Gå til innhold

Reparasjonstid mobiltelefon - Moobi

daruu

Anbefalte innlegg

Hei.

Kameraet streika på min nokia 5800, og den ble da sendt inn til moobi for reperasjon.

Den 29.09.2010 mottok de mobilen. Den 04.10.2010 ble mobilen sendt til ekstern reperasjon, og den 05.10.2010 ble reperasjon påbegynt hos produsenten.

Siden den gangen har det ikke skjedd noen oppdateringer i saken, så jeg tok kontakt med moobi og spurte hvorfor det tok så lang tid. De kunne ikke si noe mere enn at deres teknikere ikke greide å reparere den så den ble oversendt ett verksted som kunne mere om den (går utifra at det er nokia selv). De hadde heller ingen formening om hvor lang tid det da ville ta før den ble fikset.

Så spørsmålet mitt egentlig da er, hvor lang tid kan de bruke på å fikse mobilen min før jeg evt har rett på en ny en/heve kjøpet?

Har heller ikke fått noe tilbud om lånetelefon i denne perioden(har jeg ikke krav på det?)

- Daruu

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge Forbrukerrådet så er rimelig servicetid å anse som innenfor fem uker. Tar det lenger tid, kan du kreve å få hevet kjøpet.

Og som darket sier; Du må selv spørre om lånemobil. Men om du gjør det, og reparasjonen har tatt mer enn en uke, så har du rett på en mer eller mindre tilsvarende lånegjenstand med mindre det volder forhandleren "urimelige kostnader" i følge Forbrukerkjøpsloven. Og da kan man jo prøve å tolke det...

Lenke til kommentar

Takk for svarene, er nå ikke så farlig det med lånetelefon da jeg har en jeg kan bruke uansett, bare mente det var noe jeg hadde krav på :)

Men om de da ikke greier å reparere den inne disse 5 ukene da, og jeg velger å heve kjøpet(hvis det nå er så jeg kan gjøre det) hvordan blir det da siden jeg kjøpte telefonen med abonnement og bindingstid? Får jeg isåfall kun igjen de 400,- jeg betalte for den, eller får jeg igjen hele verdien til telefonen?

Lenke til kommentar

Så det vil da si at jeg uansett ikke får igjen mere enn 400 for den(om det nå blir så de ikke får til å reparere den snart da)?

Det hørtes igrunnen urimelig ut, da den billigste like telefonen enda går for ca 2100kr ifølge prisguide...

Betalte jo 289,- i måneden ett år på abbonementet, som forøverig bindingstiden har gått ut på nå.

Lenke til kommentar

Så da har igrunnen alle som kjøper telefoner billigere med abonnement regelrett bæsja seg selv kraftig på leggen da(om den en gang skulle gå istykker)...

Verkstedene kan i teorien bruke så lang tid de vil på å reparere den, siden kunden har valget mellom å vente og få igjen en brøkdel av telefonens reelle verdi...

Høres veldig urimelig ut.

Endret av daruu
Lenke til kommentar

Så da har igrunnen alle som kjøper telefoner billigere med abonnement regelrett bæsja seg selv kraftig på leggen da(om den en gang skulle gå istykker)...

Verkstedene kan i teorien bruke så lang tid de vil på å reparere den, siden kunden har valget mellom å vente og få igjen en brøkdel av telefonens reelle verdi...

Høres veldig urimelig ut.

Tja, eller du kan kreve omlevering, eller foreta dekningskjøp og kreve erstatning.

Lenke til kommentar

Så det vil da si at jeg uansett ikke får igjen mere enn 400 for den(om det nå blir så de ikke får til å reparere den snart da)?

Det hørtes igrunnen urimelig ut, da den billigste like telefonen enda går for ca 2100kr ifølge prisguide...

Betalte jo 289,- i måneden ett år på abbonementet, som forøverig bindingstiden har gått ut på nå.

Du kan få igjen mer, har vært en lignende sak oppe hos FTU: http://www.dagensit.no/article1976141.ece?WT.mc_id=dn_rss

Men, det er ikke alltid man får mehold, så jeg ville sett litt på disse to sakene:

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2009001243&

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfinnsyn.ashx?response=arkivsak_detaljer&arkivsakid=2010000060&

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...