Gå til innhold

Problemer med å finne HDD - pc'en finner den men 'mister' den igjen

Fronth

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har to Samsung Spinpoint F3 1TB HDD'er på pc'en min pluss en SSD.

Etter hver reboot finner pc'en kun SSD'en.

Alt jeg trenger å gjøre for at pc'en finner HDD'ene er å sette den i 'hvilemodus' og så starte den igjen.

Altså, ikke egentlig en kjempeproblem men rimelig irriterende.

Setter veldig pris på input! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Du har selvsagt helt rett - blir litt mye gjetting hvis ikke:)

Asus Crosshair IV

AMD Phenom II X4 965 Black Edition

Corsair HX 750W PSU

Intel X25 SSD 40GB

Wondows 7 - 64 bit

Harddiskene er koblet til to SATA porter... har flyttet rundt på begge uten hell. Eller, er ikke helt sikker på hva du spør om når du sier 'hvordan'. Det var kanskje ikke det du mente.

I begynnelsen var problemet mitt at jeg ikke fant HDD'ene i det hele tatt. Jeg koblet tilfeldigvis til en ekstern harddisk fordi jeg var lei av å ha lite lagringsplass og så hey presto fant pc'en begge harddiskene.

Så... virker kanskje som det er et driverproblem da? Jeg kan virkelig ikke si, har lite erfaring med slikt.

Takker for hjelp! =)

Lenke til kommentar
I begynnelsen var problemet mitt at jeg ikke fant HDD'ene i det hele tatt. Jeg koblet tilfeldigvis til en ekstern harddisk fordi jeg var lei av å ha lite lagringsplass og så hey presto fant pc'en begge harddiskene.

Booter du med eksterndisken tilkoblet, eller dukker diskene opp med en gang du kobler til eksterndisken når maskinen kjører?

Når du booter med eksterndisken tilkoblet kan det være at POST bruker litt lenger tid enn vanlig, og gir diskene mer tid til å spinne skikkelig opp. Hvis det skulle vise seg å være tilfelle kan du f.eks prøve å deaktivere "Quick boot" (eller noe liknende) i BIOS.

Lenke til kommentar

Booter du med eksterndisken tilkoblet, eller dukker diskene opp med en gang du kobler til eksterndisken når maskinen kjører?

Når du booter med eksterndisken tilkoblet kan det være at POST bruker litt lenger tid enn vanlig, og gir diskene mer tid til å spinne skikkelig opp. Hvis det skulle vise seg å være tilfelle kan du f.eks prøve å deaktivere "Quick boot" (eller noe liknende) i BIOS.

Nei, booter uten noenting tilkoblet. Eneste måten pc'en klarer å finne harddiskene på er at jeg setter den i hvilemodus, venter til den har 'powered off' og så trykke på en tast for at den skal skru seg på igjen. Da blir de funnet med en gang. Spiller ingen roll hvor lenge dataen står på. De dukker verken opp i BIOS eller diskbehandling frem til det.

Av og til får jeg beskeden 'insert correct boot medium' ved oppstart, selv om det ikke er koblet noenting til usb-portene. Dette pleier å forsvinne ved tvungen restart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...