjulstillingen.

 

Kjører med felg/dekk levert som en standard opsjon av Møller.

 

Har bedt Møller komme tilbake med sin vurdering av saken, men der snakker jeg for døve ører enn så lenge...

Lenke til kommentar

Hvor i landet befinner du deg? Om du er i Bergen/omegn, og du må "bite i det sure eplet" å få justert dette for egen regning, kan jeg anbefale et verksted som gjør en flott jobb til en fornuftig peng. 2.600,- eks MVA er unødvendig dyrt.

I.f.t. garanti eller ei, så vil jeg si det er helt unormalt at du må ha justering av hjulstillingen etter 1 år og 26KKM. Det "må" jo ha en forklaring. Enten at bilen som ny var feiljustert, knall i fortauskant elns, eller utslitte deler i hjulopphenget. Du kan jo vurdere å selv bekoste å få kontrollert (altså ikke nødvendigvis justert) hjulstillingen, og få utskrift av dette, for å se hvor stort avvik det er fra spesifikasjonene.

Personlig hadde jeg iallfall "aldri" akseptert at framhjul er så utslitt/skjevslitt som du beskriver, på en så ny bil.

 

Gudd løkk :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med dekktrykket ditt? sjekker du dette? dekktrykk er veldig viktig for å hindre skeivt slitte dekk, spesielt for lite dekktrykk, dette er vanligst. samtlige biler jeg har inne til service kjører med for lite dektrykk, jeg vil påstå att 8 av 10 biler har enten litt for lite eller altfor lite dekktrykk, snakker av egen erfaring av de hundrevis av bilene jeg har hatt inne.

 

En annen ting er også om du har TDi og fremhjulstrekk, TDi har alt momentet i bunn av turtallsregisteret som fører til belastning på dekkene når du gir på, TDi'ene er sterke i bunn, og antispinn må jobbe for å hindre hjulspinn.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Min erfaring med japanske er at når kvaliteten er ordentlig så kan du denge løs felger og dekk på fortauskanter som en gal mann uten at det skal gi noen skader. Min forrige Suzuki hadde f.eks. diverse ødelagte felger p.g.a. kollisjoner i fortauskanter uten at dekkene ble skjevslitt år etter år.

Lenke til kommentar

Litt juling bør en forstilling tåle ja, men ved en skikkelig smell, samme om bilen er japansk eller ikke, så er faren stor for att spesielt spindler får seg en trøkk. dette har jeg sett flere ekspempler av, japanske som andre merker.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er helt åpenbart at de bør sponse nye dekk, samtidig som de bør reparere det gratis. Vær litt offensiv og krev både nye dekk og gratis justering. Det er uansett frekt at de fakturer 2 timer for en slik kontroll på en så ny bil, de greier det nok på 30-45 min.

 

Jeg har hatt endel med møller å gjøre. Det eneste som hjelper er å være hard å krangle med dem, importøren har dessuten en egen kasse for slike saker. Kommer du ingen vei med forhandleren insister på å si at du ønsker å skrive et brev til importøren.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ga saken til NAF for et par uker siden, men siden har det vært helt stille - der også :thumbdown: Ja, ja, har ca 1.5 uke igjen til Møller ville ta inn bilen, så jeg får vel begynne å pushe litt på NAF først og fremst. Men er ganske skuffet over Møller som ikke engang gidder å svare på mine henvendelser.

 

Det er en TDI-modell (125kW), ja. Den trekker godt, men det er mange år siden jeg var 18, for å si det slik.

 

Jeg sjekket ikke trykket etter dekkskiftet (dekkhotell) selv, men trykket ble kontrollert ved service. Det er notert i servicepapirene at dekktrykket er justert, men det står altså ingenting om denne slitasjen på innsiden av dekket.

 

Jeg spurte nettopp om dette med dekktrykk på dekkhotellet mitt, og ifølge mekanikeren der ville ikke feil trykk gi denne skaden. Jeg må foreløbig bare stole på hans erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg ga saken til NAF for et par uker siden, men siden har det vært helt stille - der også :thumbdown: Ja, ja, har ca 1.5 uke igjen til Møller ville ta inn bilen, så jeg får vel begynne å pushe litt på NAF først og fremst. Men er ganske skuffet over Møller som ikke engang gidder å svare på mine henvendelser.

 

Det er en TDI-modell (125kW), ja. Den trekker godt, men det er mange år siden jeg var 18, for å si det slik.

 

Jeg sjekket ikke trykket etter dekkskiftet (dekkhotell) selv, men trykket ble kontrollert ved service. Det er notert i servicepapirene at dekktrykket er justert, men det står altså ingenting om denne slitasjen på innsiden av dekket.

 

Jeg spurte nettopp om dette med dekktrykk på dekkhotellet mitt, og ifølge mekanikeren der ville ikke feil trykk gi denne skaden. Jeg må foreløbig bare stole på hans erfaring.

 

Det blir garantert ikke slitasje på innsiden av feil dekktrykk. Du kjenner at kantene blir litt skarpe der det er feilslitasje når du drar den ene retningen, og det skal være likt på begge dekkene foran. Lavt trykk kan gi slitasje på både innsiden og utsiden. Hvis det var på innsiden, betyr det at dekkene peker utover, eller fra hverandre, og ikke rett frem, det gjør også stabiliteten noe mindre. Er slitasjen på utsiden peker dekkene for mye innover. Er det på ene siden bare, er det noe annet, f.eks en knekt fjær. Kontrollen er dyr fordi potensielt kunne jo bilen din vært en quattro og alt som kunne justeres kunne trenge justering, men i praksis er det bare en enkel liten justering på spissingen foran som tar 10-20 minutter etter at utstyret er koblet på. Det er heller ikke noe spesialutstyr for å gjøre det på din bil.

 

 

Hvis du brukte dekkene forrige vinter, og de er helt fine, og det bare er sommerdekkene det er noe feil på, er det trolig du som har kjørt på noe og det skal mye til. Det er viktig å rette opp raskt, slik at ikke vinterdekkene ødelegges hvis de var bra. Det er dessuten mulig å få gjort en slik justering hos andre. Det er svært enkelt, selv om det høres veldig komplisert ut.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Fikk endelig Møller i tale, og de sier det slik:

 

"I utgangspunktet dekkes hjulstillingskontroll innenfor 6 mnd/10.000 km, utover dette er det ikke dekning."

 

Så hvis dette er det offisielle svaret fra Møller, ser det ikke så lyst ut...

Lenke til kommentar

Fikk endelig Møller i tale, og de sier det slik:

 

"I utgangspunktet dekkes hjulstillingskontroll innenfor 6 mnd/10.000 km, utover dette er det ikke dekning."

 

Så hvis dette er det offisielle svaret fra Møller, ser det ikke så lyst ut...

 

Jeg hadde samme problem på min 2008-modell. Oppdaget det ikke før etter ca 15 mnd pga at jeg rullerte sommerdekkene foran/bak.

I stedet for å krangle med forhandler, sendte jeg mail til importør med kopi til lokalt verksted. Da fikk jeg firehjulskontroll som avdekket store feil foran og bak.

Etter en ny krangel og diverse andre forhold fikk jeg nye sommerdekk i tillegg til gratis kontroll.

 

Nå har jeg kjørt lengre med de 'nye' sommerdekkene og de er merkbart lite slitt i forhold til de andre. Så da viser det seg at jeg hadde rett.

 

Det står ikke noe i forbrukerkjøpsloven om 6mnd/10.000km. Det er bare noe bransjen prøver seg med.

 

IKKE gi deg. Send den til kontroll og gi beskjed om at dette dekkes av garanti så lenge de ikke kan bevise at bilen ikke hadde feilen ved levering. (firehjulskontroll burde være obligatorisk når de leverer ut en ny bil, men de skal alltid spare på noe..)

Lenke til kommentar
Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

http://lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#14

 

Forstilling er en ting som lettere kan utsettes for ytre påvirkning, og det vil være vanskeligere å sannsynliggjøre at dette faktisk er en produksjonsfeil etter 6 mnd.

 

Det man også kan stille spørsmål ved er jo om du faktisk har kontrollert dekkene dine iht. instruksjonene i instruksjonsboka.

Uten å ha sett en VW-bok så regner jeg med at det står at dette skal gjøres ved hver drivstoffylling?

Jeg mener ihvertfall at du burde ha funnet ut av dette før dekkene var helt utslitt...

Lenke til kommentar
Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang.

http://lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#14

 

Forstilling er en ting som lettere kan utsettes for ytre påvirkning, og det vil være vanskeligere å sannsynliggjøre at dette faktisk er en produksjonsfeil etter 6 mnd.

 

Det man også kan stille spørsmål ved er jo om du faktisk har kontrollert dekkene dine iht. instruksjonene i instruksjonsboka.

Uten å ha sett en VW-bok så regner jeg med at det står at dette skal gjøres ved hver drivstoffylling?

Jeg mener ihvertfall at du burde ha funnet ut av dette før dekkene var helt utslitt...

 

Ja, men det er verkstedet som må bevise det. Og siden de ikke har tatt en kontroll før bilen ble levert så har de en dårlig sak..

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at ikke spissing ble kontrollert før levering?

Kunden har jo også en oppfordring om kontroll av dekk via instruksjonsboka, og om dette hadde vært fulgt ville han da hatt mulighet til å begrense skaden ved å reklamere før dekkene ble utslitt.

Lenke til kommentar

Hvordan vet du at ikke spissing ble kontrollert før levering?

Kunden har jo også en oppfordring om kontroll av dekk via instruksjonsboka, og om dette hadde vært fulgt ville han da hatt mulighet til å begrense skaden ved å reklamere før dekkene ble utslitt.

Flere ting her.

 

Etter det jeg har hørt, utfører ikke Møller forhjulstillingskontroll på nye biler.

 

Bilen var til service bare noen uker før det ble skifte t til vinterdekk, uten anmerkning om slitasje på innsiden. De hadde notert at fordekkene var mer slitt enn bakdekkene, men ikke noe utover dette. Så enten var de slappe på service eller så 'ville' de ikke vite/se/oppdage at det var en unormal slitasje.

 

Det står sikkert mye med fin skrift i manualen, men en ting er å jevnlig sjekke trykket, noe annet er å sjekke for forhjulstillingsfeil - som ikke har noe med dekktrykk å gjøre. Dette ifølge min mekaniker hos dekkhotellet (Bertel O. Steen).

 

Nå har bilen vært inne til kontroll, og da jeg skulle hente bilen fikk jeg ikke med regning. Ble fortalt at saken var oversendt garanti-folkene til Møller, og jeg skulle høre fra de kommende onsdag. Det vil si at jeg skulle hørt fra dem i forrige uke. Har ikke hørt et pip sålangt...

Lenke til kommentar

 

Nå har bilen vært inne til kontroll, og da jeg skulle hente bilen fikk jeg ikke med regning. Ble fortalt at saken var oversendt garanti-folkene til Møller, og jeg skulle høre fra de kommende onsdag. Det vil si at jeg skulle hørt fra dem i forrige uke. Har ikke hørt et pip sålangt...

Vet du om de gjorde noe på den kontrollen? Justerte de også? Du kan ofte merke dette med at styringen blir litt "annerledes"/bedre, selv ved små justeringer. Moderne biler med "fast" oppheng og relativt brede dekk er etter min erfaring veldig følsomme for selv små endringer. Håper for din del at de tar til vett :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...