Fredrik. Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Hei! Jeg lurte på om det var noen her som kunne klargjøre for meg om My Shopping Genie er et ulovlig pyramidespill eller ikke? Spillet går ut på at man betaler rundt 1000 norske kroner for å bli noe de kaller "distributør". Som distributør får man en kode man kan dele ut til så mange man klarer. Med denne koden kan folk laste ned et gratis program, et program som kan ligne litt på kelko. Man får da som distributør noen få kroner for hver gang en person bruker dette programmet (personen må da ha lasted ned programmet med koden DU ga han/henne). Det sies at dette spillet IKKE er et pyramidespill, i og med at det ikke er noen som sitter på toppen og tjener mer enn andre. Men min kunnskap rundt pyramidespill er svært begrenset, så jeg spør derfor her! Kan jo forøvrig nevne at jeg har et par kompiser som allerede har begynt å få en jevn inntekt fra dette hver måned. Så jeg vet at man faktisk får pengene. Spørsmålet er bare om dette er lovlig. Edit: Typo Endret 18. oktober 2010 av Fredrik. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Altså, de tilbyr jo et "produkt", men etter er rask google søk finner jeg masse negativt og advarsler. Etter det jeg har forstått så er all form for pyramidespill er ulovlig i norge, og Shopping Genie er et. Part 1 http://www.youtube.com/watch?v=zhf82b5aUUc&feature=related Part 2 http://www.youtube.com/watch?v=VUL5T4YSnDc&feature=related Endret 17. oktober 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Forskjellen mellom dette og eit pyramidespel er vel at dette opplegget gjer at jo fleire du rekruterer jo meir tjener du, men du vil då ikkje dra nytte av andre sitt arbeid. I eit klassisk pyramidespel så danner du ein pyramideorganisasjon der alle som er med sender ein del av inntekta si vidare oppover i systemet, typisk 10% av inntektene går til den som har verva deg, og 10% av vervaren sin inntekt går til neste mann osv. Så eg er litt usikker på om dette blir definert som eit pyramidespel eller ikkje, men det høyrest tvilsomt ut, spesielt med tanke på at det er ein såpass høg inngangspris. Må dei som blir verva og får ei kode også betale 1000 kroner eller er det berre dei som vil "kjøpe seg inn" til toppen av pyramiden som må betale? Dersom det er kun distributøren som må betale så blir vel dette ganske likt alle andre typer bedrifter der nokon innvesterer ein sum og deretter jobber med å utvide bedrifta. Men sjølv om dette ikkje per def er eit ulovleg pyramidespel så er det fortsatt ein type svindel som er designet for at Shopping Genie folka skal tjene pengar. Du må uansett jobbe mykje for å tjene inn 1000 lappen du investerer her, sjølv om du får 2 kroner per person du verver så må du fortsatt verve 500 personer før du går i null. Og eg rekner med at dette må være 500 personer som i tillegg til å laste ned programet også velger å handle ved hjelp av samme program? Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Tingen er at man får penger for hvert klikk personen foretar seg i programmet. Derfor må man ikke verve så sykt mange mennesker. En venn av meg har allerede tjent tusenvis av kroner, og tjente tilbake de første 1000 kronene iløpet av veldig kort tid. I tilegg til å gi ut programmet gratis til folk, og få penger for hvert klikk de foretar i det programmet, får man også bonuser osv. Får man feks 12 ANDRE personer til å bli distributører, dvs, man får 12 andre til å betale inn 1000 kroner for å selv få en kode de kan dele ut, får man status som team-leder og her følger det med diverse bonuser. Mulig folk missforstår meg litt. Jeg VEIT at man kan tjene penger på dette, jeg bare trenger å vite om det er lovlig eller ikke. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 I så tilfelle høyrest det veldig pyramidespel ut sidan du får bonuser av å lure andre til å investere utan at det er nokon garanti for at dei også vil tjene pengar. På samme måten som eit pyramidespel så vil ein på eit eller anna punkt gå tom for folk som du kan verve, og dermed vil dei som kjem sist inn tape pengar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. oktober 2010 Del Skrevet 19. oktober 2010 Pyramidespill i lovens forstand er definert i lotteriloven: § 16. Pyramidespill og pyramidelignende omsetningssystem Det er forbudt å opprette, drive, delta i eller utbre pyramidespill eller lignende system. Som omfattet av forbudet regnes ethvert system der det ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter som bare følger av at andre verves til pyramidespillet mv. Forbudet i første ledd omfatter pyramidelignende omsetningssystem der det ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter som særlig skyldes at andre verves til systemet, og ikke salg eller forbruk av varer, tjenester eller andre ytelser. Lotteri- og stiftelsestilsynet kan kreve at den som har hatt inntekter fra omsetningssystemet der det ytes vederlag for å få mulighet til å oppnå inntekter fra systemet, dokumenterer at vedkommendes inntekter særlig skyldes salg eller forbruk av varer, tjenester eller andre ytelser, og ikke at andre verves til systemet. Lotteritilsynet kan kreve skriftlig bekreftelse fra overtrederen på at overtredelse av første og andre ledd skal opphøre. Som vi ser definerer man et pyramidespill ut fra hvor inntektene kommer fra - og ikke hvem som sitter på toppen (men jeg skal for min del kommentere - hvem tror du får de 1000 kronene du betaler inn...?). Vilkårene for å definere noe som et pyramidespill blir: - Systemer der det 1) Ytes vederlag, altså betaling, 2) Vederlaget ytes i den hensikt å få muligheten til inntekter 3) Inntektene nevnt overfor kommer utelukkende fra at andre verves til systemet, og ikke fra ordinært salg eller forbruk av varer/tjenester. Basert på TS's fremstilling er det relativt klart at det her er snakk om en betaling fra hans side, og at det er såpass organisert at det er snakk om et system. Vilkår #1 er altså oppfylt. Det TS betaler for, slik jeg forstår innlegget hans, er koden han kan gi videre til andre. Ved at andre bruker koden får han inntekter. Det skulle altså være grunnlag for å si at TS betaler for muligheten til å få inntekter. Vilkår #2 er dermed oppfylt. Vilkår #3 er derimot mer tvilsomt. TS's inntekter kommer ikke fra verving, men fra bruk av programmet med hans "kode". Det fører til at dette systemet ikke får "pyramidespillets" klassiske hierarkiske oppbygning - TS har en økonomisk interesse i å verve, men ikke fordi han får noen egenbetaling fra dem. At TS kan få status og bonuser av å verve er ikke uvanlig i forhold til enhver annen bedrift som lever av å selge produktet. Jeg kan heller ikke se at TS selv har noen vesentlig rolle i å få dem inn i organisasjonen, og de virker heller ikke å være "underordnet" ham. Avgjørende for meg blir det at TS's inntekter faktisk i hovedsak virker å komme fra forbruk av tjenester han selger. Jeg kan ikke se at vilkår #3 er oppfylt. Men dette lukter såpass pyramidespill at jeg antar at det er meget nøye kalkulert at vilkår #3 ikke skal være oppfylt... Lenke til kommentar
herdon Skrevet 20. oktober 2010 Del Skrevet 20. oktober 2010 Et lite spørsmål: Hvor kommer pengene fra (utenom de 1000 man betaler for å få koden man deler ut) (høres ut som at de du gir koden til ikke trenger å betale en skitt for å bruke programmet, sånn at hvis man ikke har fått en del nye medlemmer (de som gir ut koder) på en stund, så går sjefen for hele spillet i minus). Lenke til kommentar
Fredrik. Skrevet 20. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2010 Programmet fungerer slik at det popper opp et lite vindu til høyere i browser-vinduet ditt når du foretar et google søk. Feks du søker på Ipad Touch 8g, og søkeresultatene kommer opp som vanlig i google, men i tilegg til dette så dukker det da opp, med dette programmet innstalert, en rangering av de stedene du får denne varen billigst. Jeg regner med at My Shopping Genie da er med i en eller annen slags form for clickbank, og får betalt av selskapene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå