Sahnus Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei! Jeg har veldig lyst til å starte med klatring og tenkte at jeg skulle trene styrke ved siden av som ekstra hjelp (har drevet med klatring før så teknikk er ikke hva jeg trenger men styrke). Det jeg lurte på var hva jeg burde trene av muskler, hvilke treningmåter (muskulær utholdenhet, eksplosivitet osv.) og hvor ofte jeg burde trene. Liker best å trene med vekter, stang eller på matte så vil helst unngå apparater viss mulig Hadde vært fint med noen råd om kosthold i tillegg Litt om meg: vekt: 68 kg høyde: 188 cm alder: 18 Bare å spørre om det er noe mer dere vil vite. Tusen takk for alle svar! Hilsen Magnus Lenke til kommentar
tuppenballe Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg tror først av alt at du trenger et grunnlag. Når jeg ser at du er 188 og 68kg så må du få noen kilo på kroppen før du begynner å tenke på eksposivitet, utholdenhet etc. Jeg anbefaler deg å begynne med et standard 3 spilt program. I et sånt program trener du alle musklene i kroppen iløpet av 3 treningsøkter. Trenings øktene kan deles slik: Mandag: Bryst/triceps Tirsdag: hvile Onsdag: Rygg/biceps Torsdag: hvile Fredag: Bein/legger/mage Hvis du er mer interessert kan jeg skrive et mer detaljert treningsprogram til deg. Evt. stikke innom www.iform.no. Der finner du alt du trenger å vita ang. trening Men dette krever at du har adgang til et treningsstudio. Ang. kosthold; - Få i deg nok protein (Havregryn, egg, kylling, fisk, kjøtt) - Få over skudd av Kcal - Protein shake og en banan etter trening er nesten et "must" ;D - Unngå junk food - Spis ofte (6-8ganger daglig) Lykke til mvh. Dats Lenke til kommentar
Sahnus Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Tusen takk for svar! Ja, et mer detaljert treningsprogram hadde vært veldig fint Har tilgang til treningstudioet på skolen, og i tillegg til 3 andre innen 2 km hvor jeg bor, så det er ikke noe problem. Prøver å unngå junk food og spiser som regel grovt brød med peanuttsmør eller havregryn + kjøtt/kyllig/poteter til middag. Tar også alltid en skyr yoghurt og banan etter trening. Skal fokusere på å spise ofte og masse kalorier Magnus. Lenke til kommentar
blured Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hvor mye ser du for deg at du kommer til å klatre i tillegg til styrketreningen? Lenke til kommentar
Sahnus Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Hvor mye ser du for deg at du kommer til å klatre i tillegg til styrketreningen? Her hvor jeg bor finnes det ikke veldig mange tilbud, men de har klatretrening for unge hver tirsdag. Har snakket med en som er vakt der og jeg kan trene sammen med dem (i tilegg går det ann å leie eller låne veggen som jeg kan bruke, med en annen). Ellers så tenkte jeg å dra inn til Oslo etter at jeg har fått trent litt og drive litt mer aktivt. Bor bare 25-30 min unna med tog så hvis jeg virkelig har lyst til å drive med det videre kan det fungere. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Mandag: Bryst/triceps Tirsdag: hvile Onsdag: Rygg/biceps Torsdag: hvile Fredag: Bein/legger/mage ... - Protein shake og en banan etter trening er nesten et "must" ;D - Spis ofte (6-8ganger daglig) Evt. bare kjøre fullkropp mandag, onsdag og fredag. Med baseøvelser er det unnagjort på kort tid, og man får trent hver muskel litt oftere enn én gang i uken. Det å spise ofte er ikke veldig nødvendig, bare man dekker dagsbehovet sitt og får i seg mat opp mot treningen. Proteinshake er heller ikke et must, kun et tilskudd. Jeg tror i starten et vanlig treningsprogram burde funke fett. Se på RYP. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Chins- og roøvelser er særdeles relevant i denne sammenhengen Å trene statisk hold er heller ikke dumt. Lenke til kommentar
Sahnus Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Jeg tror i starten et vanlig treningsprogram burde funke fett. Se på RYP. Tusen takk for linken! Veldig mye interessant informasjon Så det jeg har kommet fram til er som følge: - Trene 3 ganger i uka som Matsemann og Dats anbefalte. - Basistrening så flere muskler blir brukt/trent samtidig. (har dere forresten noen basisøvelser det går ann å gjøre hjemme uten veldig mye fancy utstyr?) - Trene både hypertrofi (8-12 repetisjoner med moderat hastighet/intensitet) og nevral tilpassning (4-5 repetisjoner med høy hastighet/intensitet) for å få en balanse mellom muskelmasse og muskelstyrke. - Regelmessig progresjon. - Treningsprogram som varer 60 minutter for å få maksimum utbytte av økten. - Nok proteiner og sunt fett samt karbohydrater til å bygge muskelmasse. - Og hvileuke etter 6 uker med 3 økter i uken. Er det noe jeg manger eller burde fokusere mer på? Skal jo ha et treningprogram som funker til klarting... trenger ikke verdens største muskler akkurat. Burde jeg da heller fokusere 3/5 på nevral tilpassning og 2/5 på hypertrofi? Chins- og roøvelser er særdeles relevant i denne sammenhengen Å trene statisk hold er heller ikke dumt. Det skal jeg gjøre! Elsker chins siden jeg er så lett haha. 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) De tre største basisøvelsene, markløft, benkpress og knebøy, utføres alle med olympiastang (en har selvfølgelig varianter). Så om du ikke kommer til å trene på treningsstudio (hver gang du trener) anbefaler jeg deg å sjekke ut denne siden. Hvilken type klatring er det du hovedsakelig tenker å bedrive? (inneklatring, klippeklatring, buldring) Endret 20. oktober 2010 av blured Lenke til kommentar
Sahnus Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 De tre største basisøvelsene, markløft, benkpress og knebøy, utføres alle med olympiastang (en har selvfølgelig varianter). Så om du ikke kommer til å trene på treningsstudio (hver gang du trener) anbefaler jeg deg å sjekke ut denne siden. Hvilken type klatring er det du hovedsakelig tenker å bedrive? (inneklatring, klippeklatring, buldring) Ok, skal sjekke ut siden. Tenkte å trene inne nå, vet ikke hvor motiverende det er for meg å klatre ute nå i oktober/november. Anyways, jeg kan trene buldring inne like ved der jeg bor så tror nok det blir det. Litt mer teknikk trening enn vanlig klatring. I tillegg har jeg drevet/driver innimellom, med Parkour så noe av teknikkene i buldring er ikke helt "nytt" for meg. Lenke til kommentar
blured Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Heh, det funker når sola steiker på fjellsidene i oktober (((november))). Men er vel mer naturlig å eventuelt begynne med klippeklatring til våren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå