LarsCB Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei! Jeg vet ikke helt om jeg har skjønt ting rett ifht SQL og ASP.NET, men forsøker i allfall på følgende: Benytter SQL Express 2008 og Visual Web Developer 2010 Express. Rettighetstyring på fil/mappe + Tabeller i SQL. Jeg trodde jeg kunne "dra med" domene autentiseringen fra klienten (IE) over ASP.NET og inn i SQL. Men fant ut av noen andre bloger at jeg måtte legge til NT AUTHORITY/NETWORK SERVICE for å få autentiseringen til å virke. I IIS så står websiden til Integrated Windows authentication på Directory Security og Windows under ASP.NET Config (ASP.NET 4.0). Hvordan kan jeg kontrollere rettigheter i SQL i forhold til den autentiserte brukeren? Takk for eventuelle svar/linker til forklaringer -LarsCB- Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Om du kobler til databaseserveren med Server Managment Studio, så ligger brukerene under Security -> Logins. Der kan du søke opp og legge til domenebrukere, eller evt. opprette egne brukere rett i SQL Server. Når det er gjort må du legge til brukeren med rettighetene den trenger til databasen den skal bruke, så skal den kunne koble til. Endret 19. oktober 2010 av MailMan13 Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 29. oktober 2010 Del Skrevet 29. oktober 2010 Det går helt fint å dra brukerid fra lokal maskin, via IIS og over til SQL-server. Det er bare å legge <identity impersonate="true"/> inn i web.config, og bruke Windows Authentication på server. I connectionstrings bruker jeg "Integrated Security=SSPI" Jeg har også en liten label på forsiden min, og i page load legger jeg Protected Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load Label1.Text = System.Security.Principal.WindowsIdentity.GetCurrent().Name End Sub Det gjør det enkelt å sjekke hvilken bruker jeg sender videre til SQL, og som må gis tilgang der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå