Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til planlegging av anleggskasse til bruk på festival.

Rescue me

Anbefalte innlegg

Tenkte å bygge en anleggskasse til campen neste Roskilde festival, slik mange bruker. Går VG3 Automatisering og har et rimelig godt utstyrt mekanisk verksted og en del utstyr innenfor elektro tigjenelig. Får i tillegg bruke en god del skoletimer på arbeidet siden mye er relevant innenfor fagområdet.

Problemet mitt er at jeg ikke kan så mye om bilanlegg, nå er det bare noe jeg regner med jeg skal bruke siden det skal drives av et bilbatteri. Det jeg lurer på er hva slags komponenter jeg trenger og hvordan det skal kobles opp. Tenker å ha i hvert fall AUX inngang så man kan spille av musikk fra MP3 spiller.

Budsjettet mitt tilsammen er vel på rundt 5000 kroner for hele kassa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet blir å få nok strøm, for hvis du skal ha noe med litt trøkk i, så trenger du kraftig forsterker, og den trenger masse strøm og vil tappe et bilbatteri ganske fort.

Var jeg deg ville jeg heller brukt penger på å skaffe en gammel ok campingvogn til turen ;)

Trenger ikke noe som spiller veldig høyt, men må selvfølgelig gi fra seg en del lyd for å overdøve eventuelle andre anlegg. Hva vil et realistisk strømforbruk ligge på? På Roskilde er det veldig gode ordninger for lading av bilbatteri så har ingen problemer med daglig ladinger.

Campingvogn er uaktuelt.

Lenke til kommentar

Gå for elementer med høy følsomhet, typisk proff/PA-elementer. Da får du bra lydtrykk med små forsterkere, noe som igjen gir lavt strømforbruk. Ulempen er gjerne litt mer omfattende størrelse enn mindre lettdrevne saker.

- 2 stk. Eminence Beta 8CX, kr. 1586,-

- 2 stk. Eminence APT50, kr. 472,-

- 1 stk. 41hz Amp9 forsterker, 55,- Euro (så får du brukt loddekunnskapene også) ;)

Totalpris ca. 2500,- +frakt. Da trenger du delefilter, batteri, kassematerialer og tilhørende småplukk i tillegg. Bør holde mange timer på et normalt bilbatteri. Om du vil ha mer trøkk kan du velge 10 eller 12-tommers elementer istedetfor den foreslåtte 8-tommeren. Gir litt høyere pris og litt større kasse. :)

edit: her er en link til en liknende konstruksjon. Han bruker riktignok en mindre forsterker (Amp6) men også små batterier, og han sier følgende om strømforbruk:

The battery life solely on battery is around 50 hours at maximum music power. The batteries are 2 standard 12 Volts 7 Ah SLA paralleled and stacked on top eachother. (12V-7Ah is scooter/bike size: small)

dsc00014qk5.jpg

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...