Dikky Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Lurer på hvordan dette kan være lovlig? Hvis jeg fikk lyst til å vite hvor mye de fleste naboene mine får utbetalt i diverse trygd har jeg ingen mulighet til dette. Hvorfor kan da hvem som helst finne ut hva jeg tjener? Hvorfor har jeg mindre personvern som verdiskaper enn snyltere? Lurer på hvordan lovverket er bygget opp for å tillate slik praksis og om det er noen muligheter for å anmelde skatteetaten ift til dette? Kanskje noen har forsøkt å kjøre sak på dette før? 3 Lenke til kommentar
robin740 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Dette er for mange uforståelig, jobbet sammen med en møbelsnekker ifra Tyskland, og han kunne ikke forstå at det var lov med Gule sider engang, i Tyskland var visstnok informasjon om andre sine adresser ganske strengt. Når jeg nevnte skattelistene for han fikk han bakoversveis Du er nok ikke den første som har fundert på dette, men samtidig, hvor mange der ute er det ikke som liker å snike på andres innteker Mvh Robin Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Dersom ein ser på forvaltningslova som tar for seg tausheitsplikt så finner ein dette: § 13. (taushetsplikt). Enhver som utfører tjeneste eller arbeid for et forvaltningsorgan, plikter å hindre at andre får adgang eller kjennskap til det han i forbindelse med tjenesten eller arbeidet får vite om: 1) noens personlige forhold, eller 2) tekniske innretninger og fremgangsmåter samt drifts- eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde av hensyn til den som opplysningen angår. Som personlige forhold regnes ikke fødested, fødselsdato og personnummer, statsborgerforhold, sivilstand, yrke, bopel og arbeidssted, med mindre slike opplysninger røper et klientforhold eller andre forhold som må anses som personlige. Kongen kan ellers gi nærmere forskrifter om hvilke opplysninger som skal reknes som personlige, om hvilke organer som kan gi privatpersoner opplysninger som nevnt i punktumet foran og opplysninger om den enkeltes personlige status for øvrig, samt om vilkårene for å gi slike opplysninger. Taushetsplikten gjelder også etter at vedkommende har avsluttet tjenesten eller arbeidet. Han kan heller ikke utnytte opplysninger som nevnt i denne paragraf i egen virksomhet eller i tjeneste eller arbeid for andre. Tilføyd ved lov 27 mai 1977 nr. 40, endret ved lov 11 juni 1982 nr. 47. Så i norge så er ikkje fødested fødselsdato og personnummer statsborgerforhold sivilstand yrke bopel arbeidssted rekna som tausheitsbelagte opplysninger, dermed kan ein vel trekke sluttninga om at dette i utganspunktet er offentlig tilgjengelige opplysningar. Det som er verdt å merke seg i denne sammenhengen er at lønn og inntektsforhold ikkje er nemt under unntaka for forhold som er rekna som personlege. Så etter det som eg kan sjå så er inntekt i utganspunktet noke som forvaltningslova reknar som personlege forhold. Men eg rekner med at det er ei anna lov som blir brukt her sidan ingen til no har vunnet fram med ei anmeldelse av skatteliste problematikken. Sjølv så ser eg ikkje den heilt store problematikken i å offentliggjere skattelistene, men dei burde kanskje ikkje vært offentliggjort på internett? Eventuellt kunne dei kanskje vært knytta opp mot altinn.no slik at du må logge deg inn og dermed legge igjen ein logg om at det er nettopp Ola Nordmann som har vært inne å sjekka skatten til Hans Hansen? Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Hvordan vet du at ingen har vunnet fram med anmeldelse? Er det noen som har prøvd? Et forbud mot publisering er såvidt jeg forstår etter å ha lest div artikler oppe til høring i stortinget, hva nå enn det betyr, men en konklusjon har enda ikke blitt nådd (bombe). Bare lurer konkret på hvilken lov som spesifikt gir staten rett til å publisere dette. Om dette ikke eksisterer lurer jeg på om den loven du viser til i forrige innlegg kan være nok til å anmelde forholdet neste gang de publiserer mine inntektsdata.. bare sånn at jeg ihvertfall har forsøkt. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Bare lurer konkret på hvilken lov som spesifikt gir staten rett til å publisere dette. Staten har ikke bare rett men også plikt til å publisere sine dokumenter etter Lov om rett til innsyn i dokument i offentleg verksemd (Offenlighetslova). § 1. Formål Formålet med lova er å leggje til rette for at offentleg verksemd er open og gjennomsiktig, for slik å styrkje informasjons- og ytringsfridommen, den demokratiske deltakinga, rettstryggleiken for den enkelte, tilliten til det offentlege og kontrollen frå ålmenta. Lova skal òg leggje til rette for vidarebruk av offentleg informasjon. § 3. Hovudregel Saksdokument, journalar og liknande register for organet er opne for innsyn dersom ikkje anna følgjer av lov eller forskrift med heimel i lov. Alle kan krevje innsyn i saksdokument, journalar og liknande register til organet hos vedkommande organ. Det er en god ting at vi har innsynsrett, for å ha muligheten til å kontrollere at skattetaten ikke jukser med tallene. Men dette kunne vært oppnådd ved at skattelistene var tilgjengelige på skattekontoret. At aviser kan trykke dem eller gjøre dem søkbare på nett er en bivirkning av offenlighetsprinsippet. Endret 18. oktober 2010 av Svinks 1 Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 19. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2010 Eh, nå er ikke jeg jurist men den loven du viser til virker for meg å handle om utlevering av dokumenter og informasjon etter søknad fra en part i et aktuellt forhold? Hva jeg betaler i skatt og hva jeg tjener er en sak mellom meg, arbeidsgiver og uheldigvis skatteetaten. INGEN andre. Hvor står det at mine inntekts og skattedata er såkalt "offentlig informasjon" ? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hvor står det at mine inntekts og skattedata er såkalt "offentlig informasjon" ? Her. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Hvis jeg fikk lyst til å vite hvor mye de fleste naboene mine får utbetalt i diverse trygd har jeg ingen mulighet til dette. Ikke? Merkelig, de fleste trygder er skattbar inntekt, og de vil derfor bli registrert på skattelistene de som alle andre. 2 Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Sikker på det? Står i lovteksten som ble linket til av Inge at "opplysninger om personer uten fast bopel og opplysninger om personer der opplysningene som inngår i skattelisten kan røpe et klientforhold." Nå har ikke jeg mottatt noe annen støtte fra det offentlige enn dagpenger, som jeg riktignok har skattet av, men dette er jo opptjente og tidsbegrensede utbetalinger basert på tidligere lønn og kan vel ikke regnes som en trygdeytelse? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Dagpenger er en trygdeytelse. Å fortelle noen hvor mye du tjente i fjor, hva du heter, og hvor du bor forteller dem ikke at du har mottatt dagpenger. Det røper dermed ikke et klientforhold. De som unntas er personer som bor på institusjon eller sitter i fengsel, fordi her kan kombinasjonen av opplysninger avsløre dette. Det må ses i sammenheng med at i 2004 endret man loven slik at full adresse, full fødselsdag, og skatteklasse ikke lenger ble tatt med i skattelistene (i 2004 fjernet man for øvrig også pressens adgang til 'fulle skattelister' - og så innførte man det igjen i 2007). Du får ikke vite akkurat hvor mye de har i trygd. Og de får ikke vite akkurat hvor mye du har i lønnsinntekt. 1 Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Hvis jeg fikk lyst til å vite hvor mye de fleste naboene mine får utbetalt i diverse trygd har jeg ingen mulighet til dette. Joda, det har du. Deres inntekter oppføres på samme måte som dine. Hvorfor har jeg mindre personvern som verdiskaper enn snyltere? Tatt i betraktning at veldig mange av disse ”snylterne” har forhåndsverdiskapt sin egen trygd i tillegg til å danne grunnlaget for dine egne sosiale goder, så virker det merkelig at du presenterer deg selv som verdiskaper for dem. Regner med at du har frasagt deg rettigheter til sosialtrygd, arbeidsledighettrygd, sykepenger, yreksskadetrygd, uføretrygd og alderstrygd slik at du slipper å komme inn under kategorien av ”snyltere”, hvis situasjonen skulle tilsi det. G 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå