Zeph Skrevet 17. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Som elektriker burde eg sikkert visst dette, men jobbar ikkje med sånt til dagleg. Du har eit hus med jorda stikkontakter og skal montere ein lampe som ikkje har jordtilkopling. Kan det monteres eit jorda støpsel på lampen, eller må støpselet være ujorda så lenge lampen ikkje er tilkopla jord? Er då poenget at når du ser at eit apparat har eit jorda støpsel så veit du at apparatet og er jorda? Endret 17. oktober 2010 av Zeph Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 Du må nok gå for jorda støpsel selv om lampa er dobbeltisolert. Det finnes rett og slett ingen alternativer for ujorda plugger passer ikke i jorda kontakter og euro plugger får du ikke kjøpt løs. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Var det eg og meinte. Ein bekjent hadde visst fått forklart av ein montør at du ikkje hadde lov å montere jorda støpsel på eit dobbelisolert apparat. Eksempelet er at du har ein takmontert stikkontakt som er brytarstyrt og kopler til ein lampe. Du kan sjølvsagt kjøpe ledning med ferdig europlugg, men så lenge det er lov å bruke jorda støpsel så er saken grei. Takk, hadde håpt på eit svar frå deg perpyro, men venta det ikkje så kjapt! Edit: Det er og ein fordel å legge opp ledning og støpsel med jord dersom lampen blir bytta ut i seinare tid. Om ledningen er spikra, limt eller på andre vis festa så kan du bruke den same. Endret 17. oktober 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Nå er ikke jeg elektriker, så skyt meg gjerne om jeg tar helt feil. Men åpner ikke de nye normene for risikovurdering av slike ting?. Da tenker jeg på 5S og NEK400:2008/2010. Altså, du kan gjøre ting som å sette jordet støpsel på et dobbeltisolert apparat (noe du forøvrig er nødt til i dag, siden ALLE stikk i en ny installasjon skal være jordet) så lenge man kan redegjøre for eventuelle farer forbundet med valget man har tatt. Eller tar jeg helt feil?. Endret 17. oktober 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 17. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 Fast opplegg er jo selvsagt å foretrekke ;-) Så lenge du ikke kan montere europlugger har du jo ingen andre valg enn å montere jordet, som perpyro sa Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 Nå er ikke jeg elektriker, så skyt meg gjerne om jeg tar helt feil. Men åpner ikke de nye normene for risikovurdering av slike ting?. Da tenker jeg på 5S og NEK400:2008/2010. Altså, du kan gjøre ting som å sette jordet støpsel på et dobbeltisolert apparat (noe du forøvrig er nødt til i dag, siden ALLE stikk i en ny installasjon skal være jordet) så lenge man kan redegjøre for eventuelle farer forbundet med valget man har tatt. Åpner for risikovurdering eller setter som eventuell begrensning? Lampen har ikkje jord, eg ser ikkje korleis anlegget blir sikrare av å bruke eit støpsel utan jord enn eit med. Har lampen jord så skal den jordes, enkelt og greit. Har den ikkje jord så må ein framleis få straum på plass, og då er jorda støpsel det greiaste. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 17. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Joda, det er ingen grunn til å la være å jorde, det vil vel strengt tatt være i mot §16 i FEL. Det jeg skal fram til er om det i det hele tatt er mulighet for å omgå enkelte ting i normen så lenge man er i stand til å vurdere risikoen av valget man gjør?. Da var jo din problemstilling egentlig ganske kurant. Det var i slike tilfeller og andre tilfeller (som jeg egentlig ikke greier å se for meg akkurat nå) som jeg lurte på om det var mulighet for vurdering av risiko mtp. valget av løsning. Endret 17. oktober 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 18. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 18. oktober 2010 Selv med jorda støpsel og opplegg med lampettledninger så stopper jorda i støpselet. Resten av opplegget vil være dobbeltisolert fra støpselet og ut. Forskjellen er at du har jorda helt til koblingsklemma i støpselet. Ser rett og slett ikke problemet med jorda støpsel på dobbeltisolert lampe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå