ChristR Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Hei! Emnet er jeg ikke spesielt fornøyd med, men men. Det har seg slik at jeg signerte kontrakt for leiligheten min da presset på leiemarkedet var som verst. Jeg fant en av få ledige leiligheter i Tr. Heim, og gikk for den. Det viste seg tidlig at utleier var opptatt av egen vinning. Jeg signerte kontrakten den 16/08, og betalte full månedsleie for august. Det vil si at jeg betale for 16 dager da jeg ikke en gang hadde bodd i leiligheten. Jeg vet at utleier ikke kan kreve dette, men jeg begynte på studiene et par dager etterpå, og var desperat. Jeg ville ikke lage bråk allerede, og hadde nok ikke fått leiligheten hvis jeg hadde sagt nei. Men uansett. De ekstra pengene jeg betalte har jeg for lengst glemt. Likevel har jeg utleiers opptreden friskt i minne. Jeg betalte inn et slags depositum. Men den står ikke på en depositumskonto med mitt navn og utleiers navn på. Den står på en såkalt sikkerhetskonto som kun står i utleiefrimaets navn. Dette har jeg kontrakt på, og det står at pengene skal tilbakeføres til meg når leieavtalen går ut. Leieavtalen opphører 30/06. Da skal leilighetene selges. Det jeg ser for meg da, er at AS'et blir splittet opp, avviklet eller slått konkurs, og da sitter vel jeg rimelig dårlig i det? Jeg ser jo på pengene jeg har betalt inn til de som en fordring, og hvis firmaet slåes konkurs, mister jeg vel fordringen? Endret 18. oktober 2010 av Rs125 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Du kan forlange bank-garanti på pengene. Du kan også ta en kredittsjekk på firmaet på 1881.no. At du betalte full leie for halve august forteller at utleier er en grådig slask. Men det er tilbud og etterspørsel. Utleier ønsker å tjene mest mulig. Uansett er dette en egen sak. Hvor mange måneder med husleie dreier det seg om? Du kan jo bare holde tilbake de siste månedene med husleie... Dersom firmaet går konkurs, så kan du ta kontrakten med deg til bobestyreren og se om det er noen penger igjen. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Dette depositumet er 2 månedsleier, og jeg vurderer å holde igjen de to siste månedsleiene. Burde jeg advare utleier om at jeg kommer til å gjøre det? Hvilke konsekvenser kan det ha for meg? Kan jeg bli kastet ut? Eller kan jeg miste deler av depositumet? Endret 18. oktober 2010 av Rs125 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Gå i dialog med huseier når tiden nermer seg. Eks. 3 mnd før. Forlang bankgaranti på depositumet skriftlig. Når du ikke hører noe, så send et nytt brev med varsel om at du holder tilbake husleie fordi du er urolig når du ikke har fått svar på brev nummer 1. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Høres fornuftig ut! Takk for hjelpen! Satser på at utleier ikke før til å "fool me twice", for da er det jo shame on me! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Depositum er penger som juridisk sett tilhører deg, men som du ikke har fri rådighet over. Dersom depositumet hadde vært satt på en særskilt konto ville dette ikke vært et problem - etter husleieloven skal depositum settes på konto i leierens navn. Konkursboet til huseieren ville da kun vært i samme stilling som huseieren i forhold til depositumet. Hvis depositumet står på en "sikkerhetskonto" spørs det hva slags konto dette er. Hvis det er det advokater kaller en "klientkonto" (konto for betrodde midler) og selskapet ikke har tatt ut penger fra kontoen vil du ha separatistrett til beløpet ditt så lenge det er i behold på kontoen. Hvis det er flere som har midler på kontoen vil alle ha separatistrett så lenge alles beløp dekkes. Separatistrett betyr at du har rett til å ta det beløpet uten å måtte dele. Hvis depositumet er satt på en alminnelig driftskonto der firmaet tar ut og setter inn penger vil du bare ha det som kalles dividenderett. Dividende vil si at du får en forholdsmessig andel av selskapets eiendeler. Hvis din gjeld er 1% av firmaets gjeld (etter separatistkrav og prioriterte krav) og firmaets eiendeler er 10k etter at separatistkrav og høyere prioriterte krav er fordelt, så vil du kunne få igjen 100,-. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå