???????? Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei! Jeg har en kolonne med navn på måneden der en registerering ble gjort. Så ønsker jeg å lage en graf som viser hvor mange forekomster det er av hver som et kakediagram. Kolonnen ser slik ut: Jan Jan Feb Aug Jan Feb Mar Des Jan Feb Finnes det noen enkel måte å løse dette i Excel? Neste ledd er at jeg skal gjøre det samme med registrerings kode, der det kan være mange forskjellige koder. Så trenger noe som automatisk teller opp antallet forekomster i kolonnen og lager en graf av det. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg tror jeg vil anbefale følgende: Først, lag en liste over alle de ulike kriteriene, eller månedene i dette tilfellet. Det kan du gjøre manuelt, eller du kan bruke avansert filter funksjonen (Kopier til annet sted, bare unike poster). Deretter kan du bruke antall.hvis funksjonen for å telle antall forekomster av hvert kriterium. Går ut fra at du har den komplette listen i kolonne A. Dersom du har listen over måneder i G1-G12 lager du antall.hvis formelen i H1-H12. Celle H1: =antall.hvis(A:A;G1) Kopier denne nedover til H12 for å få komplett oversikt. Lag deretter diagram ut fra denne listen. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Bruk en pivot-tabell / pivotdiagram til dette. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå