AudunXetrov Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 A wild Wall of Text appears! Tiden har kommet for at jeg trenger en ny PC. Er dessverre ikke helt pro på hardware ennå, så håper det er mulig å få noe hjelp her PCen skal fortrinnsvis være en gaming-PC. Den trenger ikke være fullpakket av alt det nyeste og kraftigste, men jeg ser helst at den skal kunne kjøre nyere spill med god grafikk uten å slite med det. Siden jeg hovedsaklig lever på studielån og det jeg har av sparepenger, håper jeg å ikke måtte bruke mer enn ca 4000 på den, men kan si jeg har et budsjett på rundt 5-6000. Jeg tenkte å gå for Intel-basert hardware, men er selvfølgelig åpen for AMD også. Jeg har ikke noen umiddelbare planer om overklokking, men hadde vært fint å ha mulighet for dette. Jeg planlegger i tillegg å bygge PCen selv. Trenger først og fremst ny prosessor og RAM, nytt skjermkort, og nytt hovedkort til alt dette. Det kan også hende at jeg bør investere i nytt kabinett. For øyeblikket har jeg et Cooler Master Centurion 534-kabinett, og en 500-watts PSU fra NorthQ. Regner med at denne PSUen burde holde for en PC som ikke skal pakkes full av det kraftigste uansett? Har også to 1GB RAM-brikker, som kan brukes i tillegg til nye, om jeg kjøper et hovedkort med nok kanaler. Jeg tenkte noe som dette: Skjermkort: GTX460 eller muligens GTX260 Prosessor: i3 540 eller i5 650 (er det noen nevneverdig forskjell på disse annet enn litt forskjell på klokkehastigheten?) RAM: Tenker 4 GB burde holde. F.eks. to slike. Vet ærlig talt ingenting om forskjellige merker og typer RAM. Kan evt. kombineres med de jeg allerede har? Hovedkort: No idea. Et som passer til komponentene Høres dette OK ut, eller er jeg helt på jordet? Hvilket hovedkort burde jeg satse på? Og burde jeg skaffe et nytt kabinett? Det er det jeg kommer på for øyeblikket. Håper det er noen som orker å lese alt dette og hjelpe en stakkar som frykter at hovedkortet holder på å dø Lenke til kommentar
robin740 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hei! Et tips er at du bør bestille alle delene dine fra samme plass helst, så slipper du å bruke store deler av budsjettet på frakt. Også kan det være lurt å høre med kompiser om de skal bestille noe så kan dere dele frakten. Jeg ville ikke gjort så veldig mye ut av det, ville bestilt dette; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=606614 Mvh Robin Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Når du har et såpass lavt budsjett bør du absolutt gå for AMD. Folk overvurderer CPUens viktighet til gaming hele tiden, men det er ikke mange frames per sekund ekstra du får i et Intel-system vs AMD. Har ikke tid til å sette opp noe system nå, men jeg ville gått for et GTX460/HD5850, et Asus M4A785TD-V EVO (har det selv, ser ingen grunn til å velge noe dyrere med mindre en vil kjøre CFX/SLI), noe billig 1333Mhz RAM og en Phenom X4-prosessor. Litt usikker på PSUen din der, men tror den vil holde denne generasjonen også. Det det komer ann på er jo antall amper på 12v-railen, men har ikke tid til å finne noe info nå. Endret 18. oktober 2010 av Benny 1 Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) AMD Phenom II X4 965 - 1 224,- GTX 460 768 MB - 1 192,- 768 MB versjonen av GTX 460 har noe mindre minne (duh) men også noe mindre ROP's, som utgjør en liten forskjell i ytelse. Dog dette er snakk om få prosent (Sammenligning) i forhold til at man kan spare mange hundrelapper på å velge 768 MB i forhold til 1 GB versjonen. Hovedkort: Velg og vrak. Mitt tips er å finne et hovedkort med SLI muligheter, slik at du kan enten kjøpe 2 skjermkort nå eller senere. (Disse blir sikkert å selge for under 500kr brukt når neste generasjon kommer en gang til neste år.) PSU vil nok holde både for både 1 og 2 skjermkort. RAM'en vil nok ikke få noen fartsbøter, men tviler sterkt på at det vil være en flaskehals likevel. Om den kan brukes med det du har fra før tviler jeg på. da du nok har DDR2 RAM fra før. Ellers er det jo forsåvidt fort gjort å teste. 4GB holder i bøttevis uansett. Edit: Med dette (2 skjermkort) er du fremdeles på 4000-4500 . Dog ville ventet til neste uke og se om HD6000 lanseringen flytter på noen priser, spesielt i akkurat dette sjiktet. Endret 18. oktober 2010 av Crazymech Lenke til kommentar
AudunXetrov Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Ok, så noe som dette? Prosessor: AMD Phenom II X4 965 - 1 224,- Skjermkort: GTX 460 768 MB - 1 192,- RAM: Corsair VS 4096M SO DIMM DDR3 1333Hz , 2x2048 SO DIMM - 581,- Det hovedkortet du nevnte, Benny, står at det støtter Phenom II X4 (men det er også det kraftigste det støtter), men det står også at det har sokkel AM2+. På prosessoren står det at den krever sokkel AM3. Jeg blir forvirret - funker det eller ikke? Jeg tenkte også at det hadde vært greit å ha mulighet for flere skjermkort etterhvert, så om det er mulig å få et hovedkort med støtte for dette, og en AM3-sokkel, for en grei penge, hadde det vært strålende. Vet dog ikke så mye om hovedkort, så det er ikke bare-bare å finne frem i jungelen av tilsynelatende like kort. Ellers lurer jeg på om det er noen fordeler ved å kjøpe ATI/AMD skjermkort hvis jeg skal ha AMD-prosessor, kontra å kjøpe nVidia? Also, er det noe spesielt jeg burde tenke på med tanke på kabinett? Jeg får forresten studentrabatt der de har det - er det noen nettbutikker som selger PC-komponenter som gir det? Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) M4A785TD-V EVO er AM3 jo: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=487825 Her har du et fint hovekort som støtter full-speed SLI/Crossfire: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513307 Er ikke noe gevinst i å kjøre AMD+AMD/ATI kontra AMD+Nvidia nei. Se litt på forskjellige kabinetter du liker og sjekk reviews av dem for å sjekke hvordan det er med kabling/plass osv. Det går alltid ann å få skjult det meste av kabler (har kabbis fra 80/90-tallet og null synlige kabler der), men mange nyere kabinetter har jo spesielle løsninger for å gjøre det hele lettere osv. Dustin hadde stundentrabatt sist jeg sjekket. Edit: Ah, RAMen du har valgt der er feil, men det er ikke så rart da Amentio sin nettside er noe dritt å finne ting på. Her har du noen brikker som funker: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=605846 Endret 18. oktober 2010 av Benny Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Studentrabatt på Amentio? Hvordan? Lenke til kommentar
AudunXetrov Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Studentrabatt på Amentio? Hvordan? Ikke på Amentio, nødvendigvis. Jeg sa at der hvor de har studentrabatt, får jeg det. Amentio hadde ganske ræva side, ja. Umulig å finne noe som helst, halvparten av produktene har ikke utvidet info, og de som har det er bare half-assed. Stod AM2+ på det første hovedkortet på Amentio, men ser det står AM3 på Komplett. Jeg mente jeg hadde hørt noe om at det gir bedre ytelse å kombinere AMD prosessor med ATI/AMD skjermkort, og Intel prosessor med nVidia skjermkort, fordi de jobbet bedre sammen, men det er ikke riktig? Sant, Dustinhome har studentrabatt. Skal kikke litt på priser der. Det siste hovedkortet du linket virket skremmende dyrt Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Det var noen rariteter med AMD CPU + Nvidia GPU(ikke ATI faktisk.. tror eg!) skjermkort eller noe sånt for en stund siden. Men det var ikke snakk om så altfor mye.. Du kan grave litt på tomshardware eller anandtech om det. Leste et par artikkler/analyser. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Sorry for OT, men hvordan får jeg studentrabatt fra Dustinhome? Lenke til kommentar
AudunXetrov Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Etter å ha sett litt mer på hovedkortet, ser det ganske epic ut, og ser ut som noe jeg kan ha noen år fremover. Det burde være mer enn nok USB-porter, hvorav 2 er USB 3.0, og tror 4 kanaler til RAM skulle holde i lang tid. Veldig varierende priser på DustinHome, noe var litt billigere mens noe var merkelig mye dyrere. Var umulig å se hvor mye det ble med studentrabatt, though. Men uten studentrabatt havnet følgende på 4584 kr: Hovedkort: GIGABYTE GA-790FXTA-UD5 790FX AM3 ATX Prosessor: AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX Skjermkort: GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 768MB PCI-E DVI/HDMI RAM: CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL8 (2X2GB) Prisen er omtrent det samme som på Komplett, og jeg tror som sagt det der er uten studentrabatten. I tillegg får jeg gratis frakt. Hvordan ser dette oppsettet ut? Vil det funke bra, og får jeg godt utbytte for penga? Funker alt det på det hovedkortet? Og vil de greiene passe inn i kabinettet mitt, eller må jeg skaffe meg nytt? Edit: For å få studentrabatt fra Dustinhome må du registrere deg som kunde med mailadressen fra universitetet/høyskolen du går på. Endret 18. oktober 2010 av AudunXetrov Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 (endret) Hovedkort blir plutselig litt dyrere når en skal ha full-speed SLI/Crossfire-muligheter ja. ^^ Hvordan ser dette oppsettet ut? Vil det funke bra, og får jeg godt utbytte for penga? Funker alt det på det hovedkortet? Og vil de greiene passe inn i kabinettet mitt, eller må jeg skaffe meg nytt? Det ser bra ut, delene passer og slikt. Du får bra utbytte for pengene, ja. GTX 460 er et veldig kort kort (haha) så jeg tør vedde på at det passer i kabinettet. Resten passer garantert. Endret 19. oktober 2010 av Benny Lenke til kommentar
zoqiet Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 imo i3 530 som kan klokkes til opp under 4ghz (eller mer), http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=576804 og Gigabyte GA-H55M-USB3, H55, Socket-1156 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=584454 Billigere og bedre for spilling enn amd. Lenke til kommentar
AudunXetrov Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Om jeg overklokker den så mye, vil ikke det kreve betydelig med kjøling? På hvilken måte er dette bedre til spilling? Jeg ser f.eks. at hovedkortet kun har én PCI-E 2.0 x16 slot. Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 (endret) Dual-core foran quad-core? Haha. Uansett om en velger å gå for en i5 (som er dyrere enn en Phenom II 965BE) blir ikke ytelsen i spill særlig mye bedre. CPU er overvurdert til spillbruk. Endret 20. oktober 2010 av Benny Lenke til kommentar
zoqiet Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 CPU er overvurdert til spillbruk. Du svarte på begrunnelsen selv der. Quad er overvudert for spill. Høy klokkehastighet på 2 kjerner er alt du trenger, resten er opp til skjermkortet. i530 @ rett under eller på 4ghz skulle du nok greie selv med stock kjøling. Sist 530 jeg testet kjørte 4.2ghz på en 200 kroners luftkjøler. AMD er liten til ingen grunn å kjøpe hvis du ikke trenger mange kjerner for en billig penge (Kjøre tunge flertråd programmer, aka folding @home ect). Lenke til kommentar
kaffebryggare Skrevet 21. oktober 2010 Del Skrevet 21. oktober 2010 (endret) CPU er overvurdert til spillbruk. Du svarte på begrunnelsen selv der. Quad er overvudert for spill. Høy klokkehastighet på 2 kjerner er alt du trenger, resten er opp til skjermkortet. Ser alle mine 4 kjerner i bruk når jeg spiller, jeg. Bortsett fra spill som OpenTTD og cs 1.6 etc selfølgelig. E: Men klart, i3 er billigere. Endret 21. oktober 2010 av Benny Lenke til kommentar
AudunXetrov Skrevet 5. november 2010 Forfatter Del Skrevet 5. november 2010 Fikk aldri rotet meg til å kjøpe, men i natt døde RAM'en min, så da tenker jeg at jeg skal få bestilt nå. Oppsettet har dog forandret seg litt, med hensyn til den nye skjermkortserien til AMD. Fant forresten ut at AM3-prosessorer ikke har støtte for høyere frekvens på RAM enn 1333MHz, så det er ikke vits å kjøpe 1600MHz. Har også funnet ut at jeg burde skaffe meg en ny PSU, siden den jeg har er så gammel. Det jeg tenker nå er: Prosessor: AMD Phenom II X4 965 BE Minne: Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9 Strømforsyning: Corsair TX 750W PSU Når det kommer til hovedkort, har jeg ikke bestemt meg helt, da det jeg så på sist ikke lenger er tilgjengelig. Står mellom Gigabyte GA-890FXA-UD5 og det billigere Gigabyte GA-890GPA-UD3H. Noen innspill? Er det noen reelle grunner til at jeg burde skaffe det dyrere? Skjermkortet har jeg stort sett bestemt meg for at skal være et Radeon HD 6850, men er usikker på om jeg skal kjøpe fra XFX, Sapphire, HIS, eller Powercolor sin premium edition, som er overklokket fra fabrikk, og visstnok har custom kjøling. Fant ikke noe særlig om premium edition annet enn det, som egentlig sier ganske lite. Noen som vet noe mer? Og noen som vet noe om forskjellene på de andre, om det er noe forskjell på kjøling, da hovedsaklig hvor stillegående den er? Tenkte for så vidt også å kjøpe ny skjerm mens jeg først driver på. Hva tenker dere om denne? Lenke til kommentar
spn85 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Tror en av de viktigste forskjellene på hovedkortene er ekspansjonssporene. Det dyreste har: - 3 PCI Express 2.0 x16 ( CrossFireX: dobbelt x16-modus; trippel: x16, x8, x8-modus ) Det billigste har: - 1 PCI Express 2.0 x16 ( x16-modus ) - 1 PCI Express 2.0 x16 ( x8-modus ) Dette betyr at hvis du kjøper 2 skjermkort og setter de opp i CrossFire vil du få utnyttet begge skjermkortene optimalt hvis du kjøper det dyreste hovedkortet, mens med det billigste hovedkortet vil du få kjørt 1 skjermkort med x16-modus og 1 med x8-modus (som ikke er like raskt som x16-modus). Hvor mye forskjell du vil merke på 2 skjermkort i x16-modus i forhold til 1 med x16 og 1 med x8-modus er jeg ikke sikker på. Det dyreste hovedkortet støtter imidlertidig 3 skjermkort i CrossFire, så det er kanskje bedre rustet mot fremtiden (selv om jeg vil anta at de fleste kjøper nytt HK/nye skjermkort før de kjøper et tredje skjermkort). Jeg tror ihvertfall jeg ville gått for et hovedkort med 2x 16x-modus. Når det gjelder skjermen så tror jeg du får ganske mye for pengene (24" full-HD for litt over tusenlappen er ikke så ille). Mange vil sikkert si at du må ha en skjerm med IPS-panel osv for å få bedre bildekvalitet, fargegjengivelse, innsynsvinkel osv, men disse koster som regel betraktelig mer. (Jeg tenker på å kjøpe den samme Benq'en du gjør). Lenke til kommentar
elscorpio Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 A wild Wall of Text appears! Tiden har kommet for at jeg trenger en ny PC. Er dessverre ikke helt pro på hardware ennå, så håper det er mulig å få noe hjelp her PCen skal fortrinnsvis være en gaming-PC. Den trenger ikke være fullpakket av alt det nyeste og kraftigste, men jeg ser helst at den skal kunne kjøre nyere spill med god grafikk uten å slite med det. Siden jeg hovedsaklig lever på studielån og det jeg har av sparepenger, håper jeg å ikke måtte bruke mer enn ca 4000 på den, men kan si jeg har et budsjett på rundt 5-6000. Jeg tenkte å gå for Intel-basert hardware, men er selvfølgelig åpen for AMD også. Jeg har ikke noen umiddelbare planer om overklokking, men hadde vært fint å ha mulighet for dette. Jeg planlegger i tillegg å bygge PCen selv. Trenger først og fremst ny prosessor og RAM, nytt skjermkort, og nytt hovedkort til alt dette. Det kan også hende at jeg bør investere i nytt kabinett. For øyeblikket har jeg et Cooler Master Centurion 534-kabinett, og en 500-watts PSU fra NorthQ. Regner med at denne PSUen burde holde for en PC som ikke skal pakkes full av det kraftigste uansett? Har også to 1GB RAM-brikker, som kan brukes i tillegg til nye, om jeg kjøper et hovedkort med nok kanaler. Jeg tenkte noe som dette: Skjermkort: GTX460 eller muligens GTX260 Prosessor: i3 540 eller i5 650 (er det noen nevneverdig forskjell på disse annet enn litt forskjell på klokkehastigheten?) RAM: Tenker 4 GB burde holde. F.eks. to slike. Vet ærlig talt ingenting om forskjellige merker og typer RAM. Kan evt. kombineres med de jeg allerede har? Hovedkort: No idea. Et som passer til komponentene Høres dette OK ut, eller er jeg helt på jordet? Hvilket hovedkort burde jeg satse på? Og burde jeg skaffe et nytt kabinett? Det er det jeg kommer på for øyeblikket. Håper det er noen som orker å lese alt dette og hjelpe en stakkar som frykter at hovedkortet holder på å dø For 5000- 6000 kr vil det være vanskelig å sette opp bra gaming pc. Er student selv, og vet at økonomien er hard . Men si meg, har du noen mulighet til å investere 7500 kr i pc-en? For den prisen skal jeg sette opp en pc for deg som kjører dagens spill uten problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå