tommyb Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Godt å lese at jeg ikke er helt alene i min erfaring med overgang til speilrefleks. For all del, speilrefleks har bedre billedkvalitet, betydelig bedre i vanskelige forhold. Det er bare det at noen ganger er det andre begrensninger som slår inn før støynivået. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 22. oktober 2010 Del Skrevet 22. oktober 2010 Men foreløpig så har ikke "mitt" kompaktkamera kommet; stor sensor (=bildekvalitet/iso/liten dybdeskarphet), SLR hastighet, plass i jakkelomma, RAW og atpåtil værtettet. Det nærmeste jeg har kommet/testet er S90 (men er tregt), og Sony WX1 - som jeg digger fordi det er kompakt, har vidvinkel og er ganske kjapt (og kjempesolid). Men det mangler bildekvaliteten og RAW, men resten av egenskapene er så viktig at dette kamera ofte er med og blir brukt. Også selv om jeg har med speilrefleks, fordi jeg ofte er avhengig av å ta det raskt ut av lomma og fyre løs. Med unntak av værtetting bør du finne mye fra din ønskeliste med LX5. Sjekk min uhøytidelige ISO-test på min kameraside (se Testbilder - LX5 på menyen, link til ISO-bilder nederst). Dette kameraet overrasket iallfall meg positivt - også på ISO-fronten. Se ellers bort fra den nederste serien tatt innenfra. Den skal byttes. Det er en blå LED fra PC'n som lyste den veien, og ga det artige blålillaskjæret midt i bildene. Men utebildene er representative, iallfall. LX4 og LX5 har vært veldig aktuelle kandidater, men når jeg skal ha kompakt kamera så fikser jeg ikke objektivdeksel (har rett og slett ikke tid til å ta det av og på), og det er akkurat for stort til innerlomma på jakka. Men det finnes flere tråder der det diskuteres konkrete kompaktkamera (også i forhold til mine behov), og det hører kanskje ikke hjemme her.. Lenke til kommentar
risotto77 Skrevet 23. oktober 2010 Del Skrevet 23. oktober 2010 Jeg gikk fra gammelt kompakt til panasonic G2 nylig. For meg var dette en helt ny verden, og muligheter til type bilder jeg ikke kunne ta tidligere. Dette gjør gøyere og gjør at jeg tar med kamera hele tiden. Kamera er ikke lite (dog mindre enn speilreflekser) og trenger en veske. Det gjør ikke meg så mye. Som et pluss slipper jeg også å ha lommene stappfulle av småting som jeg også kan ha i vesken. Kameraet er ikke tungt så blir ikke sliten av å bære det. Kameraet har kjapp autofokus, starter kjapt, tar serier av bilder kjapt. Mulig speilreflekser er enda bedre på slikt, men ser ikke helt at det går ann å være mye mye bedre. Kameraet har litt mindre bildebrikke enn speilreflekser og det trekker litt ned. Men større enn kompaktkameraer, så slik trekker det opp. Eneste som har fått meg til å lure på om dette var et bomkjøp er hensynet til objektiver. Utvalget er ikke størst og objektivene virker litt dyre. En kan dog sette på adapter og bruke nær hva som helst. Bildestabilisering ligger i linsene til dette kameraet, ikke kamerahuset. Lenke til kommentar
ebr Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 (endret) Tror 50% kjøper speilrefleks bare for at det er "kult" og at man tror det er så fantastisk mye bedre. Så blir skuffelsen veldig stor når de finner ut at det faktisk er liten forskjell dersom man ikke vet hva man driver med-(les grønn-AUTO). Da blir den større bildebrikke-faktoren ganske ubetydelig uansett. Endret 25. oktober 2010 av ebr Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 25. oktober 2010 Del Skrevet 25. oktober 2010 jeg var en tur på elkjøp på lørdag over overhørte en annen kunde si "Jeg skal ha et kamera til å ta bra bilder med". prøvd å bytte ut fotografen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg