Gå til innhold

Bygge carbon sykkel


Gabsterino

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er ny i sykkelmiljøet, men skal ha meg en sykkel til neste sommer. Synes de er ganske dyre, så hvordan er det å bygge en selv? Mener da selvfølgelig å kjøpe del etter del.

 

Har kommet over denne hos en kjenning:

 

carb.jpg

Er 4000 kroner mye for denne? Alt han vet er at den veier 2,4kg og har 3k carbon.

 

Inkluderer da setepinne og styrepinne i carbon.

 

Evt om det er en grei pris, hva vil alt annet koste meg?

Hva annet finnes i carbon som kan brukes?

 

Har som sagt fram til sommeren å bygge dette, så har god tid, men vil vite mest om det er verdt det i penger mener jeg.

.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg så altfor mye peiling på mountainbiking, men 4 000 for en karbonramme på 2,4 kg virker absolutt bra. Andre rammer jeg har sett på ca samme vekt kan koste bortimot 10 000 mer...

 

Med resten av utstyret du skal ha på den kan det fort bli dyrt, men det kommer helt an på hva du setter lista på. Skal du ha det meste i karbon blir det veldig dyrt og skjørt! Det har f.eks. kommet flere bra karbonhjul på markedet, men disse er ekstremt dyre, og tåler absolutt ikke like hardt kjør som aluminium i lengden

 

Utstyr/prisklasser som "passer" til denne typen sykkel vil jeg tro er

Hjulsett ca. 5 000

Gruppesett(f.eks. Shimano XT) 8-10 lapper

Dempegaffel: ca. 5 000

Andre smådeler blir også fort noen tusenlapper til, men du kan regne med rundt 25-30 000 kroner om du bygger den selv. Det utstyret jeg har lagt til nå er heller bra enn dårlig og kan selvfølgelig byttes til noe rimeligere. Men har god erfaring med utstyr i litt høyere prisklasse, da det er både robust, forholdsvist lett og presist.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke allerede har en god del av utstyret du trenger liggende i boden så vil du nok slite med å få til et selvbygg som blir billigere enn en komplett sykkel. Sykkelprodusentene forholder seg til helt andre priser for komponentene enn hva du klarer å få til om du kjøper løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...