Gå til innhold

Vi henger etter

Anbefalte innlegg

Alle teknologier utenom fiber og 4G er 'søppel' egentlig.

Man må jo over på fiber etterhvert, så hvorfor ikke grave nå?

En modell hvor utbygger og staten delte på utgiftene, ville stimulere til å velge den rette teknologien med en gang.

Synd ingen norske politikere har visjoner som Sør-Korea.

En henstilling om at kommunene må gjøre jobben med tilrettelegging, uten at en krone følger med i midler.... skuffende :roll:

Sør-Korea

Population

- 2010 estimate 50,001,273[1] (24th)

- Density 491/km2 (21st)

1,271/sq mi

Norge

Population

- 2010 estimate 4,908,300 (116th)

- 2000 census 4,478,497

- Density 12.5/km2 (211th)

31/sq mi

Sør-Korea har noen fordeler kan man si.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke rart Norge henger etter... Som det er i mitt tilfelle bor i blokk med 2-3 fiberleverandører ca 10 meter ifra fra denne blokka + 4 flere blokker + mange bolighus, er det noen som vil levere? NEI, det er ikke kommet tilbud engang   :dontgetit:  Men en barnhage har de f...meg kobla opp.

De mener det er for dyrt og bygge ut WTF??? det er bygd ut.. Noobs

Lenke til kommentar

Tror ethvert selskap gjerne vil grave fiber til deg hvis du/dere tar regningen, eller om du evt. skaffer tillatelse fra kommunen og graver selv. ;)

I kommunen vår er det av en eller annen grunn bestemt at alle skoler skal ha fiber. Som en naturskole som er i bruk noen få ganger i året, som har en værstasjon, PC som ikke er koblet til og 1-2 tynnklienter. Det er en skole, så derfor ligger det fiber der.

Lenke til kommentar

Norge er ikke så ille som denne artikkelen framstiller det, Jeg studerer i storbritannia og bor i en by med rundt 20-30 000 innbyggere hvor flesteparten er studenter og om man ikke er på nettet til universitetet så må man benytte seg av det fantastiske nettet storbritannia har å tilby, det er ikke mulig å få mere enn 8mbit her og jeg kjenner ingen som har klart å være i nærheten av den hastigheten, man må kose seg med fair usage policies osv så man har latterlige begresninger på hvor mye som kan lastes ned og til hvilke tider. og så er i tillegg den ene sentralen som forsyner større deler av byen med nett overbelastet til 1000 så på ettermiddagene kan man regne med at man har ping på over et sekund og å streame noe er håpløst. at vi er 6 stk som deler på 8mbit hjelper såklart ikke.

og en mobil bredbåndsløsning er det bare å se langt etter da det er kun en operatør som har skikkelig dekning her og det er med gprs.

men at det kunne vært bedre i norge er det ingen tvil om, har ikke klaga på fiber hjemme liksom ^^

Lenke til kommentar

Tror ethvert selskap gjerne vil grave fiber til deg hvis du/dere tar regningen, eller om du evt.

Joa men da bør de da komme med ett tilbud? Men som sakt fiberen ligger allerede her.

Plassere en gigabit swtich i kjellern med nettverks-kabler opp koster da ikke så masse, vil tippe maks 15-20 000,- så deler vi feks 20 000,- på 100 leiligheter blir det 200,- pr leilighet. pr blokk.

Jeg har også snakket med utbygger "sjefen" til Nextgetntel (østlandet) uten at det var noe vits.

Lenke til kommentar

Staten må inn å finansiere (eie) et høykapasistet stamnett mellom byene. Dette kan deretter leies ut til lokale tjenestetilbydere. Stamnettet sørger for all datatrafikk (telefon, tv, radio, internett etc) og planlegges med en "sinnsyk" kapasitet (f.eks 10 GB/s pr. husttand).

Bruk storslegga, bring oss sammen!

På samma måte som det kom veier og strøm til detta landet.

Jeg plussert dette innlegget, samtidig som jeg desverre ikke helt har troa. Kanskje jeg tar feil, men jeg har ikke troa på at dagens politikere egentlig skjønner hvor aktuelt det er med større internettkapasitet (og IPv6). 

Dog håper jeg at jeg tar grundig feil, og har ingenting imot om mitt innlegg blir motbevist :-)

Lenke til kommentar

Nå var vel ikke dette noen nyhet generelt sett, dette kunne både jeg å mange andre sagt til de for flere år siden så hadde de sluppet å brukt mannskap å penger på dette tullet å helle tatt en lang sommerferie.

Dette var litt sånn, thank you Cpt. Obvious.

Dette korrupte kommunist landet Norge er en vits på alt for mange plan.

Lenke til kommentar

Det har i følge stortinget blitt bestemt at norske husstander skal ha minimum 10 mbitlinjer innen noen få år. Jeg vet altibox og andre fiberleverandører driver og graver rundt i hele norge. Jeg bor i østfold og har jobbet for østfold fibernett og de har planer om å være ferdig utbygd i østfold innen 2015 slik jeg forstod det. Når telenor og de andre leverandørene taper nok kunder til fordel for fiberleverandørene så setter de i gang. Telenor har ingen ofissielle planer om å bygge ut fiber i dag, men har i det stille lagt ut fiberlinjer til alle hus bygd/satt opp/fått telefonlinjer etter 1990, men kablene er ikke i bruk. Ergo når de en gang setter i gang med utrullingen av fiber her i landet så vil det gå rasende fort.

Jeg vet at loqal (fibernettleverandør) i trondheim bygger ut i ganske grei hastighet og mange kommunale boliger har allerede fått fibersentraler.

Privatmarkedet vil etterhvert få tilbud om å få fibertilkobling, men dessverre er det ikke alle som ser nytten i fibernett i dag da de knapt vet hva fibernett er for noe.

Det merket jeg selv da jeg gikk som dørselger hos folk i alle aldere.

For min egen del får jeg 30/30 mbitlinje 1 kvartal 2011. Gleder meg sykt da jeg har 4 arbeidsvillige desktops stående her som putrer på tomgang i dag :)

ON TOPIC:

Årsaken til at norge havner litt lenger ned på den lista er fordi ADSL tilkoblingen til folk som bor uti distriktet er en tanke ræva. Folk flest i norge bor mer enn 1 km unna nærmeste sentral og kobbernettet har blitt skjøtet på siden telefonkablene kom. Alt går mellom 0,4 og 0,6 (som er standard) og noen har vært så heldige og ha trådpar som holder hele 0,9 mm.

Men dette holder dessverre dårlig når kobberlinjene veksler mellom tråddiametre.

Jeg husker da jeg jobba for tele2 en stund da vi drev og testa for moro skyld hvor langt unna sentralen vi klarte å koble opp en kunde. Rekorden var på 5380 meter. Kunden satt da med 2 mbit ned og 300 kbit opp og en ping som ikke lignet grisen. Årsaken til dette var for å se hvor langt vi kunne strekke teknologien + en god porsjon flaks. Da snakker vi om å bo griselendt til langt uti gokk, men vi fikk det til :p

Endret av Kynxx
Lenke til kommentar

Selv om vi ikke rangerer på topp, så synes jeg ikke vi har dårlig bredbåndstilbud i Norge. Klart, alt kan bli bedre, men jeg tror det vil komme seg etterhvert.

En eller annen gang stagnerer utbyggingen litt fordi alle er blitt fornøyde. Når kundene ikke gidder å kjøpe dyrere og raskere løsninger så vil bredbåndsleverandørene måtte finne opp nye tjenester som kan interessere folk.

Det kan også tenkes at ISP'er så synes det blir attraktivt å få også de siste kundene fra grisgrente strøk, men jeg er ikke sikker. Det er jo litt risiko for en ISP å satse på ting som kanskje ikke gir penger igjen.

Det beste ville være om Staten tok fra Telenor kobberkabelmonopolet, jo før jo heller. Og lot kunden betale så regningen for å koble internettet via telesentraler.

Lenke til kommentar
Etterslepet her i Norge skyldes i stor grad Telenors trenering av utbyggingen i starten da de ønsket å ha folk på modem og ISDN lengst mulig pga lønnsomheten.

Ute i distriktene våknet ikke Telenor før private aktører kom på banen. Der jeg bodde lovet Telenor ADSL i 2 år uten at det skjedde noe. Først da Eidsiva kom på banen og leverte kom Telenor etter.

Nå holder duopolistene Telenor og Netcom prisene kunstig høye på mobilt bredbånd...

Her tror jeg nok du treffer spikeren på hodet gitt. Telenor har vært ekstremt flinke til å melke hvert trinn i evolusjonsstigen til det ytterste, KUN konkurranse har tvinget dem videre. Vi har mye bra nett i norge, men det skulle ellers bare mangle, og det er uansett IKKE telenor sin fortjeneste. Hadde telenor derimot vært den "motoren" for utbygging de BURDE vært så hadde saken sett helt annerledes ut i dag.

Lenke til kommentar

Tror ethvert selskap gjerne vil grave fiber til deg hvis du/dere tar regningen, eller om du evt.

Joa men da bør de da komme med ett tilbud? Men som sakt fiberen ligger allerede her.

Plassere en gigabit swtich i kjellern med nettverks-kabler opp koster da ikke så masse, vil tippe maks 15-20 000,- så deler vi feks 20 000,- på 100 leiligheter blir det 200,- pr leilighet. pr blokk.

Dersom du tror det er så billig å kable opp samt å få på plass nødvendig hardware så må du nok tenke en eller to ganger til. Bare skap for å montere utstyret koster godt over 20 000 om man skal ha god nok sikring av dette. Man ønsker jo ikke noe som hvem som helst kan bryte seg inn i og sabotere. Man må også ha utstyr som tåler litt av hvert.

Det holder heller ikke med en switch - tross alt er det begrensinger på hvor langt man kan kable. Og normalt kabler man med stigeledninger og switch i hver/annen hver etasje.

Som flere andre har nevnt, selve stamnettet i Norge er jevnt over bra (det finnes mangler dog). Problemet ligger så vidt jeg har forstått i hovedsak på tre områder, kabling til "bisentraler" (distribuerte sentraler), kapasitet i sentraler og aksessnettet. Å skifte ut aksessnett er ingen rimelig affære, selv ikke i relativt tettbygde strøk. Eldre aksessnett ligger ikke nødvendigvis i rør, og man må grave på nytt. Og graving er som kjent en dyr affære - særlig i tettbygde strøk. I grisgrendte strøk er det faktisk når det gjelder fiber mulig å legge dette fram uten graving i det hele tatt - en langt rimeligere prosess.

Personlig bor jeg et sted hvor linje fra hovedsentral til bisentral har vært et problem. Man har i mange år måttet bruke "radiolink" - og jeg bor ikke akkurat grisgrendt. Mener man akkurat har fått kablet opp på nytt.

Hvor man graver grøfter trenger man faktisk også tillatelse, og det er nok eksempler på en eller to grunneiere som nekter grøft på sin eiendom. Da blir det heft og ofte dyrere.

Men jeg er helt enig i enkeltes argumenter om at man burde brukt mer offentlige midler. Mye av utbyggingen av fiber i Sverige har jo skjedd via kommunale selskap finansiert i hovedsak av den svenske stat. Infrastrukturen disse har bygd tilbys kommersielle aktører på ikke diskriminerende og kommersielle vilkår.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Den situasjonen jeg ønsker er at tilknyttningen lovfestes på samme måte som vann/kloakk, skole/helse tilbud.

Det vil si at staten står for stamnett. Kommuner pålegger utbyggere å lage en "hub" tilknyttet boligområder og at hver huseier selv eier strekket bort til HUB'en. Alternativt at denne biten leies av kommunen omtrent som ved vann og kloakk avgiften.

Da kunne vi fått reéll konkkuranse blandt ISP'er siden det samme ledningsnettet ble benyttet av alle. I dag har mange i praksis kun en mulig leverandør fordi det ikke er lønnsomt å bygge flere ulike tilknyttninger.

Jeg forstår ikke hvorfor nettverksforbindelse ikke allerede er blitt like viktig som vann og kloakk i den offentlige papirmølla. Treiginger!

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

En henstilling om at kommunene må gjøre jobben med tilrettelegging, uten at en krone følger med i midler.... skuffende :roll:

Å kommunene kan gjøre endel i forhold til og forlange samordning av graving, stille krav om at det legges trekkerør o.l ved graving, eiendomsskatten på infrastruktur er ett annet tema som øker kostnaden på utbyggingen osv så de kan gjør endel om de vill, dessverre er nok kunnskapen og viljen ikke der.....

"Vi legger kloakk her, vi trenger da ikke noen trekkerør" er nok mer utbredt en man kan like...

Endret av agvg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BKK var jo godt igang med fiberutbygging i Bergen. Men Bergen Kommune hadde det for seg at BKK kun skulle drive med kjernevirksomheten sin (strøm) som ga umiddelbar profitt, og dermed stort utbytte til kommunen. Greit nok by/kommunestyret ønsket å finansiere redusert eiendomsskatt med utbyttepenger fra BKK, men synes det er tragisk i at de ikke ser verdien i å få bygget ut et ordentlig fibernett. Før eller siden når vi jo det stadiet hvor kobbernettet ikke lenger holder mål. Da må man i allefall grave opp og legge fiber. Så hvorfor ikke begynne nå? Egentlig synes jeg en optimal løsning ville være at kommunene selv stod for finansiering av fiber-nettverk i kommunene ut til husstandene (aksessnett), og heller leide ut linjene til de ISP-ene som ønsket å tilby fiber. Da ville man bygget ut fiber uavhengig av om det er økonomisk lønnsomt eller ei. Man ville også sikret fri konkurranse i det at alle ISP-er er sikret tilgang til fibernettet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

ja ja her i lands dominerer en Stor aktor det er Telenor som skaper monopoli der du må legge ut extra penger til nett leie ikke alle ønsker å betale extra avgift self klart mer at kun telenor som har Turbo 3g og jeg som bor på Lillehammer og bruker Netcom må bruke Edge på mobilen min dette er jo gammal dags så lenge Telenor som bestemmer alt ikke staten

Lenke til kommentar

ja ja her i lands dominerer en Stor aktor det er Telenor som skaper monopoli der du må legge ut extra penger til nett leie ikke alle ønsker å betale extra avgift self klart mer at kun telenor som har Turbo 3g og jeg som bor på Lillehammer og bruker Netcom må bruke Edge på mobilen min dette er jo gammal dags så lenge Telenor som bestemmer alt ikke staten

Litt artight, med tanke på at jeg også bor i Lillehammer, og har full HSDPA-dekning med Telenor.

Det skal sies, at selv om Telenor har gjort mye rart opp igjennom tidene, så er de en stor grunn til at vi har så god mobildekning som vi har. Reis til f.eks England, så skal du få se noe annet. Tettere befolkning og mindre fjell bør kunne bety så-si 100% HSDPA-dekning, right?

Neida, de har fortsatt STORE områder helt uten dekning, og kun Edge i store deler av landet...

Så jeg synes ikke vi bør drepe Telenor helt, selv om de helt klart har spilt noen kort litt feil.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...