eplekongen92 Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 (endret) Hei! Jeg skal kanskje kjøpe nytt objektiv til mitt Nikon D60. Jeg er usikker på om jeg skal kjøpe zoom objektiv(Sigma 70-300, Tamron 70-300) eller et Nikon Nikkor AF 50mm? Noen som har erfaring med noen av dem? Eller forslag til noen andre billige objektiver? Endret 17. oktober 2010 av jaksitt Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Du vet det kanskje allerede, men husk at du må ha fokusmotor i objektivet for å få AF med D60. Til hvilket bruk er objektivet tiltenkt? 35/1.8 er et rimelig og bra normalobjektiv til DX, som jeg er veldig fornøyd med. Francis Lenke til kommentar
eplekongen92 Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Du vet det kanskje allerede, men husk at du må ha fokusmotor i objektivet for å få AF med D60. Til hvilket bruk er objektivet tiltenkt? 35/1.8 er et rimelig og bra normalobjektiv til DX, som jeg er veldig fornøyd med. Francis Natur, macro, portretter. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Hva med Tamron 90mm macro ? Funker fint til det meste,kanskje litt mye tele for landskap. Lenke til kommentar
eplekongen92 Skrevet 17. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2010 Hva med Tamron 90mm macro ? Funker fint til det meste,kanskje litt mye tele for landskap. Så ut som en veldig fin linse, men har desverre ikke penger til denne. Trenger et objektiv som koster max 2000 kr... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 For 2K vil det bli vanskelig og finne nye macro/telezoom objektiver som yter godt. Tror du kommer best ut med en 55-200 VR IF* i det prissegmentet og heller skaffe deg et dedikert macroobjektiv ved et senere tidspunkt,da et macroobjektiv krever med av brukeren og et godt stativ er nesten et must. *IF = intern fokusering i objektivet,VR = stabilisering. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 I den rammen, 2000NOk, ville jeg ogsaa sett paa de over nevnte objektivene. Nikon 55-200 AFS VR eller 35mm AF-S 1.8. 35mm AF-S´en er normal objektiv for crop/dx. Og egentlig et veldig godt objektiv. Vil funke godt som portrett objektiv, og gi deg mulighet til uklar bakgrunn. Og gi en ny opplevelse for aa ta bilder innendørs uten blits. 55-200 AF-S VR er Nikons inn-stegs zoom, men fortsatt god kvalitet. Pris kvalitet her, er slik at jeg vil fra-råde tilsvarende fra Tamron eller Sigma. Det lille man sparer, iforhold til bildkvalitet stemmer ikke. http://bythom.com/55200lens.htm 1 Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Har prøvd Sigma 70-300, kan ikke anbefales. Får utrolig lett flares, var i mine øyne mye uskarpere enn kit linsa 18-55. Lenke til kommentar
eplekongen92 Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 I den rammen, 2000NOk, ville jeg ogsaa sett paa de over nevnte objektivene. Nikon 55-200 AFS VR eller 35mm AF-S 1.8. 35mm AF-S´en er normal objektiv for crop/dx. Og egentlig et veldig godt objektiv. Vil funke godt som portrett objektiv, og gi deg mulighet til uklar bakgrunn. Og gi en ny opplevelse for aa ta bilder innendørs uten blits. 55-200 AF-S VR er Nikons inn-stegs zoom, men fortsatt god kvalitet. Pris kvalitet her, er slik at jeg vil fra-råde tilsvarende fra Tamron eller Sigma. Det lille man sparer, iforhold til bildkvalitet stemmer ikke. http://bythom.com/55200lens.htm Et spørsmål vist du har litt peiling på det her: Er det enkelt å ta macrobilder med 35mm? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Hvis du vil ha makrobilder - sånn helt tett på - 1:1 - dvs at det du tar bilde av er like stort som sensoren din - ca 24x16mm - så skal du ha et dedikert makroobjektiv. Ingen av disse er makroobjektiver. Du kan ta nærbilder - at du kommer ganske tett på, men for "ekte" makro så skal du ha et makroobjektiv. Makroobjektiver er typisk dyrere, men det kan være du finner et brukt et. (Enkelte makroobjektiver går "bare" til 1:2 - dvs at ca. 48x32mm fyller bildet på kamreaet ditt når du går helt tett på.) Ellers - for alle praktiske formål får du ikke tak i et makroobjektiv som også er en zoom. Du kan få en zoom det står "macro" på siden av, men ikke et makroobjektiv som sådan. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Nei, hverken Nikons 35mm f/1,8 eller 55-200mm VR er lett å ta makrobilder med. Nikon 35mm f/1,8 har en maks makroforstørrelse på 0,16. Noe som vil si at det minste bildeutsnittet du kan ta er ca 15 * 10 cm (et postkort). Du får altså problemer med å ta bilder av blomster og bier med det. Nikon 55-200 VR har omtrent samme problem. Makroforstørrelsen er inntil 0,23 og gir dermed minste bildeutsnitt på ca 10 * 6,6 cm. Altså litt bedre til makro men brennvidden 200 mm er veldig ugunstig til blant annet blomster fordi du nærmeste fokusavstand er 1,1 meter og man får nesten alltid noe i veien og det blir vanskelig å holde kameraet stødig nok. PS. Det er lett og ofte gunstig å ta makro-bilder uten autofokus. Vent heller med makro-objektiv til senere og se om du finner et kupp i løpet av vinteren. Eldre makroobjektiv uten autofokus finner man av og til meget billig på bruktmarkedene. Våren og sommeren er høytid for makro så du har god tid. Endret 18. oktober 2010 av Simen1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Dvs - det finnes et alternativ - å kjøpe mellomringer - så kan du få makromuligheter med andre objektiver. Men - det er enklere, bedre og lettere med et dedikert makroobjektiv. Støtter forslag om å kjøpe makroobjektiv med manuell fokus - til ekte makrofotografering har du ikke særlig bruk for autofokus.. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Et spørsmål vist du har litt peiling på det her: Er det enkelt å ta macrobilder med 35mm? Nei, som de andre har skrevet. Da er faktisk din 18-55mm bedre (1:3 forstørrelse. Naergrense 0.28m). Men, spörsmaalet er ogsaa, hva mener du med makro. Makro makro, eller makro som naerbilde. Med din 18-55 skal du komme saa naerme at en midels stor rose dekker saa godt som hele bilde. Makro, er egentlig bilder med en forstørrelse hvor f.eks et frimerke dekker hele bilde. Eller en flue, etc. Trondster forklarte det egentlig veldig godt. Billigste mulighet er som Trondster nevner, enten mellomringer, eller en makro forsats. http://www.the-digital-picture.com/reviews/canon-500d-close-up-lens-review.aspx (Fant dessverre ingen norsk link til nettshop) Ellers - for alle praktiske formål får du ikke tak i et makroobjektiv som også er en zoom. Du kan få en zoom det står "macro" på siden av, men ikke et makroobjektiv som sådan. Nikon 70-180 ;~) http://www.bythom.com/70180macrolens.htm (Dyr, sjelden, men finnes.) Du får altså problemer med å ta bilder av blomster og biler med det. Nu-vell. Biler skulle man dog klare med 1:3. Biller, kanskje. ;~) PS. Det er lett og ofte gunstig å ta makro-bilder uten autofokus. Vent heller med makro-objektiv til senere og se om du finner et kupp i løpet av vinteren. Eldre makroobjektiv uten autofokus finner man av og til meget billig på bruktmarkedene. Våren og sommeren er høytid for makro så du har god tid. Naa vet jeg ikke hvor godt du kjenner Nikon D60. Men manuell fokus er ikke helt optimal. Ganske liten söker, og ingen liveview. Manuell fokus for makro, da vil jeg anbefale et godt stativ. For typiske blomsterbilder og annet til 1:2 forstørrelse, er autofokus et bedre valg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Ellers - for alle praktiske formål får du ikke tak i et makroobjektiv som også er en zoom. Du kan få en zoom det står "macro" på siden av, men ikke et makroobjektiv som sådan. Nikon 70-180 ;~) http://www.bythom.com/70180macrolens.htm (Dyr, sjelden, men finnes.) Derfor formuleringen "for alle praktiske formål".. Lenke til kommentar
eplekongen92 Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Et spørsmål vist du har litt peiling på det her: Er det enkelt å ta macrobilder med 35mm? Nei, som de andre har skrevet. Da er faktisk din 18-55mm bedre (1:3 forstørrelse. Naergrense 0.28m). Men, spörsmaalet er ogsaa, hva mener du med makro. Makro makro, eller makro som naerbilde. Med din 18-55 skal du komme saa naerme at en midels stor rose dekker saa godt som hele bilde. Makro, er egentlig bilder med en forstørrelse hvor f.eks et frimerke dekker hele bilde. Eller en flue, etc. Trondster forklarte det egentlig veldig godt. Billigste mulighet er som Trondster nevner, enten mellomringer, eller en makro forsats. http://www.the-digital-picture.com/reviews/canon-500d-close-up-lens-review.aspx (Fant dessverre ingen norsk link til nettshop) Ellers - for alle praktiske formål får du ikke tak i et makroobjektiv som også er en zoom. Du kan få en zoom det står "macro" på siden av, men ikke et makroobjektiv som sådan. Nikon 70-180 ;~) http://www.bythom.com/70180macrolens.htm (Dyr, sjelden, men finnes.) Du får altså problemer med å ta bilder av blomster og biler med det. Nu-vell. Biler skulle man dog klare med 1:3. Biller, kanskje. ;~) PS. Det er lett og ofte gunstig å ta makro-bilder uten autofokus. Vent heller med makro-objektiv til senere og se om du finner et kupp i løpet av vinteren. Eldre makroobjektiv uten autofokus finner man av og til meget billig på bruktmarkedene. Våren og sommeren er høytid for makro så du har god tid. Naa vet jeg ikke hvor godt du kjenner Nikon D60. Men manuell fokus er ikke helt optimal. Ganske liten söker, og ingen liveview. Manuell fokus for makro, da vil jeg anbefale et godt stativ. For typiske blomsterbilder og annet til 1:2 forstørrelse, er autofokus et bedre valg. Når jeg tenker på macrobilder tenker jeg på noe ca som det her: Lenke til kommentar
eplekongen92 Skrevet 18. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2010 Dvs - det finnes et alternativ - å kjøpe mellomringer - så kan du få makromuligheter med andre objektiver. Men - det er enklere, bedre og lettere med et dedikert makroobjektiv. Støtter forslag om å kjøpe makroobjektiv med manuell fokus - til ekte makrofotografering har du ikke særlig bruk for autofokus.. Hva med close-up filter? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Close-up filter (anbefaler Canons 500D, ikke å forveksle med kameraet EOS 500D) vil også fungere. Men - tror du får mer for pengene med et brukt makroobjektiv - de pleier også være særs skarpe og gode til annet bruk. Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 (endret) Nikon 70-180 ;~) http://www.bythom.com/70180macrolens.htm (Dyr, sjelden, men finnes.) Derfor formuleringen "for alle praktiske formål".. Btw, ikke faa noe følelse av at jeg forfølger deg i dag. Its all part of the system. ;~) Når jeg tenker på macrobilder tenker jeg på noe ca som det her: Det bilde er ikke 1:1 makro. Skal faktisk vaere mulig med 18-55 som fulgte med D60. En 55-200VR, med nevnte close up linse skal da ogsaa kunne gi samme resultat. Andre alternativer, vil vaere brukte makro objektiver. Tamron 90mm finnes med innebygd fokus motor for Nikon. Ellers har Sigma en god 50, 70 og 105mm som ikke er saa halv gal i pris. Endret 18. oktober 2010 av Noggie Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Ellers - for alle praktiske formål får du ikke tak i et makroobjektiv som også er en zoom. Du kan få en zoom det står "macro" på siden av, men ikke et makroobjektiv som sådan. Nikon 70-180 ;~) http://www.bythom.com/70180macrolens.htm (Dyr, sjelden, men finnes.) En sannhet med modifikasjoner. Fra linken din: But other things get noticed, too. For example, the maximum magnification ratio is 1:1.33, not the 1:1 everyone has come to expect from a Micro-Nikkor (and that's only at 180mm; at 70mm, it's 1:3.21). Du får altså problemer med å ta bilder av blomster og biler med det. Nu-vell. Biler skulle man dog klare med 1:3. Biller, kanskje. ;~) Ups, en l for mye. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 En sannhet med modifikasjoner. Fra linken din: But other things get noticed, too. For example, the maximum magnification ratio is 1:1.33, not the 1:1 everyone has come to expect from a Micro-Nikkor (and that's only at 180mm; at 70mm, it's 1:3.21). Meh - min Zeiss Makro-Planar 2/50 er "bare" 1:2, men er fremdeles et makroobjektiv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå