Gå til innhold

Siste IPv4-adressene

Anbefalte innlegg

Elgen har et bittelite poeng (selv om han kanskje ikke er klar over det selv).

Når verden kommer dithen at alt utstyr skal ha en MAC kan dagens metoder for bestemmelse av MAC (tildeleing) muligens måtte endres. Med "alt utstyr" menes all eletronikk fra stikk kontakter, lamper, kjøleskap, stereoanlegg til tannbørster og bilderammer.

Etter å ha delta i denne diskusjonen har begynt å lure på hva poenget med denne mac adressen egentlig er.

Det enste poenget jeg ser i det er at det er en hardware adresse som likevel må oversettes til en IP adresse under bruk .

Tiltman : Om du mener at jeg har et poeng i at før eller senere så blir det for få adresser , så vil de nok tilbakevises med at man har ikke bruk for flere tusen adresser hjemme selv om alt tenkelig og utenkelig elektronikk er tildelt en adresse.

Adressene er jo interne likevel.

så hvordan skal man konkludere ?

jo.

IPv4 hadde 32 bit . det blir for lite

mac hadde 48 bit . ingen tror på at det blir for for lite noen gang siden de er interne adresser

IPV6 har 128 bit : som omtrent alle tror holder lenge.

Et tankekors er at det man tro holder i flere 100 år mange ganger blir brukt opp i løpet av halve tiden .

En gang i tiden ble det også sagt at ingen kom til ha bruk for mere en 64 kb ( mulig at det var 128 KB) med minne.

siden den gang har det skjedd mye som man ikke hadde forutsetninger for å spå.

Det kan skje på nytt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når verden kommer dithen at alt utstyr skal ha en MAC kan dagens metoder for bestemmelse av MAC (tildeleing) muligens måtte endres. Med "alt utstyr" menes all eletronikk fra stikk kontakter, lamper, kjøleskap, stereoanlegg til tannbørster og bilderammer.

Det var det som var årsaken til at jeg først nevnte det ja ;)

elgen:

ta noen kurs på nettverk, tcp/ip, amdre protokoller, routing, osi-modellen etc så vil du forstå det. Selv du som kan så mye data har alltids noe å lære.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det var det som var årsaken til at jeg først nevnte det ja ;)

elgen:

ta noen kurs på nettverk, tcp/ip, amdre protokoller, routing, osi-modellen etc så vil du forstå det. Selv du som kan så mye data har alltids noe å lære.

Jeg ser ikke at de skal ha noe å si for det siste argumentet mit .

OSI modellen ( elle noe som lignet om alle disse lagene kommunikasjonen gikk gjennom ) hadde jeg en orientering om da jeg gikk på skolen.

så jeg er ikke helt blank på det.

Det burde ikke by på noen spesielle problemer om noen av lagene ble fjernet.

har du foresten tips om hvor jeg kan lese om "amdre" protokoller ?

eller er det skrive feil ?

Lenke til kommentar

den andre elgen: Jeg tror ikke du forstår hvordan potenser fungerer.

32 bit er 2^32, altså 2 ganget med seg selv 32 ganger.

33 bit er 2^33, altså dobbelt så mye som 32 bit.

Bare å oppgradere fra 32 til 33 bits gir latterlig mengder mer med adresser.

Men siden teknologien fungerer som den gjør, så er det mer praktisk å gjøre et hopp. Noe resulterer i en veldig høy økning i antall adresser.

Edit: I retrospektiv så vil alle ganger noen har sagt "X holder" være PGA tidens begrensinger i seg selv. Når man hadde 64kb lagring som begrensing kunne man ikke bruke det til noe, men det hold for den tiden. I dag sitter vi med terabytes i lagring, og det holder delvis til det vi bruker det til(spill på 7-20Gigabyte stykket og filmer på full HD oppløsning), men mer fart på andre deler er ikke til å forrakte(CPU og GPU).

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

den andre elgen: Jeg tror ikke du forstår hvordan potenser fungerer.

32 bit er 2^32, altså 2 ganget med seg selv 32 ganger.

33 bit er 2^33, altså dobbelt så mye som 32 bit.

Bare å oppgradere fra 32 til 33 bits gir latterlig mengder mer med adresser.

Men siden teknologien fungerer som den gjør, så er det mer praktisk å gjøre et hopp. Noe resulterer i en veldig høy økning i antall adresser.

Edit: I retrospektiv så vil alle ganger noen har sagt "X holder" være PGA tidens begrensinger i seg selv. Når man hadde 64kb lagring som begrensing kunne man ikke bruke det til noe, men det hold for den tiden. I dag sitter vi med terabytes i lagring, og det holder delvis til det vi bruker det til(spill på 7-20Gigabyte stykket og filmer på full HD oppløsning), men mer fart på andre deler er ikke til å forrakte(CPU og GPU).

hvor har du det fra at jeg ikke forstår potenser?

hvor mye er 2^2^2 ?

16 ikke sant ?

3^3^3 blir 19683

4^4^4 blir 4 294 967 296.

men i den digitale verden operer man i praksis bare med 2 verdier

man har gang på gang ment at nå var det ikke behov for mere lagringsplass , men tatt feil hver gang

Lenke til kommentar

hvor har du det fra at jeg ikke forstår potenser?

hvor mye er 2^2^2 ?

16 ikke sant ?

3^3^3 blir 19683

4^4^4 blir 4 294 967 296.

men i den digitale verden operer man i praksis bare med 2 verdier

man har gang på gang ment at nå var det ikke behov for mere lagringsplass , men tatt feil hver gang

Tja, jeg sa aldri at vi ikke trengte mer, jeg sa at dagens lagringsplass er god for dagens bruk.

For "vanelig manns bruk" begynner vi å nærme oss noe som er "godt nok", da vi kan lagre en god del filmer og spill som tar veldig store mengder plass og ha veldig mye igjen. Men laptop HD har fortsatt en lang vei å gå, som blir den egentlige vanligmanns bruk.

Og 3 opphøyd i 3 som er opphøyd i 3 igjen er et veldig stort tall..... Som igjen blir ikke relevant.

p><p>Etc

Hvorfor tror det det økes fra 32 bit til 128 bit på IP adresser? Grunnen er at det er mer praktisk å skyve problemet langt unna i horisonten i stede for å bare øke med 1 bit(som resulterer i dobbelt antall adresser), som bare blir en middlertidlig løsning.

Men vi HAR nok MAC adresser siden disse gjelder kun intert på nettverk. En økning er ikke til å forrakte, men vi har nok. Punktum.

Lenke til kommentar

For å prøve å forklare litt forskjell mellom MAC og IP:

IP-adresser er logiske adresser, som deles opp i nettverk, og som kan gis til en rekke forskjellige enheter, og tar igrunn ikke hensyn til det fysiske mediet som interfacet den enheten bruker. En IP-adresse kan gis til enheter i FrameRelay nettverk, til enheter i ethernet nettverk, til enheter i tokenring nettverk osv.

Når det blir normalt å gi stikkontakter og lyspærer IP-adresser, så kan det godt hende at det er en ny type nettverk, f.eks en toleder bus, som går mellom disse enhetene.

MAC-adresser hører hjemme som en fysisk adresse på ethernet nettverk. En adresse som IP-pakker kan sendes til, og en adresse som IPX, apple-talt, DHCP-svar osv. kan sendes til, over ethernet nettverk. Tokenring, framerelay, og antakelig den toleder bussen jeg snakket om, hvis den kommer, driter i mac-adresser, fordi de har egne måter å addressere enheter.

MAC-adresser er som sagt lag-2, og IP lag-3. Siden IP-adresser er i laget over mac, så trenger ikke en ip-pakke bry seg om den blir sendt over ethernet, over frame-relay eller gud vet hva den skal bli sendt over.

Lenke til kommentar

I dag høres det nok ut som man mer en nok mac adresser.

Man kan heller ikke fatte at det skal være behov for flere.

Det er bare det at man vet ikke hvilket behov man har i fremtiden

jeg vil også tro at man har nokk av disse adressene ( også i fremtiden) men jeg er fortsatt ikke sikker

Lenke til kommentar

jeg vil også tro at man har nokk av disse adressene ( også i fremtiden) men jeg er fortsatt ikke sikker

Det du påstår, er her altså at du forventer at man kommer til å kjøre 2^32 enheter på hvert eneste lokalnettverk?

Lenke til kommentar

Nå er det slik at om det blir problematisk med adresserommet til MAC-adressene kreves det kun at enhetene innenfor ett bestemt nettverk (dvs. i praksis fra modemet og inn i hjemmebrukersammenheng) støtter en nyere standard. Enheter utenfor bryr seg ikke om hvilken lag 2-protokoll som brukes.

Tar man f.eks oppkoblingen en mobiltelefon gjør til nett via mobilnettet eller i gamle dager med analoge og ISDN-modemer, så er det ikke noen MAC-adresser inne i bildet der (afaik), men likevel betyr ikke det noe for muligheten for kommunikasjon med disse enhetene over Internett, siden Internett bruker IP-adresser og ikke MAC-adresser (MAC-adresser er ikke synlige over Internett).

MAC-adresser kan også i teorien gjenbrukes. Dersom to separate nettverk innenfor Internett bruker samme MAC-adresser har ikke det noe å si. Det er kun innenfor ett nettverk at det kreves at disse er unike.

Internett har det "problemet" at dersom èn enhet skal kunne kommunisere med en annen enhet så må begge snakke samme IP-protokoll, derfor kan ikke en IPv4-klient snakke med en IPv6-klient.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Det du påstår, er her altså at du forventer at man kommer til å kjøre 2^32 enheter på hvert eneste lokalnettverk?

jeg forventer ingen ting , jeg er ikke sikker på om det kommer til å holde i fremtiden.

Et lokalnett nå og i fremtiden kan også være helt forskjellige ting.

Hvem kan påstå at et lokalnettverk kommer å holde seg innenfor husets vegger ?

Lenke til kommentar

har du foresten tips om hvor jeg kan lese om "amdre" protokoller ?

eller er det skrive feil ?

Det var en rimelig opplagt såkalt "leif".

Akkurat som dette under her er en opplagt "leif".

apple-talt

AppleTalk.

Andre:

Ellers har vel ingen her gitt MAC adresser egenskaper og roller den ikke har. Samt har man protokoll oversetting i gateways.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Når det gjelder ord og utrykk eller forkortelser så er det ingenting som er opplaget. selv skrivefeil.

greit nok for dem som vet hva de mener , verre for oss som fort blir usikker på hva som er riktig skrivemåte og om det er det ordet man tror det er

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...