Gå til innhold

Dele ressurser mellom to FreeBSD bokser

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har to realtivt kjipe maskiner med FreeBSD 4.7 installert på begge. Da den ene maskinen ikke liker Disker med nyere grensesnitt enn ATA-33 har jeg ikke noen hardisker som passer i denne og den blir sjelden brukt. Jeg lurer derfor på om det kan ha noe for seg å få maskinen jeg bruker mest til å bruke ressurser fra maskinen uten oppgaver. Maskin 1 består av en AMD K6-2 450MHz cpu, 64MB RAM osv. Maskin 2 som er den jeg bruker mest består av en Intel P2-333Mhz cpu, 64MB RAM osv. Jeg skal bruke det til Xchat, Webserver, FTP server, litt surfing, e-mail og slikt.

Mvh. Kjetil Sundell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da den ene maskinen ikke liker Disker med nyere grensesnitt enn ATA-33 har jeg ikke noen hardisker som passer i denne og den blir sjelden brukt. Jeg lurer derfor på om det kan ha noe for seg å få maskinen jeg bruker mest til å bruke ressurser fra maskinen uten oppgaver.

Hei hei Kjetil,

Dette harddisk-problemet høres rart ut - har du prøvd ata100/66-harddisk med ata33-kabel? Har du prøvd å tvinge disken ned til umda3/pio4 via sysctl-innstillinger? Disse mener jeg kan settes fra bootloaderen til FreeBSD.

Det finnes to ports som har med clustering å gjøre:

http://www.freebsd.org/cgi/ports.cgi?query...-CURRENT%2Fi386

Hvis du vil la den store datamaskina bruke diskplass fra den lille, bør du lære deg å sette opp NFS. Dette er godt forklart i håndboka. Du kan tilogmed boote uten lokal harddisk kun med nettverkstilgang til harddisker.

Lenke til kommentar

Maskinen fryser helt når disken detekteres, uansett om jeg prøver å finne den i BIOS eller prøver å boote på normal måte, så jeg må bruke svenskeknapp for å restarte. Tror jeg har prøvd både ATA-33 og ATA-100 kabel men gjør et forsøk til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...