Gå til innhold

Kritiser min diett for deff

Anbefalte innlegg

Er ein kar på 18 år, 183 cm og 93 kg. Fettprosenten ligger på rundt 15 og planen med dietten er å gå ned i fett%.

Diett for deff

0800 - whey tech med 0,5L skummet melk: 337 cal 50,7g protein 30,2g karbo 1,5g fat

1100 - Boks bønner 240 cal 15g protein 34 karb 4,5g fat

1400 - Whey tech med 0,5L skummet melk: 337 cal 50,7g protein 30,2g karbo 1,5g fat

1500 (pre workout) - 1 banan - 90 kal ~1g protein, 21g karbo

1710-1730 (post workout) - Whey tech med 0,5L skummet melk: 337 cal 50,7g protein 30,2g karbo 1,5g fat + 2 banan 180 kal 2g protein 42g karbo

1830 - Kjøttkaker i brunsaus med poteter og ertestuing - 540 kal 30g protein, 50g karbo 23g fat

2130 - 2 stk laksefilet 425 kal 52.5g protein 0,0g karbo 27,5g fat

2320 - Cottage cheese: 286 cal 39g protein 4,5g carbo 12,9g fat & 1 wasa husman knekkebrød 45 kal 1g protein 8,5g karbo

Totalt: 2754 kal 292,6g protein 250,5 karbo 72,4g fat

Macroer: Protein tilsvarer ca 42,5% - Karbohydrater tilsvarer ca 36,4% - fett tilsvarer ca 23,7%

Vil legge til at dietten skal være basert på 40p 40k 20f macroer, men fokuserte litt på mat som eg klarer å spise. Proteinpulveret består av ca 40% av proteinet eg får i meg, det er fordi eg ikkje har så mykje tid til å styre med å forberede mat pga skule, mykje lekse og mykje jobbing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykelig beregnede kalorier, fett, protein osv - du kommer jo aldri i nærheten av å kunne treffe disse beregningene. Kcal inntaket ditt er for høyt. For mange måltider.

Forslag: Prøv periodisk faste. Sjekk ut leangains for eksempel. Hold proteininntaket rundt 240 gram. Roter mellom dager med høyt karbohydratinnhold og fettinnhold. Selv justerer jeg dette med H-melk/lettmelk og typen kjøtt jeg spiser. Spis mye kjøtt, fisk, fugl, melk - og unngå kornvarer. 

Har du ikke tid til å ordne mat? Vel, da er PF perfekt for deg :thumbup:

Lenke til kommentar

Sykelig beregnede kalorier, fett, protein osv - du kommer jo aldri i nærheten av å kunne treffe disse beregningene. Kcal inntaket ditt er for høyt. For mange måltider.

Forslag: Prøv periodisk faste. Sjekk ut leangains for eksempel. Hold proteininntaket rundt 240 gram. Roter mellom dager med høyt karbohydratinnhold og fettinnhold. Selv justerer jeg dette med H-melk/lettmelk og typen kjøtt jeg spiser. Spis mye kjøtt, fisk, fugl, melk - og unngå kornvarer. 

Har du ikke tid til å ordne mat? Vel, da er PF perfekt for deg :thumbup:

Kva meinar du med sykelig? Tok ikkje lang tid å beregne alt, og eg er i nærheten av å treffe desse beregningene når det er bare 2-4% over/under.

kaloriinntaket mitt er ikkje for høgt, eg bulker med ca 4500 kcal, ein reduksjon på 1750 (39%) skal være nok.

Angående periodisk faste, eg har ikkje trua på at det vil fungere for meg. Eg har veldig høg forbrenning, og trenger jevnlig tilførsel av næring for å forhindre at kroppen begynner å bryte ned muskler og bruke det som næring.

Angående proteininntaket, kvifor skal eg holde det til 240 gram dagen? Eg har blitt fortalt og lest at proteininntaket skal være høgare på deff enn på bulk, og på bulk spiser eg omtrent 250-280g protein.

Lenke til kommentar

Som at du skriver 50,7g protein istedenfor 50g - den klarer du ikke spore tilbake i faktisk inntak, det jeg mener med sykelig beregning.

Gitt din fettfrie masse på rundt 80 kg vil 3g/kg protein bli 240 gram protein.

Du er nok ganske så normal når det kommer til forbrenning, hvor har du det fra at du har høy forbrenning? Leste en plass at 95% av mennesker har en forbrenning med så lite som 5% avvik fra hverandre, fant ikke kilde på dette i farten. I studien var det ingen som stakk seg ut med forbrenning over gjenomsnittet.

60 gram kasein (får du fra melk), gir deg en positiv proteinbalanse i 16 timer. Anbefaler deg å lese noen av artiklene på leangains før du synser rundt det. Alt er støttet opp av vitenskapelige artikler.

Lenke til kommentar

Som at du skriver 50,7g protein istedenfor 50g - den klarer du ikke spore tilbake i faktisk inntak, det jeg mener med sykelig beregning.

Gitt din fettfrie masse på rundt 80 kg vil 3g/kg protein bli 240 gram protein.

Du er nok ganske så normal når det kommer til forbrenning, hvor har du det fra at du har høy forbrenning? Leste en plass at 95% av mennesker har en forbrenning med så lite som 5% avvik fra hverandre, fant ikke kilde på dette i farten. I studien var det ingen som stakk seg ut med forbrenning over gjenomsnittet.

60 gram kasein (får du fra melk), gir deg en positiv proteinbalanse i 16 timer. Anbefaler deg å lese noen av artiklene på leangains før du synser rundt det. Alt er støttet opp av vitenskapelige artikler.

Eg reknar med desimalane for å være nøyaktig, i lengden blir desimalane 3-4g protein totalt.

Eg skal ha meir enn 3g protein per kg fettfri kroppsvekt.

Angående forbrenning, eg har rekna ut at min daglige forbruk ligger mellom 3300-3700 kalorier. Når eg må bulke med 4500+ kalorier for å gå opp i vekt (går veldig sakte opp med 4,5k kalorier), går eg utifrå at eg har høg forbrenning.

Skal lese opp på leangains skikkeleg når eg får tid :) Men akkurat no skal eg prøve ut denne dietten

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Synes den dietten ser grei ut egt, du er jo en "svær jævel" :p så kcalinntaket er ikke for høyt med rett sammensetning under den forutsetningen at dette er på en underskuddsdag. Husk på overskuddsdagen(e) også...

Jeg vet at jeg ville aldri klart leangains, jeg klikker loco det øyeblikket jeg kjenner det kiler i magen pga at jeg er sulten.

Det er ingen tvil om at leangains har noe for seg men den dietten er absolutt ikke for alle.

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg ville aldri klart leangains, jeg klikker loco det øyeblikket jeg kjenner det kiler i magen pga at jeg er sulten. 

Det er ingen tvil om at leangains har noe for seg men den dietten er absolutt ikke for alle.

Det går seg raskt til :) Hormoner som regulerer sult baserer seg på når du spiste tidligere. Så om du spiser første måltid kl 15-16 blir du sulten på den tiden neste dag. Kjenner av og til at det kribler litt i magen rundt lunchtider, men det fikser en kaffe lett.

Jeg digger leangains som livsstil. Siden jeg har bedre tid på ettermiddagene til å lage mat blir det mye bedre kvalitet over maten, samtidig blir jeg veldig mett etter inntatt måltid - så søtsug eller andre crawings uteblir helt. På treningsfrie dager spiser jeg vanligvis bare 2 måltider. Treningsdager blir det tre ;)

Middagen er dagens høydepunkt for meg og jeg inntar mellom 1200-1800 kcal (noen ganger opptil 2200) i dette måltidet. Opplevde i starten at jeg lett ble raskt mett, men det har endret seg til at jeg kan spise mye om gangen. Før brukte jeg å få kommentarer som "du likte ikke maten" og "du spiser så lite" av bestemor, de uteblir helt nå for tia. Nå skal det også sies at bestemor lager kjempegod mat og jeg omtrentlig ruller bort fra middagsbordet de gangene jeg er der  :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg liker deg ikke siden du klarer det :p

Bestemormat ja... Min ene bestemor er død og den andre lager ikke mat lengre :cry:

Det viser seg at det er mange forskjellige måter å "go about" mat på. Den ene levner nødvendigvis ikke den andre i skyggen. Jeg tror nok at leangains funker som bare f**n, jeg tror også at ketose funker fjell.

Jeg som student må kjøre den mer "tradisjonelle" dietten som ikke koster skjorta. Havregryn, cottage cheese, kylling på tilbud, egg, tunfisk og mors middager i helgene o.s.v...

Lenke til kommentar

Hehe, tror kanskje noe av grunnen til at jeg klarte å hoppe på leangains så lett, var at jeg hadde slanka meg vha ketose tidligere. Var liksom aldri skikkelig sulten på morran, kunne gå langt utover dagen uten mat. 

Men, det er som du sier, veldig individuelt hva som fungerer for folk og ikke. Om du er Sympatisk eller Parasympatisk dominant har sikkert innvirkning det og, husker det sto noe om det i en av Fagerlis artikler rundt ketose...

Menmen, det som folk trives med er det de bør følge er vel det generelle konsensuset :)

Ps: Hadde jeg fortalt deg om bestemors matlaging hadde du kommet til å hata meg enda mer :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...