Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sliter med PC bygging

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte masse deler fordi jeg trodde pc bygging var lett, men der tok jeg feil :p

Har holdt på hele helga nå og har klart å fått maskinen i gang men jeg får bluescreens

Jeg lurer på om det er V4 eller V5 mitt pci express HD 5850 skal i i utgangen på strømforsyningen? Å rammen er det bare å putte i uten noe ledninger fra den? Har 4 ram stasjoner og bare 1 ram brikke på 4gb her. Aner ikke hvilken av de jeg skal ta, de er blå og svarte.

Takk på forhånd

Endret av Overdox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

List opp hvilke komponenter du har.

Når det gjeller rammen så skal du ha den inn i DIMM1. Hvilken som er det hos deg står i manualen til hovedkortet.

Når du sier V4 og V5 så er det sikkert navn på tilkoblingene på strømforsyningen?

5850 har 2 eksterne strømtilkoblinger som er 2 stk 6pins, begge skal ha strøm.

Er det 1 stk. 8pin og en 6 pin (avhengig av produsent) så fungerer det med 2 stk. 6 pins men du mister da muligheten for strømstyring hvis du skal overklokke.

Sjekk at du har koblet til alle steder på HK som skal strøm ofte 2-3 steder.

Lenke til kommentar

Bygget selv min første PC for ca en måned siden. Mine problemer var5 at jeg hadde dratt for hardt i strømkablene, så jeg hadde dratt de litt ut av PSUen for å få festet de til komponentene. Dette problemet får du ikke om du ikke har modulær PSU. Jeg fant også ut at selv om RAM-brikkene er godt nok ned i sporene til HK, er ikke dette det samme som at brikkene er godt nok nede. Måtte skubbe brikkene enda hardere for at maskinen i det hele tatt skulle POSTe. Håper virkelig du klarer å finne ut av dette, følelsen av å sitte med DYRE problemer man ikke helt føler man mestrer er vondt. Legg inn hvilke komponenter du har, så blir det litt lettere å hjelpe. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Pc innmat skal ha varsom håndtering. De fleste nye PCi Ex. Kort skal ha 12V. Skal forresten stå PCi Ex. på selve kabelen.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

kommer du så langt som å komme inn i BIOS? kan se om du har mulighet til å kjøre en diagnose på minnet og cpu og harddisk, og hvis det er en eldre harddisk, med et os på og drivere til andre komponenter, så må du formatere den disken og legge inn windows? på nytt.

For å se om det er harddisk eller komponent relativt kan du legge linux, ubuntu på en minnepenn med universal USB installer (google) og se om du får starta det da.

Lenke til kommentar

Hei! Sorry for sent svar, har ikke hatt internett i det siste

Jeg fikk fjernet bluescreenen pga ledningene var ikke ordentlig i PSUen

Så fikk jeg installert Windows

Men nå kommer jeg ikke inn i Windows lenger :S Bluescreenen kommer ca i windows loadingen, noen ganger er jeg heldig å kommer inn men da er det bare noen sekunder før bluescreen.

Jeg kommer inn i BIOS og den finner komponentene

Forresten det var V3 og V4 utganene hette på PSUen'

Setter pris på svar! og takk for de svarene her

Edit: har bare prøvd med en splitter ny harddisk

Ja, siden det er ny harddisk måtte jeg installere Windows 7 på nytt på den. Så fikk jeg installert hovedkort og skjermkort driver så den fikk oppdatert alt. Men dagen etter kom bluscreenen :S

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

Komponenter:

Sapphire radeon HD5850

Samsung F3 1TB

AMD Phenom 2 X4 965

ASUS M4A87TD EVO, Socket-AM3

Chieftec Super Series 750W PSU modular

Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9

edit: cpu kjøleren ble fjernet og satt på plass noen ganger under byggingen, må man ta ny kjølepasta da? kan det skape problemet?

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

Uten å vite helt sikker så ville jeg trodd det mest sannsynlig er skjermkortet som har en feil.

Prøv dette i en annen PC helst en med HD 5000 serien i fra før så du ikke installerer nye drivere hos den du tester dette hos. Har du et gammelt skjermkort så prøv det i din først.

Men husk at du må ha tilkoblet 2 stk. 6 pins eller en 6 pins og en 8 pins strømforsyning til 5850 kortet.

AMD Phenom 2 X4 965 har normalt med stock vifte 40C og over, ikke nødvendig å ha på mer kjølepasta hvis det ikke er gnidd for mye utover og du kan se metallet.

Lenke til kommentar

Uten å vite helt sikker så ville jeg trodd det mest sannsynlig er skjermkortet som har en feil.

Prøv dette i en annen PC helst en med HD 5000 serien i fra før så du ikke installerer nye drivere hos den du tester dette hos. Har du et gammelt skjermkort så prøv det i din først.

Men husk at du må ha tilkoblet 2 stk. 6 pins eller en 6 pins og en 8 pins strømforsyning til 5850 kortet.

AMD Phenom 2 X4 965 har normalt med stock vifte 40C og over, ikke nødvendig å ha på mer kjølepasta hvis det ikke er gnidd for mye utover og du kan se metallet.

Jeg skjønner ikke hva du mener med 6 pings og alt det der :p

Lenke til kommentar

"Manualen" til skjermkortet er det dårligste jeg har sett. Kan ikke kalles manual engang, er bare et lite bilde med masse piler og streker..

Skjermkortet er vel den eneste komponenten jeg er usikker på om er koblet riktig, de andre komponentene er jeg ganske sikre på.

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

Hadde lignende problemer som deg og etter uker med med testing og flytting av komponenter viste det seg at det var overgangen en kobler HDD led, power or reset knappen til hovedkortet som hadde for dårlig kontakt.

Løsningen var enkelt nok å droppe overgangen og koble ledningene direkte i pinnene på hovedkortet.

Har samme hovedkort som deg og antar da at du bruker samme overgang.

Lenke til kommentar

jeg fikk med 2 kabler i skjermkortet, jeg prøver bruke disse nå. Skal 2 av dem i skjermkortet og 1 i PSUen eller omvendt? FOr det er 2 utganger på skjermkortet til ledninger

Hadde lignende problemer som deg og etter uker med med testing og flytting av komponenter viste det seg at det var overgangen en kobler HDD led, power or reset knappen til hovedkortet som hadde for dårlig kontakt.

Løsningen var enkelt nok å droppe overgangen og koble ledningene direkte i pinnene på hovedkortet.

Jeg har bare power i der. De andre er bøyd litt nedover så får ikke koblet til, hovedkortet kom slik, vet ikke hvorfor de er bøyd..

Bruker ikke overgangen

Endret av Overdox
Lenke til kommentar

jeg fikk med 2 kabler i skjermkortet, jeg prøver bruke disse nå. Skal 2 av dem i skjermkortet og 1 i PSUen eller omvendt? FOr det er 2 utganger på skjermkortet til ledninger

Jeg har bare power i der. De andre er bøyd litt nedover så får ikke koblet til, hovedkortet kom slik, vet ikke hvorfor de er bøyd..

Helt nede i høyre hjørne på hovedkortet SKAL ledningene HDD led, Power og reset kobles til. Alle kabinett har slike kabler, enkelte har i tillegg en speaker kabel. Disse kablene må kobles på riktig plass men det kan være vanskelig å få de på plass pga. tilkomst. Se i hovedkortmanualen hvor de enkelte kablene skal kobles og dropp overgangen hvis du har en slik.

Lenke til kommentar

På skjermkortet har du 2 strømkontakter, du burde også ha 2 kontakter fra power supply som er merket PCI Express og som passer inn i disse 2 kontaktene.

Lønner seg ikke å bruke overganger her hvis man ikke er nødt (dvs mangler PCI Express kontakter fra power supply)

Du kan også prøve med kun 1 ram brikke hvis du har flere, ram kan ofte være synderen for rare feil.

Er det en piratkopi av windows, prøv med en annen, evt brenn på en ny cd og legg inn på nytt.

Du trenger ikke kople i annet enn power av de små kontaktene.

Endret av Actibus
Lenke til kommentar

Det er 2 stk. 6 pins kontakter bakerst på skjermkortet.

Disse skal kobles med kabel med 6 pins plugg til strømforsyningen eller overgang fra annen kabel fra strømforsyningen. Begge 6 pins kontaktene bak på kortet må ha strøm. Altså du må koble begge til PSU.

Nye strømforsyninger har som regel egne PCIExpress 8 pins utganger og da følger som regel ledninger med plugg til dette. Jeg tror din har 4 slike utganger på PSUen som det står PCIExpress på. Ellers kan det hende du må bruke overgang fra 4 pins molex plugg til 6pin PCIE plugg.

connector%20description_02.jpg

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

På skjermkortet har du 2 strømkontakter, du burde også ha 2 kontakter fra power supply som er merket PCI Express og som passer inn i disse 2 kontaktene.

Lønner seg ikke å bruke overganger her hvis man ikke er nødt (dvs mangler PCI Express kontakter fra power supply)

Du kan også prøve med kun 1 ram brikke hvis du har flere, ram kan ofte være synderen for rare feil.

Er det en piratkopi av windows, prøv med en annen, evt brenn på en ny cd og legg inn på nytt.

Du trenger ikke kople i annet enn power av de små kontaktene.

Hei,

det er de pci express kablene jeg fikk med PSUen jeg vanligvis brukte til skjermkortet. Det er bare det at jeg ikke vet om det er V3 eller V4 jeg skal koble dem til i PSUen, den ene er blå og andre rød.

Nå prøvde jeg med kablene fra skjermkortet men tror de trengte overganger og slikt, virka mer stress. Jeg har bare 1 ram brikke, på 4gb.

Ja det er pirat kopi men kan prøve med en annen windows da :p

Lenke til kommentar

Jeg bruker aldri reset. Jeg har bare i power. De andre er bøyd så får ikke koblet så mye til der. Hvorfor er det viktig med lys på harddisken ?

Om du bare bruker power knappen er det selvfølgelig OK. Det virker ikke som du bruker overgangen som var defekt hos meg så da er det tydeligvis andre ting som forårsaker problemene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...