alex100 Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 jeg er newbie på ClarkConnect og har begynt på min første installasjon. så spørsmålet: etter at jeg har skrevet "Erase all", kommer det opp en meny. hva er det jeg skal velge? Connection Type: [] Cable or Ethernet [] Cable - Big Pond Australia [] DSL - Standard [] DSL - PPPoE jeg skal ha CC serveren som standalone. den skal ikke fungere som router og den skal ikke vere tilkoblet mellom ADSL router og switchen. den skal vere tilkoblet nettverket på samme måte som alle andre maskinene i nettverket. altså tilkoblet etter switchen. den skal brukes til: - FTP Server - Web Server - Filserver for Windows maskiner - Printerserver - Dirigere et domene til IPen min. takker for alle svar... fint viss noen kunne hjelpe meg Lenke til kommentar
enden Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 jeg antar at den kobles til med vanlig cat5, og det er vel ethernet (uten at jeg noen gang har sett ClarkConnect) Resonement: Du kan iaf utelukke PPPoE siden den ikke skal ringe opp noe. Samme gjelder Cable- Big Pond Australia siden du sikkert er i Norge Antar i tillegg at du ikke skal bruke DSL- standard når den egentlig ikke har noe med DSL å gjøre. Derfor ethernet. Lenke til kommentar
Strips Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 hva er det jeg skal velge?Connection Type: [] Cable or Ethernet [] Cable - Big Pond Australia [] DSL - Standard [] DSL - PPPoE jeg skal ha CC serveren som standalone. den skal ikke fungere som router og den skal ikke vere tilkoblet mellom ADSL router og switchen. den skal vere tilkoblet nettverket på samme måte som alle andre maskinene i nettverket. altså tilkoblet etter switchen. den skal brukes til: - FTP Server - Web Server - Filserver for Windows maskiner - Printerserver - Dirigere et domene til IPen min. Hmmm... det er ikke noe stort poeng å bruke den som standalone server. Da ville jeg like greit gått for en standard distro. F.eks. Debian. Men det er vel sikkert mulig å bruke den som standalone. du bør vel velge [] Cable or Ethernet. Siden den bare skal være koblet på rent Ethernet og ikke ADSL, NAT eller noe drit. Men jeg vet ikke om du får den til å oppdatere dynamisk DNS som standalone. Det må du bare prøve. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 hvordan skal jeg gjøre det med partisjoneringen? jeg har: - en 30 GB disk - en 20 GB disk jeg vil gjerne ha en system partisjon på 5 GB av den 30GB disken og bruke resten til lagringsplass til Filserveren osv. hva filsystem bør jeg ha på de forskjellige? Lenke til kommentar
Strips Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Litt usikker på partisjoneringen. Jeg bare velger automatisk eller noe sånnt. Tror det ville funke bra hos deg og. Så lager den nok bare en en systempart så stor den trenger så kan du bruke resten selv. Bare prøv det. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 nå har jeg fått installert det. hva skal jeg gjøre nå? når jeg starter opp får jeg opp denne skjermen. hva skal jeg gjøre nå? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 en ting til: Hvordan får jeg sånt bilde slik at jeg kan bruke mus osv. slik at det ikke er nødvendig å skrive hele tiden i noe som ligner dos (vet ikke hva det heter) ? Lenke til kommentar
eiga Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Du er ferdig med installsjonen. Kan anbefale deg å lese litt på www.clarkconnect.org Der finner du bla en faq som svarer på det meste. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 Du er ferdig med installsjonen.Kan anbefale deg å lese litt på www.clarkconnect.org Der finner du bla en faq som svarer på det meste. ja. men hvordan kommer jeg meg in i et bilde der jeg kan bruke musen og starte og konfigurere og sette opp ting? Lenke til kommentar
eiga Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Bruk en nettleser, https://192.168.x.x:81(eller bare http://, husker ikke) Bruk IP adresse som du sikker finner undre gateway mode(eth1). Skal vel fungere selv om det er standalone mode. Bruker du forresten 2 nettverkskort? Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 Bruk en nettleser, https://192.168.x.x:81(eller bare http://, husker ikke)Bruk IP adresse som du sikker finner undre gateway mode(eth1). Skal vel fungere selv om det er standalone mode. Bruker du forresten 2 nettverkskort? det kommer bare "Siden kan ikke vises". er det noe jeg har glemt? Lenke til kommentar
eiga Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 Kan du pinge adressen? Bruker du to kort? Bytt om. Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 Kan du pinge adressen? Bruker du to kort? Bytt om. nå fikk jeg det til. det var ikke spesifisert driver på eth1, bare på 0. da jeg fant fram til den rette vart det en annen ip. når jeg prøvde den kom jeg inn. jeg bruker bare 1 nettverkskort. og, ja jeg kan pinge den nå. ikke i sted. TAKKER FOR HJELPEN EIGA! kanskje jeg kommer tilbake med spørsmål senere. igjen: TAKKER! Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 nå har jeg fått et domene: http://www.alex100.pointclark.net hvor skal jeg legge filene (index.htm) som skal komme opp når noen går inn på serveren? Lenke til kommentar
enden Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 sansynligvis en mappe som heter htdocs eller root Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 sansynligvis en mappe som heter htdocs eller root fant den (tror jeg). hva som skjer når dere går inn her: www.alex100.pointclark.net ? Lenke til kommentar
eiga Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 hva som skjer når dere går inn her: www.alex100.pointclark.net ? Resultat: heisann! UNDER CONSTRUCTION takker for hjelpen! Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 jeg får ikke startet FTP Serveren min. noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 27. juni 2003 Del Skrevet 27. juni 2003 hva som skjer når dere går inn her: www.alex100.pointclark.net ? Får opp dette: heisann! UNDER CONSTRUCTION takker for hjelpen! Lenke til kommentar
alex100 Skrevet 27. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2003 hva som skjer når dere går inn her: www.alex100.pointclark.net ? Resultat: heisann! UNDER CONSTRUCTION takker for hjelpen! bra. da funker det. takker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå