PelsJakob Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hei. Jeg skal selge bilen min, og mine foreldre har funnet ut at de vil overta den. Omregistreringsavgift er på rundt 10.000 kr. Det jeg da gjerne vil vite, er det følgende: 1. Er det noe som hindrer oss i å la bilen stå registrert på meg, mens forsikringen står på en av mine foreldre? 2. Hvis ikke, er det noen praktiske årsaker til at denne løsningen bør unngås? På forhånd takk for alle svar. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Bilen vil bli begjært avskiltet om bilen er registrert i annet navn enn forsikringen. Registrert eier og forsikringstaker skal bestandig være den samme. Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Riktig som BeFs sier, forsikringstaker og eier skal være samme. Billigst å bare la bilen stå på deg og at de betaler forsikring, veiavgift osv. Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Kan man ikke omgå dette for eksempel ved å skrive en leieavtale? Ved leasing er jo forsikringstaker og eier forskjellige. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Er det ikke lettere å skrive en avtale mellom deg og dine foreldre? Du får mye forsikring for 10.000,- Lenke til kommentar
PelsJakob Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Du sier noe der! Takk for tipset. Lenke til kommentar
spindle Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Bilen vil bli begjært avskiltet om bilen er registrert i annet navn enn forsikringen. Registrert eier og forsikringstaker skal bestandig være den samme. Eh, hæh? Jeg har tidligere gjort dette over en periode på flere år uten problemer. Forsikringsselskapet var selvfølgelig klar over det. Har også hørt om ungdom som har fått billigere forsikring på seg selv når forelder sto som eier. Har du eller traskas vise til lovparagraf som understøttet påstanden? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Har du eller traskas vise til lovparagraf som understøttet påstanden? Må i tilfelle være denne: Bilansvarsloven §15; Motorvogn som er registrert eller skulle vore registrert eller ha kjennemerke etter vegtrafikklova, skal eigaren trafikktrygda for all skade som går inn under kapitel II. Lenke til kommentar
spindle Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Ser man på hele paragrafen Motorvogn som er registrert eller skulle vore registrert eller ha kjennemerke etter vegtrafikklova, skal eigaren trafikktrygda for all skade som går inn under kapitel II. Er ei vogn ikkje trygda så som nemnt i fyrste punktum, og eigaren eller innehavaren let vogna verta brukt, faren med eller fråsegsett på slik vis at det kan koma opp skadebotkrav etter denna lova, skal eigar eller innehavar eller den som brukar eller køyrer vogna såleis, trafikktrygda henne Så kan jeg ikke se at eieren må være den som forsikrer. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Mulig at det kanskje går litt fort i svingene her ser jeg når jeg svarte lengre oppe. Når forsikringsselskapet sender inn erklæring til Statens Vegvesen er det viktig at dem oppgir riktig eier. Man kan få en annens bil inn i sin polise, men da må det opplyses om hvem som eier bilen. Hvis dette blir feil vil bilen bli avskiltet. Men i praksis hvem som betaler spiller ingen rolle, og da vil det selvfølgelig ikke spille noen rolle hvilket navn forsikringen "står i". Lenke til kommentar
salah Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) EDIT: Glem det, idiotisk av meg å nevne noe som allerede er skrevet rett ovenfor. Endret 25. oktober 2010 av salah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå