Gå til innhold

Lite stativ til innebruk (EOS 550D)

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt til å skaffe et lite stativ som egner seg til makrofotografering, og generell innebruk. Er avhengig av at det skal kunne gå ganske lavt ned, og egne seg til å bli plassert på bord osv.

Har tenkt til å handle hos fotovideo.no, da det er et par andre ting jeg trenger fra den butikken.

Kan egentlig absolutt ingenting om stativer, og etter å ha bladd gjennom utallige sider i alle prisklasser ble jeg mer eller mindre satt ut, og tenkte jeg skulle spørre her. Så ført på gorillapod men har enda tilgode å høre noe positivt om det fra noen seriøse fotografer. Holdbarhet er viktig. Vil ikke ha noe som går i stykker etter 2. sesong med fotografering!

Er kun fotograf på hobbybasis, og vil helst ikke bruke mer enn 500-700,- på et stativ, men er fleksibel, da jeg setter kvalitet høyt.

Så har dere noen anbefalinger?

- På forhånd takk!

//hab

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, så den tråden, men syntes ingen av de som blir nevnt der møter mine krav ang størrelse.

Har allerede et Velbon DF50, som fungerer helt greit, men vil ha et som er mindre. Fullt mulig det ikke engang er stativ jeg er på jakt etter. Er bare interessert i noe jeg kan feste kamera i, slik at det står stødig, i kompakte posisjoner, lavt over bakkenivå (5-15cm).

Men for å understreke nok en gang, jeg kan absolutt ingenting om dette, så aner ikke hva jeg skal se etter...

Lenke til kommentar

Så gorillapod funker? Som jeg nevnte i første post har jeg allerede sett litt på det der, men har hørt så mye negativt om det. Om at det fort blir slapt i leddene, som fører til at det med tiden blir mer eller mindre ubrukelig.

Dette er riktignok ikke basert på mine erfaringer, da jeg aldri har prøvd det... Men ja... Kanskje det gjaldt en annen modell?

Endret av Habitats
Lenke til kommentar

Nå har jeg bare prøvd det og ikke kjøpt det. En monopod ble prioritert for mitt bruk i første omgang. Etter prøving virket det som det var stor forskjell mellom de første små modellene og Gorillapod Focus. Focus virker langt mer velbygd og solid, og langt stivere også. På Focus er ledda av aluminium, mens de andre er bare av ABS-plast.

Joby har eget kulehode til Gorillapod (dyrt), men her ville jeg nok kjøpt noe som var "kompatibelt" med resten av det du har. Velbon skal ha hoder med samme hurtigkobling som stativet du har, men jevnt over ser jeg ikke løse Velbon-deler til salgs i Norge.

Andre alternativer er bordstativer, som normalt er 10 - 20 cm høye.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...