Spenol Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Jeg har en 94-modell Nissan-pickup med eksisterende motorvarmerelement som jeg nå vurderer å utvide til et mer komplett anlegg med kupévarmer og utvendig miniplugg. Motorvarmerelementet som står i bilen er tilkoblet en gammel Defa-tilkoblingsledning (det står til og med Defa på den) av denne typen. Spørsmålet er da om de moderne Defa-forlengerledningene (denne) kan kobles rett inn i det gamle varmeelementet som står i motorblokken. Så vidt jeg kan se har elementet et grensesnitt som ligner på de nye kontaktene. Jeg kjøpte denne bilen i år, så jeg vet ikke når elementet ble installert, men regner med det er gammelt med tanke på bilens alder, samt den prehistoriske ledningen som er tilkoblet. Noen som vet? Endret 18. oktober 2010 av Spenol Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Jeg er 99,9% sikker på at kontaktene mellom element, kupevarmerkontakt, skjøtekabler, T-stykke, batterilader; kort sagt hele systemet er like nå som i 1994. Det er kun inntakskabelen (minipluggen) som er forandret (og den gamle typen er fortsatt tilgjengelig). Endret 19. oktober 2010 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Jeg er 99,9% sikker på at kontaktene mellom element, kupevarmerkontakt, skjøtekabler, T-stykke, batterilader; kort sagt hele systemet er like nå som i 1994. Det er kun inntakskabelen (minipluggen) som er forandret (og den gamle typen er fortsatt tilgjengelig). Takker så mye for svar. Har du erfaring med montering av miniplugg? Jeg lurer blant annet på om det er praktisk mulig å montere minipluggen uten spesialverktøy. Det står nemlig i monteringsanvisningen på Defas nettsider at det skal brukes et eget Defa-verktøy for å lage "styringsspor" i hullet hvor minipluggen skal plasseres. Det blir kanskje mye presisjonsarbeid uten dette verktøyet? Er også usikker på hvorvidt pluggen skal skrues fast i noe eller bare henge i hullet. Tar gjerne i mot flere tips om du har. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Pluggen monteres i et borret hull (bruk hullsag pluss en liten rundfil, type motorsagkjede-fil eller lignende, forholdsvis enkelt, lite presisjon nødvendig) med en spesiell plastmutter på baksida. Med andre ord, størrelsen på hullet er ikke spesielt kritisk, det er ikke slik at kontakten bare er "snap-in" og at alt er ødelagt om hullet blir f.eks. 0,5 mm for stort. Husk å tre muttera inn på kabelen og montere dette helt ferdig før du trekker kabelen videre bort til element/lader/T-stykke og stripser den fast... Lenke til kommentar
Spenol Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Pluggen monteres i et borret hull (bruk hullsag pluss en liten rundfil, type motorsagkjede-fil eller lignende, forholdsvis enkelt, lite presisjon nødvendig) med en spesiell plastmutter på baksida. Med andre ord, størrelsen på hullet er ikke spesielt kritisk, det er ikke slik at kontakten bare er "snap-in" og at alt er ødelagt om hullet blir f.eks. 0,5 mm for stort. Husk å tre muttera inn på kabelen og montere dette helt ferdig før du trekker kabelen videre bort til element/lader/T-stykke og stripser den fast... Takk igjen. Vil plastmutteren holde kontakten skikkelig på plass, eller bør den også festes mot en vinkel (f.eks. sideveggen på støtfangeren)? Det er visst kritisk at kontakten ikke heller nedover mot bunnen av motorrommet, for å unngå at vannet dreneres inn i pluggen. Det er kanskje tilstrekkelig at kabelen festes høyere enn kontakten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå