ThorRune Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei, har en '95 galant 1,8 bensin, og en kanne Biltema helsyntetisk motorolje 5W-40. Vanlig oljeskift-intervall er 15 000, kan jeg regne så stor intervall om jeg får bilpleie-folka til å hive inn Biltema-olja? Er det noe forskjell i kvalitet mellom esso/statoil-olje og biltemaolje? Det er liksom en hel del billigere med oljeskift om jeg kjøper skift til 350kr og olje til 200kr og filter til 80kr. Hva med oljefilter? Er biltema sine greie til samme intervall? Lenke til kommentar
Solosuper Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei, har en '95 galant 1,8 bensin, og en kanne Biltema helsyntetisk motorolje 5W-40. Vanlig oljeskift-intervall er 15 000, kan jeg regne så stor intervall om jeg får bilpleie-folka til å hive inn Biltema-olja? Er det noe forskjell i kvalitet mellom esso/statoil-olje og biltemaolje? Det er liksom en hel del billigere med oljeskift om jeg kjøper skift til 350kr og olje til 200kr og filter til 80kr. Hva med oljefilter? Er biltema sine greie til samme intervall? ville ha kjøpt biltema olje delsyntetisk, men kjøpt oljefilteret en annen plass. oljefilteret du da kjøper en annen plass koster bare bittelitt ekstra. ville så ha skiftet olje pr 10 000. biltema oljen er egentlig en kjent olje, bare den ikke bærer samme navnet. Lenke til kommentar
ThorRune Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Takk! Men hvorfor delsyntetisk? Betyr ikke det dårligere kvalitet? Endret 18. oktober 2010 av ThorRune Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hei! Nå har jeg skrevet så mye at jeg sikkert ikke får mange plusser i boken. Men for de som orker å lese gjennom: Ikke kast perler for svin. Helsyntetisk på en sånn bil er waste. Det viktigste er å skifte olje og filter ofte nok. Min en gang i året. Bytt heller filter 2 ganger i året dersom pengene brenner i lommen din. Filter: Biltema sine oljefiltre har jeg hørt litt negativt om, blant annet at de ikke har bypassventil. Googlet litt og fant ut her (test) at filtrene er blant de beste. Olje: Generelt, så bruker du helsyntetisk olje på biler som: -Allerede går på helsyntetisk. Ikke bra å blande helsyntetisk med andre oljer. -High Performance motorer som man ønsker lengst mulig levetid på -Kaldt klima -Biler for banekjøring -Lange skiftintervaller -Dårlige motorer som Audi sin 2.5 TDI V6 motor. -Nye motorer med common rail og nye små motorer med høy effekt. Biltema motorolje har vært oppe her mange ganger før. Kvaliteten er god. Texaco er en av Biltema sine oljeleverandører. Jeg har brukt Biltema helsyntetisk olje på min VW 1.9 TDK motor. Solgte den ved 300.000 km. Motoren gikk som en klokke da jeg solgte den. Aldri byttet turbo eller noe. 4 Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Luske -har du noen linker til de testene? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 La ut link til filtertesten. Her er den igjen Link til filtertest Link oljetest I denne testen er det en privatperson som har gjennomført noen tester. Kjenner igjen rapportene og det ser ut som det er Invicta i Oslo som har testet. (Interesant lesing. Jeg tok og lagret siden som PDF.) Invicta har to testtyper: Type 1: Partikkeltelling og analyse av partiklene. (Det er denne testen som inneholder ISO og NAS. ) Type 2: Soap analyse: Analyse av bestandelene i oljen. Jeg kan gi en kort inføring om partikkeltelling og soapanaylse dersom det er interesse for det. (DVS min 10 plusser på denne posten.) 2 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Du sparer aller mest dersom du tar oljeskiftet selv. Det er alldeles ikke komplisert: - skru ut bunnpluggen - la all olja renne ut - skru tilbake bunnpluggen - skru av det gamle filteret - fyll det nye filteret med litt olje - skru på det nye filteret - fyll på nødvendig mengde olje Å gi noen 350 kroner for å skifte olje er som å betale noen 100 kroner for å fylle bensin Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Luske: takker for linker. Lenke til kommentar
ThorRune Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Luske, takk for godt svar. Hvor kaldt er kaldt? Bor i tromsø, her får du neppe under -20. Og hvilken intervall kan jeg regne med? Du sier et halvt år, men det er vel veldig avhengig av hvor mye du kjører? Epifant: Problemet er vel at jeg ikke aner hva jeg skal bruke til å fange opp olja, og hva jeg skal gjøre med olja etterpå. Den må jo leveres en plass, og det skal de antakelig ha penger for. Og er det ikke vanskelig å få til uten bokk og sånn? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Kjøp deg noen 2-liters bokser med iskrem, spis deg god, mett og feit og bruk disse til å fange opp oljen. Så stikker du ned på matbutikken igjen og legger iskremboksene (med olje) tilbake i frysedisken. Alternativt dumper du dem bare i nærmeste elv / innsjø. 1 Lenke til kommentar
Din_Laban Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hallo... miljøsvin! 2 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Jeg brukte å fylle det på spylevæskedunker og gamle oljeflasker. Å samle den opp kan enten gjøres ved å kutte av toppen på et par dunker (men det blir det mye søl av) eller ved å bruke beholdere laget for formålet. Olja skal leveres til oppsamler. Alle større tettsteder har vel minst ett sted hvor slikt kan leveres gratis. 2 Lenke til kommentar
epifant Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Alle som selger olje er vel også pålagt å ta imot gammel olje? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Skiftintervaller for filter: Motorer produserer en strøm av partikler til oljen. Oljefilteret sin oppgave er å fange partiklene opp. -Men filteret fanger ikke opp alle partiklene opp første gangen oljen går gjennom. Et nytt filteret tar typisk 70% av de minste partiklene og 98 % av de store partiklene. Derfor må oljen gå gjennom filteret mange ganger før partiklantallet i oljen stabiliserer seg. Filteret brytes kjemisk ned og slipper mer partikler gjennom. Derfor skal filteret byttes typisk min en gang pr år. (Periodestyrt vedlikehold.) Helt nye motorer og gamle motorer produserer mye partikler. Derfor er skiftintervallene hyppig i innkjøringsperioden. Gamle motorer trenger også hyppigere skift. Her må man gjøre en totalkostnadsanalyse for hva som lønner seg. Veie risiko opp mot kostnader. Lenke til kommentar
trooghaap Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Luske, takk for godt svar. Hvor kaldt er kaldt? Bor i tromsø, her får du neppe under -20. Og hvilken intervall kan jeg regne med? Du sier et halvt år, men det er vel veldig avhengig av hvor mye du kjører? Epifant: Problemet er vel at jeg ikke aner hva jeg skal bruke til å fange opp olja, og hva jeg skal gjøre med olja etterpå. Den må jo leveres en plass, og det skal de antakelig ha penger for. Og er det ikke vanskelig å få til uten bokk og sånn? Skal du først til Biltema og kjøpe olje, kan du vel kjøpe denne også: http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=39257 eller denne som ikke er så høy: http://www.biltema.no/no/Sok1/Alle/?quicksearchquery=82182&page=1 olja får du levert gratis på miljøstasjoner Endret 20. oktober 2010 av trooghaap Lenke til kommentar
ThorRune Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Takk! Lurt =) Når jeg skifta olje nå fikk jeg ny kobberring, er det no jeg også må skifte om jeg gjør det selv neste gang? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Om den ble byttet denne gangen kan jeg ikke tro den behøver å byttes igjen neste gang nei. Lenke til kommentar
ThorRune Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Han sa det var noe som ble bytta hver gang. Og så tok han 50 kroner for den... Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Er den gamle kobberingen fin så bruker ikke jeg å bytte den.. Men har opplevd å miste mye olje pga lekasje med den pakningen, så om den er dårlig eller om du vil være på den sikre siden så er det bare å bytte den Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå