oneroffa Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Kjøpt en 50" LG tv fra Elkjop for litt over 2 år siden, var en spesiell tv med pause og opptaksfunksjon. Betalte 14000kr. For en stund siden så sluttet den ene hdmi kontakten å fungere og den ble sendt inn til service. I forrige uke så fikk jeg beskjed om at de ikke klarte å reparere tv min og at jeg skulle få ny. Jeg sa da at jeg ville ha en med de samme funksjonene, det skulle de undersøke og komme tilbake til. Fikk så en telefon fra de idag med hva de kunne tilby.Fikk beskjed om at den tv som jeg hadde var "one of a kind" så de klarer ikke å skaffe noe som ligner. Det jeg får er en 50" som heter 50PJ350N, som koster 5000 kr hos elkjop.no og en harddisc. Da jeg spurte om jeg ikke kunne få igjen pengene istedet når de ikke klarer å skaffe en lignende tv, men det var den ingen mulighet til ettersom dette kun er en ren omlevering. Stemmer dette? eller har jeg krav til noe mer? Rolf Inge Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Slik jeg ser det så er ikke evt omlevering av tilsvarende stand/type så jeg mener du har krav på å få igjen pengene. Om jeg tolker innlegget ditt slik at du får en TV i samme størelse men tok ikke helt det med at du fikk en harddisk Er det snakk om opptaker eller??? Lenke til kommentar
oneroffa Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Får en harddisk pga den tven som jeg får ikke har innebygd harddisk slik som den ødelagte hadde Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Tre alternativer: - De omleverer til en ny tilsvarende vare(som du sier, tilsvarende spesifikasjoner). - Du godtar tilbudet. Det er lov å si ja. - Du hever kjøpet og du får tilbakebetalt kjøpssummen i sin helhet eller kjøpssum - bruksfradrag + renter fra kjøpsdato(noe som pleier å bli noe over eller noe under kjøpssum). Siden de ikke klarer alternativ 1 så må du selv vurdere om alternativ 2 er en god erstatning. Om pausefunksjonen var en av årsakene til at du kjøpte akkurat den så ville eg ikke ha godtatt noe annet. Da er heving av kjøp det siste alternativet. Men, siden du mest sannsynlig ikke vil ha det de tilbyr så har du rett på pengene tilbake. Hva med å høre med butikken om du kan få velge deg en TV i samme prisklasse som den du kjøpte? Dette gir et par fordeler: - du slipper å krangle angående heving(dette skal du jo slippe uansett, men mange butikker setter seg på bakbena) - de slipper å miste en kunde - de slipper å miste et salg - siden innkjøpspris er lavere en utsalgspris vil det være mer gunstig for dem å inngå en slik avtale enn at du hever kjøpet. Lenke til kommentar
oneroffa Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Jeg sendte en mail til forbrukerportalen og de gir meg rett i at jeg skal kunne heve kjøpet. Se under for svar. Da får jeg ta kontakt med Elkjøp og få igjen pengene mine ************************************************************ Jeg forstår det slik at du har kjøpt en vare som har gått i stykker, og lurer på hvilke rettigheter du har. Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller. Hvis de har akseptert at dette er en mangel de ikke kan utbedre, kan du velge om du ønsker omlevering eller heving av kjøpet. Les følgende info: Det er to vilkår som må være oppfylt: a. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen b. Du må ha klaget (reklamert) til selgeren innen de fristene loven setter. a. Er det en mangel på varen? Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med sikkerhetskrav og forskrifter som er fastsatt av offentlige myndigheter. Problemer som skyldes normal slitasje, ytre påvirkning eller feilbruk fra din side, vil på den annen side ikke være en kjøpsrettslig mangel. Forhold som skyldes manglende vedlikehold, feil bruk eller uhell i din eiertid er altså ditt eget ansvar. b. Har jeg reklamert innen fristen? Når du oppdager at noe er feil med en vare du har kjøpt, må du klage- til selgeren innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selgeren være tjent med så rask tilbakemelding som mulig. I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, er det noen klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt. Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler, radio/tv-apparat, mobiltelefon og byggevarer. Hva kan jeg kreve? Hvis det foreligger en mangel ved et produkt, kan du ha krav på følgende: 1. Holde kjøpesummen tilbake, eller 2. Reparasjon, eller 3. Ny vare, eller 4. Prisavslag, eller 5. Heving av kjøpet, og/eller 6. Erstatning § 29 i forbrukerkjøpsloven bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare. Valgretten er begrenset i de tilfellene hvor for eksempel kjøperens krav på ny vare er umulig å etterkomme (for eksempel på grunn av varens art) eller kravet påfører selgeren urimelige kostnader. Etter gjeldende rettspraksis er det antatt at dersom omleveringskostnadene er betydelig høyere enn reparasjonskostnadene, må du trolig akseptere at selgeren reparerer varen. I øvrige tilfeller vil det bero på en konkret vurdering av om kravet vil føre til urimelige kostnader for selgeren. Du kan be om at selgeren dokumenterer at det vil bli vesentlig dyrere å gi deg en ny vare sammenlignet med reparasjon. Selgeren må sørge for at omlevering eller retting skjer innen rimelig tid, og det skal skje uten kostnad for deg. For standard hyllevarer, kan vi gå ut fra at innen rimelig tid normalt vil være omlag 2-4 uker. Forøvrig vil hva som er rimelig tid, bero på en skjønnsmessig vurdering. Du må for eksempel regne med lengre tid når det er snakk om spesialvarer fra utlandet, sammenlignet med vanlige hyllevarer. Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand. Dersom selgeren enten ikke lykkes i å utbedre mangelen innen rimelig tid eller samme mangel oppstår mer enn to ganger, vil du kunne kreve prisavslag tilsvarende reduksjonen i varens verdi. Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren, og selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen. Dersom du har hatt et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Du må da kunne dokumentere tapet. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet. Hvordan går jeg frem når jeg skal klage reklamere? Dersom du etter dette mener at varen har en mangel, og du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren. Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerportalen.no – http://forbrukerportalen.no/klageguide Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten. Lenke til kommentar
oneroffa Skrevet 23. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2010 Hvordan gikk det? Etter noen hyggelige mail så blir det satt over penger til meg Så jeg er superfornøyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå