rtoevik Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Har du sett uttrykket før? Fulle sjømenn er blitt et uttrykk brukt av hvermannsen og våre folkevalgte på stortinget. Jeg ser fortvilet på hvordan generaliseringen av en hel yrkesgruppe blir godtatt av alle, som om det er en selvfølge at vi sjømenn er fulle til enhver tid! jeg kan til dels forstå at sjømenn hadde et frynsete rykte fra gamle dager. Men burde ikke allmennheten snart glemme og tilgi det som skjedde for generasjoner siden? I 2010 har vi som er offiserer til sjøs tilsvarende eller mer utdannelse enn de fleste andre normale arbeidsgrupper, faktisk hadde jeg rukket å bli lege på den tiden jeg brukte på å få kapteinspapirene. Vi opererer utstyr som er verd hundretalls millioner og sitter med det totale ansvaret for alt og alle som er ombord. Vi har faktisk totalforbud hva gjelder alkohol, dette forbudet gjelder 24 timer i døgnet, 365 dager i året. faktisk er dette så strengt at vi ikke kan ta med oss kvoten hjem etter et utenlandsbesøk. Alkohol skal under ingen omstendigheter bringes ombord. Nå kommer sikkert flere til å skrive at de møtte en full sjømann på en bar sist de var på byen, men tenk over om det var noen fulle elektrikere, rørleggere eller kanskje kassadama på rema også var full? Vil du da si at alle elektrikere, rørleggere eller ansatte på rema er fulle til enhver tid? Lenke til kommentar
Calvinator Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Nå tenkte jeg umiddelbart på Farlig Fangst som gikk på en eller annen kanal der de veltet i seg Koskenkorva på båten.. Men bortsett fra det så har jeg aldri hørt uttrykket og jeg er fra nordnorge Ser heller for meg at bankfolk drukner sorgene osv i sprit, hvis man absolutt må generalisere.. Lenke til kommentar
Laughing Man Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Så du sier dagens sjømenn etter uker kanskje mnder på havet ikke kaster seg i alkohol og damer når de endelig igjen kommer på land, i et fremmed land kanskje. kjedeligt. Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 "Guys, you can't be drunk at work. You're not airline pilots." - Dr. Cox Jeg har en nabo i 50-60 åra som har hatt en god jobb til sjøs i alle år, og jeg skal si han kan å feste. Uten at jeg kjenner hans økonomiske detaljer vil jeg tippe han drikker bort stort sett hver eneste krone av lønna si i feriene mellom arbeidsperiodene. Slik jeg kjenner fyren har han alltid vært veldig pliktoppfyllende på jobben sin, og det er mange mennesker som behersker et av/på-forhold til alkohol, men jeg tror det er veldig vanskelig. Når sjømennene drikker som svamper når de er av tjeneste, vil folk legge merke til dette og konkludere at vedkommende er en drukkenbolt også i tjeneste. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Jeg har ikke hørt uttrykket fra andre steder enn gamle tegneserier og lignende, er dette virkelig mye brukt? Lenke til kommentar
Tapetfjes Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Nå er det jo ikke sånn at det er ment som et angrep på en yrkesgruppe, det er vel heller et uttrykk som henger igjen fra gammelt av. De som sier det legger neppe noe bak det. Skjønner ikke helt hva du er redd for? Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Haha, finnes det noen som faktisk tar det uttrykket seriøst? Det er et "uttrykk", det behøver ikke ha roten i virkelighet - jeg har iaf ikke noe inntrykk av at sjømenn er noe fullere enn andre yrkesgrupper. Jeg ville tro at balansen er noenlunde er grei å ha intakt når man operer til sjøs, mener jeg. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Kan rent av være der uttrykket kommer fra, når man har vært lenge på et skip har man en tendens til å gynge litt på land den første stunden. Lenke til kommentar
rtoevik Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Det jeg vil til livs er bruken av uttrykket, Både media og talere norge rundt bruker uttrykket når de skal vektlegge en rapport eller tale. Som foreksempel: "Kommunalministeren bruker penger som en full sjømann". Jeg kan forstå at dere som ikke er sjømenn ikke legger merke til bruken av uttrykket, men hadde de brukt deres profesjon i en negativ sammenheng tror jeg dere også ville blitt provosert. Ser ikke for med at statsministeren kunne sagt "Like lite intelligente som sykepleiere" uten at det hadde skapt reaksjoner! Til klovnen kalle; Nei vi kaster oss ikke på flaska etter en lengre reise eller ved anløp i fremmede havner. Som skrevet er det strengt forbudt med alkohol. Lenke til kommentar
treant Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 her på østlandet så sier vi sjøulker om vi mener det negativt, sånn som dranker... sjømenn derimot, det betyr bare en mann som er mye på sjøen... Lenke til kommentar
Laughing Man Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Til klovnen kalle; Nei vi kaster oss ikke på flaska etter en lengre reise eller ved anløp i fremmede havner. Som skrevet er det strengt forbudt med alkohol. Dere får aldri fri\perm i havn der det er mulighet for en øl? Jeg har bare hørt og lest mange historier, aldri opplevd selv å møtt en full galen sjømann, har null peil på hvordan det er i virkligheten. Lenke til kommentar
rtoevik Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Til klovnen kalle; Nei vi kaster oss ikke på flaska etter en lengre reise eller ved anløp i fremmede havner. Som skrevet er det strengt forbudt med alkohol. Dere får aldri fri\perm i havn der det er mulighet for en øl? Jeg har bare hørt og lest mange historier, aldri opplevd selv å møtt en full galen sjømann, har null peil på hvordan det er i virkligheten. Nei desverre er vi tvunget til å være ombord. Vi går 12 timers skift selv om vi ligger til kai, Har ikke noe som heter helg eller hellidager ombord med oss. For de som ikke vet det så gjelder ikke arbeidsmiljøloven på skip, selv om skipet er registrert i Norge. Vi har 84 timers uke uansett, 336 timer i løpet av 28 dager! Rederiet har også en policy som sier at vi er rederiets representatner så lenge vi er på vei ut på jobb eller på vei hjem, det vil si at vi ikke kan drikke hverken på ut eller hjemreise. Men vi har jo god lønn, ca 122.- nkr per time Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Så, hvorfor ønsker du å være sjømann da? :] Ingen som tvinger deg. Lenke til kommentar
rtoevik Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Jo, jeg har tatt en utdanning som ikke kan brukes andre plasser! kan ikke kjøre buss selv om jeg kan kjøre verdens største båt. Men egentlig trives jeg også ganske godt på sjøen. Når man ser bort fra alt det negative er det egentlig en ganske ålreit arbeidsplass Lenke til kommentar
Slitenkæll Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Kjenner en sjømann. Han er på havet i en måned og er hjemme og drikker seg bort en måned. Fulle sjømenn! 3 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jo, jeg har tatt en utdanning som ikke kan brukes andre plasser! kan ikke kjøre buss selv om jeg kan kjøre verdens største båt. Men egentlig trives jeg også ganske godt på sjøen. Når man ser bort fra alt det negative er det egentlig en ganske ålreit arbeidsplass Nettopp, du gjør det du trives med. Hadde du bare vært ute etter pengene hadde du selvsagt gjort noe annet. Ser liten eller ingen grunn til å klage om ulike tariffer og arbeidsmiljøloven da du sannsynligvis visste om dette før du begynte å jobbe som sjømann :] All creds til sjømenn, dere har en spisskompetanse jeg og mange andre ikke kan en dritt om, jeg tror egentlig dette "frynsete ryktet" du snakker om eksisterer til svært liten eller ingen grad, og jeg er såkalt bygutt fra kjernen i Oslo - det foreligger ikke noen fordommer så vidt jeg vet mot sjømenn og alkoholisme. Lenke til kommentar
rtoevik Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Kjenner en sjømann. Han er på havet i en måned og er hjemme og drikker seg bort en måned. Fulle sjømenn! Veldig intellingent innlegg! Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Til klovnen kalle; Nei vi kaster oss ikke på flaska etter en lengre reise eller ved anløp i fremmede havner. Som skrevet er det strengt forbudt med alkohol. Dere får aldri fri\perm i havn der det er mulighet for en øl? Jeg har bare hørt og lest mange historier, aldri opplevd selv å møtt en full galen sjømann, har null peil på hvordan det er i virkligheten. Nei desverre er vi tvunget til å være ombord. Vi går 12 timers skift selv om vi ligger til kai, Har ikke noe som heter helg eller hellidager ombord med oss. For de som ikke vet det så gjelder ikke arbeidsmiljøloven på skip, selv om skipet er registrert i Norge. Vi har 84 timers uke uansett, 336 timer i løpet av 28 dager! Rederiet har også en policy som sier at vi er rederiets representatner så lenge vi er på vei ut på jobb eller på vei hjem, det vil si at vi ikke kan drikke hverken på ut eller hjemreise. Men vi har jo god lønn, ca 122.- nkr per time 122,- kr timen og så å si aldri fri og kan ikke nyte alkohol? Trodde slaveri var avskaffet for lenge siden jeg. Lenke til kommentar
Slitenkæll Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Kjenner en sjømann. Han er på havet i en måned og er hjemme og drikker seg bort en måned. Fulle sjømenn! Veldig intellingent innlegg! True story! 2 Lenke til kommentar
Fesker Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Har du sett uttrykket før? Fulle sjømenn er blitt et uttrykk brukt av hvermannsen og våre folkevalgte på stortinget. Jeg ser fortvilet på hvordan generaliseringen av en hel yrkesgruppe blir godtatt av alle, som om det er en selvfølge at vi sjømenn er fulle til enhver tid! jeg kan til dels forstå at sjømenn hadde et frynsete rykte fra gamle dager. Men burde ikke allmennheten snart glemme og tilgi det som skjedde for generasjoner siden? I 2010 har vi som er offiserer til sjøs tilsvarende eller mer utdannelse enn de fleste andre normale arbeidsgrupper, faktisk hadde jeg rukket å bli lege på den tiden jeg brukte på å få kapteinspapirene. Vi opererer utstyr som er verd hundretalls millioner og sitter med det totale ansvaret for alt og alle som er ombord. Vi har faktisk totalforbud hva gjelder alkohol, dette forbudet gjelder 24 timer i døgnet, 365 dager i året. faktisk er dette så strengt at vi ikke kan ta med oss kvoten hjem etter et utenlandsbesøk. Alkohol skal under ingen omstendigheter bringes ombord. Nå kommer sikkert flere til å skrive at de møtte en full sjømann på en bar sist de var på byen, men tenk over om det var noen fulle elektrikere, rørleggere eller kanskje kassadama på rema også var full? Vil du da si at alle elektrikere, rørleggere eller ansatte på rema er fulle til enhver tid? Enig i det du skriver her. Det er liksom fy fy å stigmatisere mange andre grupper i samfunnet, men visse folk, slik som fiskere, ser det ut til at man fritt kan herse med. Men når det er sagt så må det ikke bli sånn at man skal ta seg så fryktelig nær av alt her i verden, men hykleriet viser jo uansett seg selv når det er lov å stigmatisere noen yrkesgrupper, miljøer, religioner etc., men ikke andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå