ImNotHere Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Ser at behovet for blits melder seg for å ta innendørsbilder av litjguten. Jeg har nå et Panasonic Lumix DMC-FZ30 og et Olympus OM10. Regner med å kjøpe et speilløst systemkamera etter hvert, men ser an været litt enda. Så til det dumme spørsmålet. Er det slik at alle blitser vil fungere på alle kamera, eller er det større og/eller mindre begrensninger? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 De fleste produsentene har sine egne blitser og tilkoblinger som gjør at de fungerer optimalt sammen, dessverre så fungerer dette svært sjeldent om hverandre. Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Takk for svar. Hva slags funksjonalitet er det man i så fall står i fare for å miste? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Med unntak av blitser for Sony/Minolta og evt andre som har spesielle koblinger (dvs tiltenkt gamle Nikon F3, etc), vil de fleste som har standard hotshoe kunne fungere i manuell modus. Da får du imidlertid kun full pupp, og ingen som helst automatikk som har med kameraet å gjøre. Kontakten som trigger blitsen har de imidlertid til felles, og de fleste blitser har en lyssensor innebygget som vil kunne gi deg i alle fall en form for automatikk, vel og merke dersom du har gjort riktige innstillinger på forhånd og ikke peker lysmåleren feil vei. Du bør forresten være forsiktig med å bruke enkelte eldre blitser på nyere kameraer, da de gjerne hadde så høye spenninger at de kan finne på å grille kameraets kretser. Nyere kameraer har sikringer som beskytter mot slikt, mens enkelte digitale speilreflekser av eldre type kan finne på å dø. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 FWIW, så fungerte en Nikon SB-26 forbløffende godt i kombinasjon med min gamle FZ-10. Automatikken i blitsen fungerte supert, så lenge jeg fortalte den blender og iso. En SB-800 vil gjøre samme nytten som min gamle SB-26, og vil evt kunne benyttes på en senere Nikon-investering (det er grenser for hvor lenge Nikon kan vente med speilløst). Lenke til kommentar
ImNotHere Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Takker for tilbakemeldinger. Så for å oppsummere. Jeg bør finne ut nå hvilket merke jeg ønsker å gå for og kjøpe en blits som funker der. I manuell modus vil den funke uansett på mitt gamle OM10. Det ser da ut til å bli Olympus Blitz FL-36 R (som ser ut til å være samme som Panasonic Blitz DMW-FL360E med til 1000,- lavere pris?) siden mFT nok blir valget. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) Såfremt Olympus benytter standard ISO-sokkel, så er det lurt. Iflg. Wikipedia gjør de det. Edit: Det du må passe på er at den aktuelle blitsen har innebygget lysmåler med auto-modus. Det er det slett ikke alle som har. Endret 21. oktober 2010 av Anew Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 Takker for tilbakemeldinger. Så for å oppsummere. Jeg bør finne ut nå hvilket merke jeg ønsker å gå for og kjøpe en blits som funker der. I manuell modus vil den funke uansett på mitt gamle OM10. Det ser da ut til å bli Olympus Blitz FL-36 R (som ser ut til å være samme som Panasonic Blitz DMW-FL360E med til 1000,- lavere pris?) siden mFT nok blir valget. De to er samme blits, såvidt jeg har klart å finne ut. Olympus og og Panasonic sine µ-4/3-kameraer (og 4/3) bruker samme blits-standard, så det er bare å velge den billigste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå