Gå til innhold

[LØST] PS CS5 - Størrelse på bilde

1 stemme

1. 1. svarte du før eller etter den var løst?

• Før
      1
    • Etter
      0

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal lage en plakat, og den skal være i A3 og A2. Men!

Når jeg starter PS, og skal ha en ny fil, så vil jeg lage den i en bestemt størrelse. Hvordan stiller jeg inn at den skal være akkurat i A3-format?

Detaljer

Størrelse på plakat: A3 og A2

Photoshop-versjon : Adobe Photoshop CS5

Kvalitet : Høyest mulig

Endret av diskutant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vet hvor stor A3 og A2 er i cm eller mm så kan du trykke på "new" og velge cm eller mm ved siden av der det står width og height.

Kvaliteten på bildet bestemmer du etter at du er ferdig med bildet ditt. Da velger du fra fil taben "save as" og velger .jpg eller noe sånt og så kommer det opp et nytt vindu der du kan velge kvaliteten på bildet.

Lenke til kommentar

Wikipedia har svaret - 420 x 297mm.

Edit: Husk - et digitalt bilde har ingen fysisk størrelse i cm - det har størrelse i pixler. Millimetermål gir derfor kun mening gitt en dpi - punkter pr. avstandsenhet.

For å få antall punkter - gang opp mål i cm med dpi og del på 2.54 (det er 2.54cm/tomme).

Så - for å få målene her i 300dpi: 42cm * 300 px/tomme / 2.54 cm/tomme = 4960.6px, ganger 29.7 * 300 / 2.54 = 3507.9px

Du skal altså ha et bilde på 4961x3508 pixler.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åpne Photoshop, velg: file -> new -> i dialogboksen velger du: preset -> international paper -> der velger du ønsket papirformat A2,A3,A4 osv.

Oppløsning på bildet velger du når du oppretter dokumentet i photoshop. I samme dialogboks som du valgte papirformat, velger du nå "resolution". Til trykk er 300dpi (dots per inch) det du vil ha, i Photoshop benevnt som "pixels/inch".

I "color mode" velger du RGB eller CMYK avhengig av hvordan bildene skal trykkes ut. I proffprinting er CMYK vanlig. Ta kontakt med leverandøren av trykkene dine, og undersøk hva slags fargemodus du skal velge. Skal du printe selv er jeg litt usikker på om RGB eller CMYK er gunstigst. Kommer vel an på printeren din og fargebehandlingen i systemet ditt som helhet. Edit: Og fargedybden burde være 16 bit.

Leveringsformatet må du også undersøke med leverandøren din. Når jeg har levert bilder til trykk vil de som regel ha pdf (ja, pdf, ikke psd).

ames

edit: leif

edit2: la til om fargedybde.

Endret av a_m_e_s
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trondster og ames -takker!

Det var egentlig den jeg lette etter, i new file-menyen, men fant det ikke pga jeg ikke dro tråden mellom "national paper" og papirstørrelse :blush:

men takk for godt svar!

Oppdatert til:

[LØST]

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...