Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan uttale Oslo-R?

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung mann, for tiden student, som har bodd i Oslo helt siden jeg var 5 år. Mine første fem år bodde jeg i Kristiansand og der lærte jeg meg også å snakke. Spesiellt å skarre.

Nå er jeg godt oppe i tjueårene, men jeg skarrer fortsatt. Som sagt har jeg bodd i Oslo i godt over 15 år nå, men fortsatt skarrer jeg. Resten av språket mitt er så "østlandsk" det kan bli, men med en gang jeg sier ord med R, så er det noe som skurrer. Folk klarer ikke å høre hvor jeg er fra. Jeg snakker østlandsk med skarre-R og det høres ikke bra ut.

Når jeg hører opptak av min egen stemme klarer jeg ikke å identifisere meg med den. "Den er ikke meg", stemmen oppe i hodet mitt skarrer ikke og det er fryktelig irriterende å ikke være fornøyd med sin egen stemme.

Som "fattig" student har jeg dessverre ikke råd til logoped og må derfor ta tingene i egne hender. Håper dere kan hjelpe.

Hvordan er det egentlig man lager nøytrale Oslo-R'er? Hvordan sitter tungen, hvordan er åpningen på munnen osv osv. Prøv å forklare det så godt dere kan.

Tusen takk for hjelpen om dere gidder å hjelpe, jeg setter virkelig pris på det! :w00t:

Forresten, det hadde vært utrolig fint om noen kunne tatt opp en sånn rrrrrrrrrrrrrrrr-lyd som folk pleide å erte meg med på barneskolen. Når jeg en gang (om ikke lenge forhåpentligvis) vet hvordan man uttaler r, så kan jeg bruke den for å sammenligne. Når jeg klarer å lage rrrrrrrrrrrrr-lyd, vet jeg at jeg er i mål. :thumbup:

Endret av osloduden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må bare spørre, har du tenkt å bevisst rulle på Rrrrr hver gang du sier r? Om jeg forstår deg rett er problemet at du ikke vet hvordan du skal rulle på R-en? What? Jeg er bergenser og jeg klarer utmerket godt å rulle på r-en om ønskelig. Uansett, det ligger vel utallige intervjuer av Jens Stoltenberg på youtube.

Dette med at stemmen din ikke er lik på opptak og i hodet er helt normalt. For å være helt ærlig ser jeg ikke problemet her. Hva er gale med å skarre på r-en? Hvis det er fordi folk ikke hører hvor du er fra, hvorfor bry seg? Hvor mange ganger får man stilt et spørsmål om hvor man er fra.

Lenke til kommentar

Beklager, mente ikke å gi inntrykket av at jeg synes det er feil å skarre. Å skarre er bra hvis det passer deg og språket ditt.

Tenk deg hvordan det ville vært å plutselig ikke kunne si "jenten" og "avisen". Du klarer bare å si "jenta" og "avisa", selv om du føler for å si "jenten" og "avisen". Du føler at noe er feil hver eneste gang du snakker, men likevel klarer du ikke å endre det. Sånn føles det for meg å måtte skarre.

Jeg er jo selvfølgelig klar over at det ligger masse intervjuer osv av folk som lager Oslo-R på Youtube, problemet er at det går for fort. Og nei, jeg klarer ikke å rulle på r-en slik som er vanlig i Oslo. Det er det jeg ber om hjelp med.

Du får kanskje ikke spørsmål om hvor du kommer fra så ofte fordi du bor i Bergen og snakker bergensk, men når man snakker en merkelig blanding av to vidt forskjellige dialekter som folk ikke klarer å plassere, er det ikke rart de blir nysgjerrige. Folk fra Oslo lurer på hvor jeg er fra, og jeg føler meg så "Oslosk" man kan bli.

For folk flest er ikke det noe stort problem at stemmen høres litt annerledes ut i hodet enn fra munnen, men for meg er det et problem. Stemmen min krasjer med min egen identitet. Derfor vil jeg fikse det og ber derfor om hjelp med det.

Endret av osloduden
Lenke til kommentar

Jeg er også bergenser og jeg klarer også å rulle på r-en. Nå er jeg heller ikke en av dem som skarrer mest til vanlig. Jeg skal prøve å forklare hvordan JEG ruller på r-en (er ikke sikkert dette er en universell oppskrift):

1. Åpne munnen på vidt gap og si aaaaaaa som du ville gjort hos tannlegen som barn.

2. Hold lyden (skal egentliv være en ææææææææ-lyd da, men det hører du selv) mens du lukker munnen omtrent halvveis igjen, og tungen går opp.

3. Tungen skal nå være løftet slik at den nesten berører området som er rett bak fortennene dine oppe.

4. Nå skal du "vibrere" på tungen. Denne bevegelsen skal begynne med en gang tungen går opp. Jeg aner ikke hvordan det ser ut, eller hvordan det gjøres. Men det er denne vibreringen som skaper en kontinuerlig rulle-r.

Det er egentlig alt. Gjør du det riktig vil det egentlig minne veldig om en katt som lager en slik truende lyd for å advare andre dyr. Vet ikke om du har hørt det. Ellers vet du selvsagt selv hvordan det høres ut.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hva vil du oppnå med dette? Du nyter mye mer respekt av å være en ekte Kristiansand-væring enn å være en fake Oslo-gutt, eller mann. Vær stolt av dialekten din, den identifiserer deg som person. Har veldig liten repsekt for de som flytter til Oslo og skal prøve å late som om de er fra byen når de egentlig ikke er det.

Lenke til kommentar

Vil legge til at jeg ikke egentlig har noen formening om hvorvidt trådstarter burde prøve å forandre dialekten sin eller ikke, men liker veldig godt at folk er stolte over dialekten sin og ikke for harde livet prøver å passe inn.

Jeg har dog fått inntrykk av at trådstarter snakker østlandsk på alle måter med unntak av r-en, og siden dette høres rart ut (får bli opp til hver enkelt å bedømme, men trådstarter synes i alle fall at det høres rart ut) ønsker han å lære seg oslo-r. Ser ikke noe problem i dette, egentlig. Et alternativ blir å snakke som en kristiansand-væring fullt og helt, men det blir kanskje litt rart om han helt til nå har snakket som en oslo-væring (med unntak av r-en).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...