Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger jeg en god grunn for å få utført tonsillektomi (fjerne mandler)?

Gjest Fjerne_Mandler

Anbefalte innlegg

Gjest Fjerne_Mandler

Hei!

Det har seg slik at jeg plager meg sterkt over pusspropp/"mandelsteiner"/tonsil stones. Jeg får de ikke mere enn max et par ganger i måneden liksom, men når jeg først får dem føler jeg meg så ekkel at jeg får lyst til å brekke meg. Jeg kunne godt tenke meg å leve uten dem, og da etter litt research fant jeg ut at den beste løsningen er å fjerne mandlene.

Spørsmålet mitt er da om jeg trenger en legal grunn når jeg oppsøker legen for å be om å få fjernet dem. Kan tenke meg at om jeg vil fjerne dem fordi jeg plages med noe som ikke er livstruende vil jeg få avslag fra legen og brukt opp sjansen min.

Er det noen som vet om dette hvem som helst kan få fjernet mandlene bare for at de vil, eller er det strenge krav?

Hvis det ikke lar seg gjøre, er det mulig å lyge på seg f.eks. plager med halsbetennelse pga. mandlene?

Hvor mye koster en slik operasjon i egenandel? Regner med siden det ikke er livstruende blir det mye å betale selv.

Hvis noen har bedre løsninger for å fjerne styggedommen som ikke innebærer tonsillektomi så fyr løs! Men jeg er helt villig til å ta 2-5 dager med smertestillende og sengeligging for å få fjerne noe som har plaget meg i flere år!

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Er det ikke bare å fortelle sannheten slik den er: At du plages av mandlene en gang i måneden? Inngrepet per i dag har blitt forenklet i motsetning til før. Har selv fjernet mandlene. Da var jeg rundt seks-sju år gammel, og husker godt at jeg var særdeles tørst da jeg våkna etter operasjonen. Tror heller ikke at full narkose er nødvendig en gang, pga. forenkling av operasjon. Da går det i lokalbedøvelse, tenker jeg meg. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Gjest Fjerne_Mandler

Hei,

Er det ikke bare å fortelle sannheten slik den er: At du plages av mandlene en gang i måneden? Inngrepet per i dag har blitt forenklet i motsetning til før. Har selv fjernet mandlene. Da var jeg rundt seks-sju år gammel, og husker godt at jeg var særdeles tørst da jeg våkna etter operasjonen. Tror heller ikke at full narkose er nødvendig en gang, pga. forenkling av operasjon. Da går det i lokalbedøvelse, tenker jeg meg. :)

Jo, men spørsmålet mitt da var om legen kan nekte meg operasjon siden det ikke er noe alvorlig. Du mener at hvem som helst kan få fjernet mandler bare de vil altså?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...