Gå til innhold

SSDen er ikke så rask som den skal være

Anbefalte innlegg

Før jeg får noe vanvittig med kritikk fra dere på at det finnes sikkert 30 liknende innlegg, og at SSD-disken jeg har kjøpt ikke er like rå som Intel-disker, så bær med meg :D

Jeg kjøpte for 2-3 mnd. siden en SSD-disk, og kjørte i den tiden Win7 X86 på et litt eldre Gigabyte hovedkort.

Formålet med disken var systemdisk og evt. spilledisk, så valget havnet på en Kingston 64 GB SSD NOW-ish... disk.

Denne Her

Ytelsen var ikke som forhåpet, så jeg kjøpte da et nytt hovedkort

Oppsettet nå er med Win7 X64

Om jeg kopierer ei fil på f.eks. 1 GB internt på disken så ligger den på 130 MB/s hastighet (Windows 7-måling) men faller etter kort tid ned til rundt 80 MB/s hastighet, dette føler jeg ikke er helt i henhold.

Oppsettet av maskinen som sådan skal være korrekt, og AHCI er aktivert.

Oppstart av windows er ikke noe å juble over, selv ikke da den var nyinstallert, føler i grove trekk at SSD-disken overhode ikke gir meg noe å reklamere for.

Jeg vet den er der, og at den fungerer som disk, men ikke noe mer spennende enn som så.

Er det noe jeg har oversett, noen programmer jeg burde kjøre i bakgrunnen for optimalisering av disken?

Alle svar mottas med takk ^__^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du har gjort så mye galt.

Den SSD'en kommer med en JMicron kontroller, som er noe av det dårligste du kan få tak i.

Kan jo evt. sjekke ytelsen med AS SSD

Det hovedkortet du kjøpte likte jeg, den har potensiale med sine native 6 Gb/s porter.

Isåfall råder jeg deg til å kjøpe Crucial C300 og ytelsen vil gå til himmels...

Evt. denne for enda bedre skriveytelse.

Eller du kan vente til årsskiftet.

Da kommer det en ny serie med SSD'er, som har SandForce sin nye superkontroller:

• 500 MB/S Read og Write.
  • 60 000 IOPS.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...