Gå til innhold

Ustabil prosessorfrekvens

m9788sc

Anbefalte innlegg

Jeg har en HP Pavilion m9788sc, som har et hovedkort med en alvorlig produksjonsfeil. Maskinen har vært inne til reperasjon en gang, hvor det ble byttet ut med nyeste revisjon, men maskinen ble ikke helt bra. Det er ingenting som kommer opp på feilsøking, og jeg har et problem med å bevise feilen.

Det som skjer, er at lyden hakker med jevne mellomrom. Det er ingen forskjell om jeg bruker det integrerte lydkortet, eller om jeg bruker et PCI-E lydkort. Av og til så er det utslag på musepekeren også. Den hakker, ser nesten ut som maskinen skal fryse. Aktiviteten hos prosessen "system interrupts" stiger når dette skjer. Før hovedkortet ble byttet, brukte denne prosessen opptil 20 - 30% før systemet sviktet, og slo seg av. Nå stiger det bare til 1 - 2% før den synker igjen. Det eneste jeg kan peke på, er at prosessorfrekvensen er veldig ustabil. Strømstyringen er satt til "high performance", og den skal kjøre konstant på 100%. Den ligger vanligvis på rundt 90%, men jeg har skjermdump som viser at den har kjørt på så lite som 76% over en lengre periode, på tross av innstillingen.

Se vedlegg. Mitt spørsmål er; hva er normalt? Skal prosessorfrekvensen kjøre på 100% med denne innstillingen - eller ikke?

post-222745-1287414413,162_thumb.jpg

Endret av m9788sc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPUen tar ikke skade av å kjøre absolutt maks hele tiden...

Det som kan ta skade er FET kretsene på hovedkortet som forsyner CPUen med strøm.

I gamle Prescott dagene med Priming så har det blitt noen HK som har måttet bøte med livet grunnet dette.

Lenke til kommentar

Det har ingenting med belastning å gjøre, men strømstyring. Som sagt, så er det en alvorlig feil på hovedkortet. Med strøminnstillingen på høy ytelse, så skal denne prosessoren konstant jobbe med 2.66 GHz, om jeg ikke tar feil? Jeg mener at frekvensen skal være stabil, med mindre man tillater strømstyring som senker og hever frekvensen i henhold til belastning. Med frekvens nede på 76%, så jobber den bare med ca. 2 GHz? Hvis den aldri er på 100%, noe som er tilfelle, så må et eller annet være feil med strømforsyningen fra hovedkortet?

Hvordan er det hos dere da? Ligger frekvensen konstant på 100% med innstillingen på høy ytelse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...